Výpravní budova brněnského nádraží se během dvou let změní. Proměnou projdou například všechny pokladny ve vestibulu, opět se zprovozní restaurace Secese a vznikne podzemní parkoviště pro 350 aut. Přestože ještě není rozhodnuto, kde bude v následujících letech hlavní nádraží stát, České dráhy jej musí udržovat v provozuschopném stavu a opravy jsou nutné.
Brno opraví hlavní nádraží. Rekonstrukce vyjde na čtvrt miliardy
Zatímco fasáda na budově hlavního nádraží je obnovená už sedm let, interiér ještě rekonstrukcí neprošel. „Je to krásná ostuda. Je to krásná budova, ale v ostudném stavu,“ popsal stav nádraží architekt ze Studia RAW Tomáš Rusín. Architektonická studie na jeho opravu už je hotová.
V první etapě se bude rekonstruovat nejen výpravní hala, ale i levé křídlo, kde by měly být obchody, kavárna a také obnovená zaniklá restaurace Secese, která fungovala ještě před pěti lety na okraji prvního nástupiště. „Ten prostor je tak noblesní a tak krásný, že když se vymaluje a vyčistí, tak bude fungovat sám o sobě,“ dodal architekt.
Původní zdobení na stěnách zůstane. Všechny architektonické prvky v restauraci totiž podléhají průzkumu památkového úřadu a projdou revitalizací do původního stavu.
Přesunou se pokladny a přibydou eskalátory
Kromě obnovy levého křídla se změní vzezření i hlavního vestibulu. Pokladny se totiž přesunou a jízdenky se již nebudou prodávat po stranách ale přímo naproti vchodu do budovy, kde nyní stojí stánky s občerstvením. Zmizí také schodiště vedoucí k nástupištím a nahradí jej eskalátory. „Dojde ke kompletní výmalbě, světlíku, výměně oken a vytvoření nových provozních prostor,“ vyjmenoval změny předseda představenstva společnosti Brno new station development Jiří Hos.
S rekonstrukcí za čtvrt miliardy začne firma za rok na podzim. Budovu má v pronájmu od Českých drah až do roku 2048 a její oprava je součástí nájemní smlouvy. „Do té doby než se rozhodne, kde v budoucnu bude brněnské nádraží ležet, tak musíme budovu udržovat v provozuschopném stavu, aby cestujícím poskytla určitý komfort,“ okomentovala opravy mluvčí Českých drah Monika Bezuchová.
V rámci rekonstrukce se ale bude také bourat a stavět. Už nyní dělníci zbourali nedaleko vlakového nádraží u hotelu Grand jeden sklad a chystají se na demolici dalšího. Na jejich místě se pak začne připravovat plocha pro budování podzemního parkoviště pro 350 aut.
Změní se i prostor před nádražím
Nutné jsou také opravy přednádražního prostoru – ulice Benešovy a právě prostoru u hotelu Grand. Opravovat se bude kanalizace a sítě pod povrchem, ale také silnice. „Benešovu ulici jsme rozdělili na čtyři etapy. Je to přednádražní prostor, potom triangl, kde se otáčejí trolejbusy, zbytek ulice Benešovy včetně autobusového nádraží a poslední je Malinovského náměstí,“ vysvětlil primátorův náměstek Richard Mrázek (ANO).
Podle něj není přednádražní prostor komfortní. „Chceme z něj udělat kultivované místo, které bude odpovídat 21. století,“ dodal Mrázek. Vzniknout by měl také samostatný prostor pro tramvaje a pro osobní dopravu, aby se zklidnil provoz. Nyní totiž auta jezdí ve stejných místech jako MHD.
Brněnské nádraží zůstává spolu s pražským Masarykovým nádražím jedinými dvěma železničními uzly v majetku Českých drah. O zbytek se od letošního července stará Správa železniční dopravní cesty. V Jihomoravském kraji spravuje 78 jihomoravských a 39 zlínských výpravních budov. Po celém Česku potom železničáři spravují dalších 2850 stanic a zastávek. Jen letos železničáři zahájili nebo ještě zahájí stavební práce a opravy na osmdesáti českých nádražích, celkem by měly vyjít na 166 milionů korun.