Brno opraví hlavní nádraží. Rekonstrukce vyjde na čtvrt miliardy

Výpravní budova brněnského nádraží se během dvou let změní. Proměnou projdou například všechny pokladny ve vestibulu, opět se zprovozní restaurace Secese a vznikne podzemní parkoviště pro 350 aut. Přestože ještě není rozhodnuto, kde bude v následujících letech hlavní nádraží stát, České dráhy jej musí udržovat v provozuschopném stavu a opravy jsou nutné.

Zatímco fasáda na budově hlavního nádraží je obnovená už sedm let, interiér ještě rekonstrukcí neprošel. „Je to krásná ostuda. Je to krásná budova, ale v ostudném stavu,“ popsal stav nádraží architekt ze Studia RAW Tomáš Rusín. Architektonická studie na jeho opravu už je hotová.

V první etapě se bude rekonstruovat nejen výpravní hala, ale i levé křídlo, kde by měly být obchody, kavárna a také obnovená zaniklá restaurace Secese, která fungovala ještě před pěti lety na okraji prvního nástupiště. „Ten prostor je tak noblesní a tak krásný, že když se vymaluje a vyčistí, tak bude fungovat sám o sobě,“ dodal architekt.

Původní zdobení na stěnách zůstane. Všechny architektonické prvky v restauraci totiž podléhají průzkumu památkového úřadu a projdou revitalizací do původního stavu.

Přesunou se pokladny a přibydou eskalátory

Kromě obnovy levého křídla se změní vzezření i hlavního vestibulu. Pokladny se totiž přesunou a jízdenky se již nebudou prodávat po stranách ale přímo naproti vchodu do budovy, kde nyní stojí stánky s občerstvením. Zmizí také schodiště vedoucí k nástupištím a nahradí jej eskalátory. „Dojde ke kompletní výmalbě, světlíku, výměně oken a vytvoření nových provozních prostor,“ vyjmenoval změny předseda představenstva společnosti Brno new station development Jiří Hos.

S rekonstrukcí za čtvrt miliardy začne firma za rok na podzim. Budovu má v pronájmu od Českých drah až do roku 2048 a její oprava je součástí nájemní smlouvy. „Do té doby než se rozhodne, kde v budoucnu bude brněnské nádraží ležet, tak musíme budovu udržovat v provozuschopném stavu, aby cestujícím poskytla určitý komfort,“ okomentovala opravy mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.

V rámci rekonstrukce se ale bude také bourat a stavět. Už nyní dělníci zbourali nedaleko vlakového nádraží u hotelu Grand jeden sklad a chystají se na demolici dalšího. Na jejich místě se pak začne připravovat plocha pro budování podzemního parkoviště pro 350 aut.

Změní se i prostor před nádražím

Nutné jsou také opravy přednádražního prostoru – ulice Benešovy a právě prostoru u hotelu Grand. Opravovat se bude kanalizace a sítě pod povrchem, ale také silnice. „Benešovu ulici jsme rozdělili na čtyři etapy. Je to přednádražní prostor, potom triangl, kde se otáčejí trolejbusy, zbytek ulice Benešovy včetně autobusového nádraží a poslední je Malinovského náměstí,“ vysvětlil primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO).

Podle něj není přednádražní prostor komfortní. „Chceme z něj udělat kultivované místo, které bude odpovídat 21. století,“ dodal Mrázek. Vzniknout by měl také samostatný prostor pro tramvaje a pro osobní dopravu, aby se zklidnil provoz. Nyní totiž auta jezdí ve stejných místech jako MHD.

Brněnské nádraží zůstává spolu s pražským Masarykovým nádražím jedinými dvěma železničními uzly v majetku Českých drah. O zbytek se od letošního července stará Správa železniční dopravní cesty. V Jihomoravském kraji spravuje 78 jihomoravských a 39 zlínských výpravních budov. Po celém Česku potom železničáři spravují dalších 2850 stanic a zastávek. Jen letos železničáři zahájili nebo ještě zahájí stavební práce a opravy na osmdesáti českých nádražích, celkem by měly vyjít na 166 milionů korun.