Brněnský hlavní architekt doporučuje postavit hlavní nádraží u řeky. Varianta bude levnější a bez výluk

Kancelář architekta města Brna doporučuje odsunout nové vlakové nádraží k řece, do míst dnešního nákladového dolního nádraží, místo zachování nádraží v centru. Vyzdvihuje možnost stavět nádraží dříve, levněji a bez výluk a staveniště v centru Brna. Pro odsunutou polohu u řeky je i vedení Jihomoravského kraje. Město Brno si ještě nechá udělat průzkum veřejného mínění.

Nové vlakové nádraží v Brně v poloze pod Petrovem nebo v odsunuté poloze u řeky? Varianta odsunu k řece, do míst dnešního nákladového dolního nádraží, začíná vést. Podporuje ji i hlavní architekt města Michal Sedláček. „Jestli chceme, aby se Brno rozvíjelo a nestagnovalo, musíme postavit nové nádraží u Svratky. Současné nádraží nestačí ani pro vlaky, ani pro cestující a jeho plocha není nafukovací,“ řekl Michal Sedláček.

Architekt vyzdvihuje možnost stavět nádraží dříve, levněji a bez výluk a staveniště v centru Brna. „Dříve lze odsunuté nádraží postavit díky tomu, že se desetiletí chystala pouze tato varianta a nádraží v centru, které by bylo mírně posunuté na jihovýchod od současného, není ani v územním plánu,“ řekl hlavní architekt města Brna.

Podle studie proveditelnosti jsou možné obě varianty

Stanovisko Kanceláře architekta města vychází z analýzy Studie proveditelnosti železničního uzlu Brno, kterou v říjnu 2017 zveřejnila Správa železniční dopravní cesty. Studie vyhodnocuje základní varianty „Řeka“ a „Petrov“, postavit nové nádraží lze podle ní v obou polohách. Podle týmu městského architekta je ale varianta Řeka výrazně výhodnější z hlediska proveditelnosti, dopravy a financí.

V Brně se rozhodne mezi dvěma variantami přesunu nádraží
Zdroj: ČT24

„Stavba nádraží u řeky může začít už v roce 2020 a je v souladu s platným Územním plánem města Brna. Začátek stavby pod Petrovem odhaduje studie proveditelnosti na rok 2026, to ale není jisté. Petrov totiž vyžaduje vypracování nového územního plánu, vydání územního rozhodnutí a dalších povolení, to je proces nejméně na dalších deset až patnáct let,“ vysvětlil Michal Sedláček.

Michal Sedláček také zmínil, že pokud se nádraží odsune, uvolní se v sousedství historického centra skoro čtyřicet hektarů pozemků. „Zmizí bariéra, která brzdila rozvoj jižní části města. Vyroste tu moderní atraktivní městská čtvrť, kde budou byty, pracovní příležitosti či parky,“ řekl Sedláček.

Architekt města Brna Michal Sedláček ve vysílání ČT24

Nádraží u řeky bude dál od centra a zastávek tramvají

Nevýhodou odsunutého nádraží je riziko, že se nestihne postavit městská infrastruktura, tedy přivedení MHD k novému nádraží. Ta bude zároveň dražší na vybudování i provozní náklady. K odsunutému nádraží bude také podle studie jezdit méně tramvajových linek a bude potřeba více přestupů, cesta se mírně prodlouží. V Brně kupříkladu nejezdí tramvaj k autobusovému nádraží ani po 40 letech jeho provozu.

Michal Sedláček chce v následujících týdnech uspořádat osm debat v různých částech Brna. „Myslím si, že Brno má nyní historickou šanci konečně nové nádraží postavit, protože v posledních 100 letech do definitivního rozhodnutí a stavby vždy něco nepříznivě zasáhlo. A také si myslím, že lidé byli v minulosti proti přesunu nádraží, protože neměli dostatek informací. To bychom rádi změnili a věcně představili možnosti, jaké Brno má,“ řekl Michal Sedláček.

Město ještě chystá průzkum veřejného mínění

Investorem stavby nového nádraží a přestavby brněnského železničního uzlu za více než čtyřicet miliard bude stát, kraj má tedy pouze poradní hlas stejně jako Brno. „Nestihneme ale dát svoje stanovisko do konce ledna, jak jsme avizovali, ale pravděpodobně uděláme mimořádné zastupitelstvo na konci února,“ řekl primátor Petr Vokřál (ANO).

Nové nádraží v Brně je potřeba kvůli tomu, že současné je na hranici kapacity, kterou nelze zvětšit. Město si ještě nechá udělat průzkum veřejného mínění na vzorku tisíce obyvatel, aby jeho vedení zjistilo stanovisko lidí žijících v Brně.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
15:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
před 2 hhodinami

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
12:48Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Meteorologové varují před náledím

Převážně v Čechách a na Českomoravské vrchovině se může od pátečního večera do sobotního rána tvořit náledí. Informoval o tom Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ), který vydal výstrahu s nízkým stupněm nebezpečí. Podle meteorologů hrozí na neošetřených komunikacích problémy v dopravě, opatrní by měli být i chodci.
před 7 hhodinami

Lidé na náhradu kloubu čekají až tři roky. Změnit to mají i roboti

Na výměnu kyčelního či kolenního kloubu čekají pacienti v tuzemsku i několik let. Některé nemocnice se proto snaží zrychlit operace pomocí robotických systémů, nových typů endoprotéz nebo multidisciplinárních postupů ERAS. Přestože moderní technologie mohou zlepšit přesnost výkonu a urychlit rekonvalescenci, jejich širší využití brzdí vysoké pořizovací náklady i kapacitní limity jednotlivých pracovišť.
před 8 hhodinami

Soud uložil v kauze Stoka další tresty

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka Petru Liškutinovi, Michalu Unzeitigovi a Jiřímu Hosovi podmíněné a peněžité tresty. Soud jim schválil dohody o vině a trestu, které uzavřeli se státním zástupcem. Jedná se o další schválené dohody v kauze údajného ovlivňování zakázek v městské části Brno-střed. Všechny již schválené dohody jsou pravomocné.
před 10 hhodinami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 11 hhodinami

Komora kvůli ubývajícím venkovským lékárnám žádá systémovou změnu

Z menších měst a obcí dál mizí lékárny, jejichž provoz je kvůli nastaveným podmínkám stále obtížnější. Ve velkých městech naopak přibývají především pobočky velkých řetězců. Hluk na Uherskohradišťsku je jednou z mála výjimek – po roce tam lékárnu znovu otevřeli. Česká lékárnická komora proto žádá systémové změny, díky kterým by se provoz lékáren vyplatil i v menších obcích. Podle ministerstva zdravotnictví se od příštího roku změní způsob bonifikací tak, aby lékárenská péče nebyla hrazena pouze podle ceny vydaných léků.
včera v 17:20
Načítání...