Nejhezčí nádraží mají v Mimoni. Cihlová kráska zaujala historií i hospodou s pivním výtahem

Železniční stanice v Mimoni na Českolipsku zvítězila v desátém ročníku soutěže o nejkrásnější české nádraží. Budova z pálených neomítaných cihel, která cestujícím slouží už 116 let, přitom málem nevznikla. O vedení trati z Liberce do České Lípy oklikou přes Mimoň se totiž rozhodlo na poslední chvíli.

„Zájem o letošní ročník byl nadprůměrný. Vítěze volilo na 6000 lidí,“ uvedla Drahomíra Kolmanová z pořádající asociace Entente Florale CZ – Souznění. Mimoňské nádraží obstálo v konkurenci dalších nominovaných 28 nádraží a i v následném finálovém kole.

V něm proti sobě stála nádraží v Martinicích v Krkonoších, Mimoni, Nepomuku, Stochově, Světlé nad Sázavou, Uherském Brodě, Vodňanech, Zábřehu na Moravě a Zubrnicích.

Nádraží v Mimoni málem nevzniklo

Když se na konci 19. století dráha stavěla, objevila se úvaha, že by se mohla vyhnout městu Mimoň a byla tak o pět kilometrů kratší. Ostatní města ležící na trase s touto variantou souhlasila, protože očekávala nižší ceny jízdného.

Dráha by ale musela zdolávat obtížnější terén a vynechala by Mimoň, jejíž tehdejší hospodářský potenciál byl pro dopravu na nové trati důležitý. Mimoňským průmyslníkům i vedení města přesto dalo mnoho práce ovlivnit ministerstvo železnic ve Vídni tak, aby byl původní projekt trati přes Mimoň dodržen. Sepsali řadu petic a úspěšně lobbovali dokonce i v parlamentu.

Již 116 let nás nádraží spojuje s Českou Lípou a Libercem a jejich prostřednictvím se světem. Nádraží patří k životu našeho města, umožnilo jeho hospodářský růst a s ním spojenou výstavbu. My 'Mimoňové' máme své nádraží rádi, protože nám dobře slouží.
Emilie Ráčková
ředitelka Gymnázia Mimoň

Stavba ale mezitím pokračovala dál a tak byla výpravní budova navržená původně pro Mimoň postavena v nedalekém Jablonném v Podještědí. Když teprve v roce 1899 ministerstvo železnic rozhodlo, že nová dráha přes Mimoň povede, byla pro ni dodatečně vyprojektována podobná, ale o něco menší nádražní budova. Provoz na trati do Liberce, a tím i na novém mimoňském nádraží, byl slavnostně zahájen 16. září 1900.

Zahájení provozu na nádraží v Mimoni 16. září 1900
Zdroj: nejnadrazi.cz

Protože bylo nádraží v polích, přibližně 700 metrů západně od města, soustředila se další zástavba po roce 1900 směrem k němu. Mimoň se tak postupně rozrostla o zcela novou oblast rodinných domů. Největší stavební rozvoj okolo stanice nastal ve 20. a 30. letech minulého století.

Zatím poslední rozmach zaznamenalo nádraží v 50. letech, kdy se kvůli zřízení vojenského prostoru Ralsko postavila vlečka k letišti do Hradčan. Těžké vojenské transporty československé a později sovětské armády projížděly právě tudy. Útlum těžby uhlí a těžkého průmyslu i rozvoj automobilismu se ale podepsal i na mimoňském nádraží.

Osm let jsem dojížděla na gymnázium do Mimoně vlakem. Čekání na vlak nebylo vždy příjemné. Letos jsem se po delší době ocitla v Mimoni na nádraží a s úžasem jsem se dívala na upravený peron, čistou vstupní halu, květiny, milou paní pokladní… Krásné, čisté, vymazlené! Cestujícím jsou k dispozici i toalety a stylová restaurace s výtahem na pivo.
Aneta Kriššáková

V roce 2008 se nádraží dočkalo rekonstrukce. České dráhy obnovily historickou fasádu z lícových cihel, které v minulosti překrývala vrstva žluté barvy, a odstranily i nevhodné přístavby. Budova dostala nová okna, výpravní halu a pokladny. Dráhy za rekonstrukci zaplatily přes 13 milionů korun.

V současnosti v Mimoni zastavuje denně jedenáct párů osobních vlaků, převážně na trase mezi Libercem a Děčínem, a sedm párů rychlíků jezdících mezi Ústím nad Labem a Libercem.

Město Mimoň s nádražní budovou
Zdroj: nejnadrazi.cz

Mimoňské nádraží zaujme také svou restaurací, která je zařízená v kovbojském stylu. Pravidelně se tam už dvě desetiletí scházejí amatérští country muzikanti z celého okolí. Unikátem je pak pivní výtah, jenž dopravuje půllitry od výčepu do patra. 

Anketa o nejkrásnější nádraží se konala už podesáté. Předchozí ročníky vyhrály stanice Nový Jičín město, Brno-Chrlice, Rynoltice na Liberecku, Opava-východ, Uherské Hradiště, Choceň, Zahrádky u České Lípy, Trutnov hl. n. a Ostroměř u Hořic.

Smyslem soutěže je zlepšit prostředí nádraží, motivovat vlastníky a správce k zodpovědnější péči o svěřený majetek a zvýšit zájem veřejnosti o cestování vlakem. Soutěžní nádraží navrhuje veřejnost, která následně i hlasuje o vítězi. Každým rokem se zájem o soutěž zvyšuje, například v roce 2014 hlasovalo celkem 3450 hlasujících, letos už to byl téměř dvojnásobek.

V Česku existuje na 2500 stanic a zastávek, na kterých se nachází zhruba 8000 nádražních budov a dalších železničních staveb. Velkou část z nich letos převzala do péče od Českých drah Správa železniční dopravní cesty.