Špinavé perony, zanedbané čekárny, vybledlé nápisy a kalná okna. To je častý stav vlakových nádraží po celém Česku. Pozvolna se ale mění k lepšímu. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se na jejich rekonstrukce chystá do pěti let vydat odhadem téměř deset miliard korun. Jen letos se opravy týkají více než pěti desítek různě velkých projektů.
Zanedbaná nádraží se postupně mění. Do pěti let do nich přiteče 10 miliard
V moravskoslezském kraji chce SŽDC opravit sedm nádraží. Největší investice, až 130 milionů korun, půjde na modernizaci výpravní budovy v Havířově. V budoucnu by měla mít větší využití.
„Začneme pracovat na ekonomických studiích tak, abychom nalezli vhodný formát využití, ať už kombinaci sportovních aktivit, společenských aktivit či kulturních aktivit,“ uvedl primátor Havířova Josef Bělica (ANO).
Přitom ještě před pěti lety architektonicky výjimečnou nádražní budovu v Havířově měly jednou pro vždy bagry srovnat se zemí. Na poslední chvíli ale bourání zastavili nejen architekti, ale i místní patrioti.
Oprava nádraží v Havířově by měla být dokončená zhruba za dva roky. Dostane také novou fasádu, zázemí pro cestující i zaměstnance, proměny se dočká i prostor před nádražím.
Novou podobu nádražním budovám dává SŽDC letos na desítkách míst po celé republice „Máme pevně daný scénář, konkrétně vytipovaných 350 lokalit, které chceme v nejbližších pěti letech opravit a jen v letošním roce dáme do nádražních objektů kolem devíti set milionů korun,“ uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.
Například Beroun má část rekonstrukcí za sebou. Podchody vedoucí na jednotlivá nástupiště tam nemohli cestující používat od dubna loňského roku. Teď už jsou ale v plném provozu. Rekonstrukce naopak od září čeká hlavní budovu. Opravy by v Berouně měly stát téměř tři sta milionů korun.
V Brně opravy zkomplikoval nečekaný objev
Jednou z největších aktuálních rekonstrukcí je proměna brněnského hlavního nádraží. To opravují dělníci za provozu. První nástupiště je rozkopané, z dalších denně odjede 150 vlaků. Vloni tam začali modernizovat zabezpečovací zařízení a opravovat hlavní budovu. Nová bude dlažba, fasáda i přístřešek. Tato investice vyjde na 130 milionů korun.
První nástupiště by mělo být hotové do konce roku. Opravy ale čekají i samotnou výpravní budovu. Stavební práce uvnitř zatím zdržuje odkrytí původního kamene pod mramorovými deskami v odjezdové hale.
„Zjistili jsme, že pod mramorem se objevil starší kamenný prvek a teď řešíme s projektanty a památkáři jeho zachování. Budeme muset změnit projekt obložení odjezdové haly,“ uvedl letos v červenci jednatel Brno New Station Development Ivo Vrzal.
Hrozí tak, že firma práce nestihne do konce vlakové výluky, která má skončit v prosinci. V takovém případě bude pracovat i za plného provozu.