Nádraží u řeky má v Brně další politickou podporu. Lidí se ptá město v průzkumu

Koaliční TOP 09 v Brně prosazuje výstavbu hlavního železničního nádraží v odsunuté poloze u řeky. Členové její městské organizace se usnesli na tom, že je tato varianta více připravená a levnější než projekt v centru pod Petrovem. Brněnské zastupitelstvo vydá rozhodnutí koncem února. Jako vodítko by mu měl sloužit i probíhající průzkum veřejného mínění.

Odsun už dříve podpořil i primátor Petr Vokřál (ANO), koaliční Zelení jsou naopak pro variantu v centru města. Lidovci ještě stanovisko nemají, Žít Brno se oficiálně na městské úrovni nevyslovilo, nicméně v městské části Brno-střed doporučuje podporu varianty v centru.

Pro odsun se už v lednu vyjádřila i Kancelář architekta města Brna s ředitelem Michalem Sedláčkem kvůli dřívější a levnější stavbě a také s ohledem na absenci výluk. Poté podpořili stavbu nádraží u řeky i zastupitelé Jihomoravského kraje. Jejich stanovisko je ale také pouze doporučení vládě, která nakonec o poloze rozhodne.

Začít by se mohlo stavět v roce 2020

Podle brněnského místopředsedy TOP 09 Petra Kunce má projekt s nádražím u řeky za sebou více dílčích kroků. „Má souhlas s územním plánem i souhlas vlády už od roku 2002, posudek na vliv životního prostředí, dokumentaci k územnímu řízení včetně vyjádření dotčených orgánů a vydané územní rozhodnutí,“ řekl Kunc. Územní rozhodnutí ale není pravomocné, protože se proti němu odvolaly občanské iniciativy.

Výstavba budovy nádraží i připojení vysokorychlostních tratí je ve variantě u řeky podle Kunce levnější o desítky miliard korun. Dráž by naopak u odsunu vyšla městská infrastruktura, protože u řeky zatím nejsou tramvajové koleje, které mají v centru hustou síť. Zatímco investorem nádraží bude stát, MHD bude záležitostí města.

Obě varianty budoucí polohy brněnského hlavního nádraží
Zdroj: ČT24

Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky by stálo od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Současné nádraží už kapacitně nestačí.

Proti odsunuté poloze nádraží dlouhodobě protestuje Aliance „Občané pro nádraží v centru“, která poukazuje na to, že takové řešení prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůř napojovat městská hromadná doprava.

Město se ptá na názor veřejnosti

Brněnské zastupitelstvo vydá rozhodnutí koncem února. Jako vodítko by mu měl sloužit i průzkum veřejného mínění. Ten si objednalo od agentury Focus za 400 tisíc korun. Její pracovníci oslovují do 6. února lidi ve městě a zjišťují jejich odpovědi na třicet otázek.

Respondentů průzkumu musí být tisíc a vybírají se tak, aby jejich složení odpovídalo struktuře obyvatel v Brně – podle pohlaví, věku a také zastoupení jednotlivých městských částí. Výsledkem bude souhrnná analýza o názoru na polohu nádraží. „Průzkum odpoví ale také na otázku, kteří lidé si polohu u řeky nebo pod Petrovem vybrali a proč,“ upozornil ředitel agentury Focus Roman Skotnica.

Pro většinu zastupitelů bude výsledek průzkumu jen jedním z argumentů, jak se rozhodnout. Dalším budou třeba názory odborníků. Koaliční Zelení a Žít Brno ale už teď trvají na tom, že se musí rozhodnout jen podle veřejnosti. V opačném případě hrozí i koaliční krize. Už v říjnu 2016 se o poloze nádraží konalo v Brně referendum. Zúčastnilo se ho málo lidí a bylo tak neplatné.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
před 1 hhodinou

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 2 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 3 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 4 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 6 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
před 20 hhodinami

Vědci na Trutnovsku našli v trase D11 hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století

Vědci v trase budoucí dálnice D11 v úseku mezi Jaroměří a Trutnovem objevili hromadné vojenské hroby z 18. a 19. století, které považují za mimořádný archeologický soubor doplňující poznání tehdejších válečných konfliktů. Kromě hrobu z druhé slezské války z roku 1745, o kterém již informovali, našli také tři z roku 1866.
před 23 hhodinami

Podmínka za znásilnění pro muže ze Siřemi byla porušením zákona, rozhodl Nejvyšší soud

Krajský soud v Ústí nad Labem porušil zákon, když muži z Lounska uložil za znásilnění a omezování osobní svobody jen podmínku. Nejvyšší soud (NS) dal za pravdu stížnosti bývalého ministra spravedlnosti Pavla Blažka (dříve za ODS). Muž později trestnou činnost opakoval, údajně v Siřemi věznil a znásilňoval další ženu. Výrok NS se však týká předešlého odsouzení a nemá bezprostřední důsledky. Za dané procesní situace totiž NS nemůže verdikt zrušit.
včera v 13:44
Načítání...