Centrální komise ministerstva dopravy doporučila stavět nové brněnské nádraží u řeky, tedy na dnešním Dolním nádraží. Vybrala však podvariantu bez podzemní železnice, kterou preferovalo Brno a Jihomoravský kraj. Na rozhodnutí komise se čekalo několik týdnů a jde o klíčové doporučení pro vládu, která definitivně rozhodne.
Klíčové doporučení pro vládu je pro brněnské nádraží u řeky. Nepočítá ale s podzemní železnicí
Ministerstvo dopravy odůvodnilo doporučení varianty Ab studiemi a stanovisky kraje a města i dalších účastníků projektu. Na rozdíl od varianty modernizace nádraží v centru je navíc řešení v odsunuté poloze v územně plánovacích dokumentech. Nový železniční uzel má stát vyjít na necelých 43 miliard, včetně přestavby sítě hromadné dopravy.
Podvarianty nádraží ve variantě Řeka se liší různým zaústěním některých tratí. „I v té doporučené by měl zůstat prostor pro budoucí řešení podzemní železniční tratě a vedení města se brzy sejde se Správou železniční dopravní cesty, aby se pokračovalo v přípravě takzvaného severojižního kolejového diametru,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).
Podzemní železnice má v budoucnu spojit jih a sever města, měla by být propojením železniční trati od Chrlic s tratí na Tišnov, na niž se připojí v Králově Poli či Řečkovicích. Bez ní může být dopravní obsluha nového nádraží problematická. I proto brněnští zastupitelé schválili přesun nádraží s touto podmínkou.
Kapacita pro nákladní dopravu
U vybraného řešení poukazovalo sdružení dopravců ZESNAD na nedostatečnou kapacitu uzlu pro nákladní dopravu. „SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu,“ uvedlo ministerstvo.
Jeho doporučení teď poputuje na vládu, která by se schválením výstavby brněnského nádraží měla zabývat v následujících měsících.
Centrální komisi ministerstva dopravy tvoří zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury a u projednávání tématu byli přítomni i zástupci Správy železniční dopravní cesty a primátor města Brna.
„O řešení železničního uzlu se už mluví po tři generace a jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva. Přesun prospěje především městu Brnu a dělá to prostor pro organický rozvoj jeho centra,“ řekl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).
Nové nádraží by se mohlo začít stavět nejdříve po roce 2020. Kolejiště současného nádraží pak zanikne a zůstane jen památkově chráněná budova.