Nejhezčí nádraží mají v Mimoni. Cihlová kráska zaujala historií i hospodou s pivním výtahem

Železniční stanice v Mimoni na Českolipsku zvítězila v desátém ročníku soutěže o nejkrásnější české nádraží. Budova z pálených neomítaných cihel, která cestujícím slouží už 116 let, přitom málem nevznikla. O vedení trati z Liberce do České Lípy oklikou přes Mimoň se totiž rozhodlo na poslední chvíli.

„Zájem o letošní ročník byl nadprůměrný. Vítěze volilo na 6000 lidí,“ uvedla Drahomíra Kolmanová z pořádající asociace Entente Florale CZ – Souznění. Mimoňské nádraží obstálo v konkurenci dalších nominovaných 28 nádraží a i v následném finálovém kole.

V něm proti sobě stála nádraží v Martinicích v Krkonoších, Mimoni, Nepomuku, Stochově, Světlé nad Sázavou, Uherském Brodě, Vodňanech, Zábřehu na Moravě a Zubrnicích.

Nádraží v Mimoni málem nevzniklo

Když se na konci 19. století dráha stavěla, objevila se úvaha, že by se mohla vyhnout městu Mimoň a byla tak o pět kilometrů kratší. Ostatní města ležící na trase s touto variantou souhlasila, protože očekávala nižší ceny jízdného.

Dráha by ale musela zdolávat obtížnější terén a vynechala by Mimoň, jejíž tehdejší hospodářský potenciál byl pro dopravu na nové trati důležitý. Mimoňským průmyslníkům i vedení města přesto dalo mnoho práce ovlivnit ministerstvo železnic ve Vídni tak, aby byl původní projekt trati přes Mimoň dodržen. Sepsali řadu petic a úspěšně lobbovali dokonce i v parlamentu.

Již 116 let nás nádraží spojuje s Českou Lípou a Libercem a jejich prostřednictvím se světem. Nádraží patří k životu našeho města, umožnilo jeho hospodářský růst a s ním spojenou výstavbu. My 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.
Emilie Ráčková
ředitelka Gymnázia Mimoň

Stavba ale mezitím pokračovala dál a tak byla výpravní budova navržená původně pro Mimoň postavena v nedalekém Jablonném v Podještědí. Když teprve v roce 1899 ministerstvo železnic rozhodlo, že nová dráha přes Mimoň povede, byla pro ni dodatečně vyprojektována podobná, ale o něco menší nádražní budova. Provoz na trati do Liberce, a tím i na novém mimoňském nádraží, byl slavnostně zahájen 16. září 1900.

Zahájení provozu na nádraží v Mimoni 16. září 1900
Zdroj: nejnadrazi.cz

Protože bylo nádraží v polích, přibližně 700 metrů západně od města, soustředila se další zástavba po roce 1900 směrem k němu. Mimoň se tak postupně rozrostla o zcela novou oblast rodinných domů. Největší stavební rozvoj okolo stanice nastal ve 20. a 30. letech minulého století.

Zatím poslední rozmach zaznamenalo nádraží v 50. letech, kdy se kvůli zřízení vojenského prostoru Ralsko postavila vlečka k letišti do Hradčan. Těžké vojenské transporty československé a později sovětské armády projížděly právě tudy. Útlum těžby uhlí a těžkého průmyslu i rozvoj automobilismu se ale podepsal i na mimoňském nádraží.

Osm let jsem dojížděla na gymnázium do Mimoně vlakem. Čekání na vlak nebylo vždy příjemné. Letos jsem se po delší době ocitla v Mimoni na nádraží a s úžasem jsem se dívala na upravený peron, čistou vstupní halu, květiny, milou paní pokladní… Krásné, čisté, vymazlené! Cestujícím jsou k dispozici i toalety a stylová restaurace s výtahem na pivo.
Aneta Kriššáková

V roce 2008 se nádraží dočkalo rekonstrukce. České dráhy obnovily historickou fasádu z lícových cihel, které v minulosti překrývala vrstva žluté barvy, a odstranily i nevhodné přístavby. Budova dostala nová okna, výpravní halu a pokladny. Dráhy za rekonstrukci zaplatily přes 13 milionů korun.

V současnosti v Mimoni zastavuje denně jedenáct párů osobních vlaků, převážně na trase mezi Libercem a Děčínem, a sedm párů rychlíků jezdících mezi Ústím nad Labem a Libercem.

Město Mimoň s nádražní budovou
Zdroj: nejnadrazi.cz

Mimoňské nádraží zaujme také svou restaurací, která je zařízená v kovbojském stylu. Pravidelně se tam už dvě desetiletí scházejí amatérští country muzikanti z celého okolí. Unikátem je pak pivní výtah, jenž dopravuje půllitry od výčepu do patra. 

Anketa o nejkrásnější nádraží se konala už podesáté. Předchozí ročníky vyhrály stanice Nový Jičín město, Brno-Chrlice, Rynoltice na Liberecku, Opava-východ, Uherské Hradiště, Choceň, Zahrádky u České Lípy, Trutnov hl. n. a Ostroměř u Hořic.

Smyslem soutěže je zlepšit prostředí nádraží, motivovat vlastníky a správce k zodpovědnější péči o svěřený majetek a zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem. Soutěžní nádraží navrhuje veřejnost, která následně i hlasuje o vítězi. Každým rokem se zájem o soutěž zvyšuje, například v roce 2014 hlasovalo celkem 3450 hlasujících, letos už to byl téměř dvojnásobek.

V Česku existuje na 2500 stanic a zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb. Velkou část z nich letos převzala do péče od Českých drah Správa železniční dopravní cesty.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 1 hhodinou

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 3 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 5 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 5 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 6 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 15 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami
Načítání...