V brněnské koalici to vře kvůli poloze nádraží. Výsledky výzkumu vykládají politici různě

Hnutí ANO v čele s primátorem Petrem Vokřálem interpretuje výsledky výzkumu veřejného mínění o poloze hlavního nádraží v Brně jinak než Zelení a Žít Brno. Podle výzkumu, který si nechalo město vypracovat, je pro Brňany přijatelnější varianta pod Petrovem, ANO dál hájí variantu u řeky. V brněnské koalici proto začala padat slova o porušení koaliční smlouvy. O tom, ke které variantě polohy nádraží se přikloní, bude zastupitelstvo rozhodovat za týden.

Nejvyšší míru přijatelnosti, šedesát čtyři procenta, má mezi obyvateli Brna varianta, podle které by bylo modernizované hlavní nádraží pod Petrovem. Varianta u řeky, tedy odsun na místo dnešního dolního nádraží, má míru přijatelnosti čtyřicet devět procent, vyplývá z výzkumu mínění, který zpracovala pro vedení Brna agentura Focus na vzorku zhruba tisíc lidí bydlících v Brně.

V průzkumu agentura operovala i se současným nádražím, přestože do budoucna nebude stačit narůstajícímu provozu a bez nového nádraží se Brno neobejde. Současné nádraží má přitom podle průzkumu míru přijatelnosti padesát osm procent.

Obě varianty budoucí polohy brněnského hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Pokud se lidé ve výzkumu agentury Focus měli přiklonit jen k jedné variantě, bylo pro současné nádraží třicet pět procent, třicet jedna procent pro Petrov a dvacet čtyři pro odsun k řece. Podle autorů výzkumu lidé výrazně nepreferují ani jednu z variant. Výsledky lze však podle nich číst i tak, že šedesát šest procent lidí je pro zachování nádraží v blízkosti centra.

Politici se přou o to, jak výsledky výzkumu číst

Právě o interpretaci průzkumu se však nyní na magistrátu rozhořel politický spor. Zelení a Žít Brno hájí variantu pod Petrovem. „Největší konsenzuální podporu má varianta Petrov, tedy modernizované nádraží v centru, a ta varianta má i nejmenší odpor veřejnosti,“ řekl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Řeka je na tom podle něj přesně naopak, má nejmenší podporu a největší odpor.

Hnutí ANO však považuje za důležitá jiná čísla a výsledky proto čte jinak. „Já tvrdím, že ten průzkum lze vykládat různými způsoby. Já toto považuju za dezinterpretaci. Je potřeba říci, že padesát procent lidí říká, že neví o těch variantách, rozhodují pocitově,“ řekl primátor města Brna Petr Vokřál (ANO).

Přijatelnost varianty přestavby ŽUB
Zdroj: ČT24

Z průzkumu lze totiž vyčíst i to, že čím víc mají lidé o přestavbě informací, tím více si přejí nádraží u řeky. Čím jich mají méně, tím více se kloní k tomu, aby nádraží zůstalo tam, kde je. „Pokud kolegové z ANO říkají, že je to proto, že o tom lidé nejsou informováni, tak je to proto, že jsme je o tom neinformovali jako město, ač jsme to slibovali,“ vysvětlil Matěj Hollan.

Lidovci přišli s kompromisem

O variantách jednali zástupci koaličních stran celý den. V průběhu odpoledne to na dohodu příliš nevypadalo. „Pokud čtyřicet osm procent lidí říká, že neví o variantách dostatek, a jen třicet čtyři procent říká, že má nějaké povědomí, tak to pro mě neznamená podporu té či oné varianty,“ oponoval Petr Vokřál.

Lidovci navíc přišli ještě s dalším řešením, které by prý mohlo patovou situaci vyřešit. Varianta řeka, ale s podmínkou. „My prosazujeme, aby bylo součástí rozhodnutí i podmínka propojení regionální trati z Břeclavi na Tišnov a průjezd nejobydlenější částí města,“ řekl předseda komise výstavby a rozvoje městské části Brno-střed Filip Chvátal (KDU-ČSL).

Hrozí rozpad koalice?

V koaliční smlouvě mají politici zanesenou větu o tom, že budou podporovat nádraží, které má podporu veřejnosti.

Realizovaná bude taková varianta, která bude vycházet z aktuálně zpracovávané studie proveditelnosti zohledňující dopravní návaznosti, minimalizující finanční dopady na rozpočet města, a která bude mít podporu brněnské veřejnosti.
Koaliční smlouva
brno.cz

„Pokud se nedomluvíme, může nastat to, že se bude koalice rozpadat, protože bude porušena koaliční smlouva a na té interpretaci výzkumu skutečně trváme, proto jsme ho zadávali,“ řekl Hollan. Nechat rozpadnout koalici půl roku před volbami se primátorovi Brna nechce. „Přijde mi to zcestné, protože jsme toho hodně dokázali,“ dodal Vokřál. V koalici se rozhodne na radě v úterý. O poslední hlasování ale nepůjde. Brněnští zastupitelé budou rozhodovat o poloze nádraží v úterý 27. února.

7 minut
Petr Vokřál (ANO) a Martin Ander (Zelení) k výsledkům výzkumu o poloze hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Pro variantu řeka je kraj i ministr dopravy

Jihomoravský kraj v lednu podpořil odsun hlavního nádraží k řece, pro stejnou variantu se tento týden vyslovilo zastupitelstvo městské části Brno-střed. Brno se teprve vyjádří. Rozhodnutí kraje a města je ale pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze nového nádraží rozhodne.

Podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) se řešení rekonstrukce brněnského železničního uzlu blíží k odsunu nádraží do míst dnešního dolního nákladového nádraží. Po jednání s vedením Jihomoravského kraje a brněnským primátorem Petrem Vokřálem (ANO) minulý týden řekl, že doufá, že po rozhodnutí už nebudou nespokojené skupiny modernizaci uzlu blokovat.

Varianta odsunu nádraží k řece má podle studie SŽDC přednosti ve větší připravenosti a možnosti dřívější stavby, a tedy aspoň částečném využití evropských peněz. Nevýhody jsou v riziku nedostavění městské dopravní infrastruktury. Ze studie také vyplývá, že k nádraží bude z větší části města dále a pojede k němu méně linek MHD. Výhodou Petrova je zachování přestupních vazeb MHD a nižší náklady na stavbu i provoz městské infrastruktury. Nevýhodou je nepřipravenost a nejistota při přípravě a také omezení železničního provozu při přestavbě nádraží za provozu.

Výsledky svého vlastního průzkumu minulý týden představil také Svaz cestujících ve veřejné dopravě (SCVD). Podle něj skoro sedmdesát osm procent lidí, kteří dojíždějí do Brna vlakem, dává přednost tomu, aby nové hlavní nádraží bylo pod Petrovem, tedy blízko současné polohy. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 1 hhodinou

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 23 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
včera v 11:47

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
včeraAktualizovánovčera v 09:02

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
21. 12. 2025Aktualizováno21. 12. 2025
Načítání...