Věřitelé zadlužené jihočeské úzkokolejky schválili návrh reorganizace. Počítají, že dráhu koupí obce

Věřitelé zadlužené firmy Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), která je v úpadku, schválili její možnou reorganizaci. Investor, jímž by měla být firma good thing, chce o koupi úzkokolejných drah na jihu Čech a Vysočině jednat s obcemi. Reorganizační návrh počítá s tím, že by dráhu koupily obce. Část vozů by koupila firma Swietelsky Rail CZ, vyplývá ze středeční schůze věřitelů u Krajského soudu v Českých Budějovicích. Tento soud již dvakrát poslal firmu JHMD do konkurzu, pokaždé ale jeho rozhodnutí zrušil Vrchní soud v Praze.

Firma JHMD je v úpadku od října 2022, kdy provoz vlaků zastavila. Dluží 350 milionů korun, vyplývá z přehledu pohledávek. Vlaky by mohly opět jezdit od června, řekl insolvenční správce David Jánošík. Firma by se dala prodat až za 121 milionů korun, vyplývá ze znaleckého posudku. Jihočeský kraj je připravený objednat prázdninový provoz vlaků na úzkokolejce u dopravce, který bude mít všechna povolení. Letos na to vyčlenil pět milionů korun, řekl ve středu jihočeský hejtman Martin Kuba (ODS). Jihočeský kraj a Vysočina zajišťují v trase náhradní autobusovou dopravu.

„Jak jsem k tomu reorganizačnímu návrhu byl nedůvěřivý – a stále si myslím, že obce vám to (koupi) neodkývají – tak řada mých pochybností odpadla. Podstatné je, aby dlužník přežil,“ řekl soudce Zdeněk Strnad. Krajský soud reorganizaci firmy povolí, uvedl.

Věřitel, někdejší člen vedení JHMD a její akcionář Jan Kysela uvedl, že do 120 dní předloží reorganizační plán. Cílem je obnovit provoz a předat aktiva do rukou „veřejnoprávního subjektu“, aby se zajistila udržitelnost, uvedl. Státní zástupkyně Michaela Hojdarová řekla, že návrh má reálný základ a cíl.

Strategický investor, firma good thing, by podle plánu koupila od JHMD část aktiv, nemovitosti a stoprocentní podíl v dceřiné firmě JHMD, společnosti Správa úzkokolejných drah. „Počítáme, že bychom jednali s obcemi,“ řekl Kyselův advokát Michal Žižlavský. Soudce v první fázi jednání pochyboval, zda obce budou mít na nákup drah peníze. Senátor Jaroslav Chalupský, který je i opoziční jindřichohradecký zastupitel (Hradec srdcem a rozumem) řekl, že reorganizační návrh obsahuje lži.

O provoz tratí má zájem několik firem

Obce ze spolku Jindřichohradecká úzkokolejná dráha daly část peněz na žádost o bezpečnostní osvědčení k provozu dráhy, kterou v úterý podala Správa úzkokolejných drah k Drážnímu úřadu. Díky osvědčení lze provozovat vlaky. Zástupce firmy Swietelsky Rail CZ, která má obrat 2,5 miliardy, ve středu u soudu řekl, že firma by od JHMD koupila některé vozy, „část majetkové podstaty“. Tato firma má také zájem o údržbu trati, ale ne o provoz.

Stoprocentním vlastníkem firmy good thing, která vznikla v listopadu 2022, je firma WTT. Ta patří ke třem zájemcům o provoz tratí. Zájem jezdit na úzkokolejce má také firma Gepard Express a jedna polská firma, řekl ve středu Jánošík. Dále uvedl, že zájem koupit majetek úzkokolejky mají dvě české firmy a jedna zahraniční. Firma good thing vznikla, aby firma WTT získala licenci na osobní dopravu, řekl u soudu její zástupce Jiří Vokoun.

JHMD vlastní úzkokolejky z Jindřichova Hradce do Obrataně a do Nové Bystřice. Provoz na novobystřické trati začal 1. listopadu 1897.