Mezi koaličními stranami ve vedení Brna proběhlo dohodovací jednání o jejich další spolupráci. Předmětem sváru se stalo nejprve hlasování Rady města o poloze nádraží. V neděli pak primátor Petr Vokřál (ANO) na svém facebookovém profilu uvedl, že je delší dobu nespokojený s řízením a výsledky v oblasti dopravy a že odbor nefunguje, jak má. Vyzvale proto Matěje Hollana (Žít Brno), aby se řízení resortu dopravy vzdal. Hollan s kritikou své práce nesouhlasí.
Brněnská koalice je v ohrožení. Primátor Vokřál vyzval náměstka Hollana, ať se vzdá řízení dopravy
Primátor Vokřál zdůvodnil svou kritiku Hollana tím, že náměstek nezvládá práci, přešlapuje třeba na místě, pokud jde o rezidentní parkování a další brněnské dopravní projekty. Hollan ale považuje primátorovu kritiku za odvedení pozornosti od tématu přesunu nádraží.
„Rezidentní parkování je zástupný důvod. Primátor ví, co vše se díky nám v oblasti dopravy dělá, a nikdy nebyla od něj, ani ze strany jeho hnutí zmíněna jakákoliv věcná výtka k naší činnosti. Skutečné důvody jsou spojeny s otázkou modernizace brněnského nádraží,“ nastínil náměstek.
Hollan chtěl v reakci na primátorovu kritiku nejprve otevřít komplexně téma řízení města, hlavně investic. V pondělí byl už mírnější a napětí v koalici chtěl spíše uklidnit. Kromě Ano a Žít Brno tvoří brněnskou koalici ještě KDU-ČSL, Strana Zelených a TOP 09. V průběhu dohodovacího jednání všechny strany potvrdily zájem zůstat v koalici.
Spor o polohu nádraží
Dohodovací řízení vyvolali Zelení, podle nichž se koaliční smlouvou strany zavázaly k podpoře varianty nádraží, ke které se přikloní veřejnost, tedy pod Petrovem. Rada ale rozhodla minulý týden jinak. Zelení však z koalice vystupovat nehodlají.
„K lepšímu prosazení nádraží v centru povede to, že budeme v koalici vystupovat a nebudeme pošlapávat to, co jsme si do smlouvy sami prosadili,“ řekl Martin Ander s tím, že i po úterním hlasování zastupitelstva, které má doporučující charakter pro vládu, budou Zelení hájit názor občanů.
Pro Žít Brno je kompromisem odsun nádraží k řece s podmínkou diametru, tedy podzemního kolejového spojení severu a jihu města. Důvodem jsou dopravní problémy, které by podle nich odsunem nádraží vznikly.
Diametr jako podmínka nádraží u řeky
Vedení města by chtělo zavázat stát ke stavbě severojižního kolejového diametru souběžně s přesunem nádraží k řece. Formulaci do návrhu usnesení prosadili lidovci, kteří v tom vidí jedinou možnost, jak vyřešit zhoršení veřejné dopravy po případném odsunu nádraží.
V ideálním případě by měl podle Petra Hladíka (KDU-ČSL) diametr začít sloužit současně s novým nádražím. „Problém by byl, kdybychom měli nové nádraží a diametr se nezačal stavět. Pokud bude zpoždění rok, nic se neděje,“ řekl Hladík a dodal, že díky tomuto řešení by město mohlo upustit od výstavby nové městské třídy vyžadující bourání domů.
Myšlenka severojižního tunelu pod Brnem je stará osmdesát let, intenzivně se o něm mluvilo v 70. a 80. letech. Stavba se odkládala kvůli nedostatku peněz i kvůli tomu, že nebylo zřejmé, kde bude nové nádraží.