Klíčové doporučení pro vládu je pro brněnské nádraží u řeky. Nepočítá ale s podzemní železnicí

Centrální komise ministerstva dopravy doporučila stavět nové brněnské nádraží u řeky, tedy na dnešním Dolním nádraží. Vybrala však podvariantu bez podzemní železnice, kterou preferovalo Brno a Jihomoravský kraj. Na rozhodnutí komise se čekalo několik týdnů a jde o klíčové doporučení pro vládu, která definitivně rozhodne.

Ministerstvo dopravy odůvodnilo doporučení varianty Ab studiemi a stanovisky kraje a města i dalších účastníků projektu. Na rozdíl od varianty modernizace nádraží v centru je navíc řešení v odsunuté poloze v územně plánovacích dokumentech. Nový železniční uzel má stát vyjít na necelých 43 miliard, včetně přestavby sítě hromadné dopravy.

Podvarianty nádraží ve variantě Řeka se liší různým zaústěním některých tratí. „I v té doporučené by měl zůstat prostor pro budoucí řešení podzemní železniční tratě a vedení města se brzy sejde se Správou železniční dopravní cesty, aby se pokračovalo v přípravě takzvaného severojižního kolejového diametru,“ uvedl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO).

Podzemní železnice má v budoucnu spojit jih a sever města, měla by být propojením železniční trati od Chrlic s tratí na Tišnov, na niž se připojí v Králově Poli či Řečkovicích. Bez ní může být dopravní obsluha nového nádraží problematická. I proto brněnští zastupitelé schválili přesun nádraží s touto podmínkou.

Kapacita pro nákladní dopravu

U vybraného řešení poukazovalo sdružení dopravců ZESNAD na nedostatečnou kapacitu uzlu pro nákladní dopravu. „SŽDC ještě zpracuje technicko-ekonomické prověření průjezdnosti nákladní dopravy pro vybranou variantu,“ uvedlo ministerstvo.

Jeho doporučení teď poputuje na vládu, která by se schválením výstavby brněnského nádraží měla zabývat v následujících měsících.

Fáze rozhodování o nádraží v Brně
Zdroj: ČT24

Centrální komisi ministerstva dopravy tvoří zástupci ministerstva, Státního fondu dopravní infrastruktury a u projednávání tématu byli přítomni i zástupci Správy železniční dopravní cesty a primátor města Brna.

„O řešení železničního uzlu se už mluví po tři generace a jsem rád, že se konečně domluvil jak kraj s městem, tak členové centrální komise ministerstva. Přesun prospěje především městu Brnu a dělá to prostor pro organický rozvoj jeho centra,“ řekl ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO).

Nové nádraží by se mohlo začít stavět nejdříve po roce 2020. Kolejiště současného nádraží pak zanikne a zůstane jen památkově chráněná budova.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 1 hhodinou

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 2 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 2 hhodinami

Čtyři tisíce litrů fridexu uniklo na univerzitním kampusu v Hradci Králové

Z chladicího potrubí v budovaném lékařském kampusu Univerzity Karlovy v Hradci Králové ve čtvrtek uniklo kolem čtyř tisíc litrů fridexu, nemrznoucí chladicí kapaliny, která slouží k ochraně před zamrznutím v zimě či přehříváním v létě. Hasiči kapalinu rozlitou v přízemí budovy odčerpali. Mimo objekt se fridex nedostal, životní prostředí to neohrozilo. Příčinou havárie byla technická závada na potrubí, řekla mluvčí hasičů Zuzana Strouhalová.
před 3 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
před 11 hhodinami

Na Štědrý den řešili hasiči nejvíce požárů za pět let

Hasiči v Česku na Štědrý den vyjížděli k 72 požárům, což je nejvíce za posledních pět let. Nikdo při nich nezemřel, zranění utrpělo dvanáct lidí. Některé požáry přímo souvisely s Vánocemi, způsobilo je například neopatrné zacházení s prskavkami. Celková škoda je přes třicet milionů korun, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová.
včeraAktualizovánovčera v 13:16

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
24. 12. 2025

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
24. 12. 2025
Načítání...