Rozpočtové provizorium pozastavilo zabezpečování železničních přejezdů

5 minut
Správa železnic ruší zakázky na zabezpečení přejezdů
Zdroj: ČT24

Správa železnic musí kvůli státnímu rozpočtovému provizoriu odložit modernizace některých železničních přejezdů. Zrušila proto chystané tendry na zvýšení jejich bezpečnosti. Pokračovat zatím mohou jen ty stavby, u kterých už stavební firmy podepsaly smlouvy. V jihočeských Vodňanech je jedna z takových tratí, na které mělo dojít ke zvýšení bezpečnosti přejezdů třeba přidáním závor. Zatím se to ale nestane.

Přibýt má zabezpečení například na přejezdu v Chrobolech. Ve Vodňanech se pak má kromě nových závor přejezd i rozšířit. Trať vedoucí přes Vodňany ale není jediná, které se odklad prací kvůli rozpočtovému provizoriu týká.

„Správa železnic zatím zrušila pět soutěží, konkrétně šlo o zakázku na rekonstrukci mezi Chomutovem a Kyjicemi nebo na vybudování nového bezbariérového přístupu ve stanici Kolín,“ uvádí její mluvčí Dušan Gavenda.

Podle něj Správa železnic zakázky znovu vypíše, až bude mít jasno o rozpočtovém krytí. „Rozpočtové provizorium nám dovoluje opravy, rekonstrukce nebo i pokračování velkých staveb, nicméně nové stavby budeme moci realizovat až poté, co budeme znát výši rozpočtu pro letošní rok,“ popisuje Gavenda.

Podle silničního zákona nic jako nebezpečný přejezd neexistuje. I když je bez závor nebo dokonce světelné výstrahy, je vždy povinností řidiče auta, aby se nejdříve ujistil, že na něj může vjet. Srážce vlaku s autem totiž strojvedoucí téměř s jistotou nemůže zabránit.

Zrušené soutěže Správy železnic
Zdroj: ČT24

Nehody většinou na přejezdu bez závor

Strojvedoucí Radek Procházka řídí vlaky tři roky. Během léta měl dvě srážky s nepozornými řidiči aut. Podobnou zkušenost má podle něj většina strojvedoucích. Už při padesátikilometrové rychlosti totiž vlak brzdí až 70 merů. Většina střetů vlaků s automobily se stane na přejezdech bez závor. Často pak mají tragické následky.

Třeba v roce 2008 narazil vlak do osobního auta na přejezdu právě nedaleko Vodňan. Řidič zemřel. Trať ale nechvalně proslavily hlavně srážky vlaků, za ty nemohl žádný přejezd, ale opět lidská chyba.

V únoru 2011 osobní vlak narazil do protijedoucí lokomotivy s jedním vagónem. Jen několik set metrů od zastávky, ještě ve městě. Náraz byl přesto podle cestujících mimořádně silný.

Inspektoři navíc prověřují i stav regionální trati. Od roku 2004 jen na ní došlo ke třem srážkám vlaků, které si vyžádaly tři lidské životy a nejméně 58 zraněných. Správa železnic zdůrazňuje, že zrušení tendrů na modernizace přejezdů neznamená zrušení plánů na jejich vylepšení. K přestavbě dojde, jen se zpožděním.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Jihočeský kraj

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
včera v 11:37

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025

U nelegálních výpustí do Lipna se objevuje odpad a zápach

Nízká hladina Lipna odhalila desítky výpustí načerno svedených rovnou do přehrady. Někde je viditelné také znečištění, a to i v místech, kam se chodí lidé koupat. Vše ale ještě musí prověřit vodohospodáři z Povodí Vltavy.
16. 12. 2025Aktualizováno17. 12. 2025

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
13. 12. 2025

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025

Menší porodnice se přetahují o rodičky ve snaze zachránit provoz

Některé menší porodnice se snaží zaujmout a přitáhnout budoucí matky právě k sobě. Tím by přibrzdily pokles počtu „svých“ novorozenců a udržely si šance na zachování provozu. Zkoušejí to i v Českém Krumlově, kde počet narozených dětí za poslední čtyři roky klesl o třetinu. Nemocnice proto nyní lákala budoucí rodičky prohlídkou všech prostor porodnice, včetně novorozeneckého koutku. V Česku skončily porodnice ve Stodu (2023), v Ivančicích (2024) a Prachaticích (2025). S koncem roku přibude na seznam i ta v Rychnově nad Kněžnou.
11. 12. 2025

Tetování poškozuje imunitu a může snižovat účinnost vakcín, zjistila studie

Průlomová mezinárodní studie, na níž se podíleli i vědci z Biologického centra Akademie věd ČR, ukazuje, že běžně používané tetovací pigmenty mají vliv na imunitu, vyvolávají zánět a mohou snižovat účinnost některých vakcín. Hned po aplikaci se barviva rychle šíří lymfatickým systémem a hromadí se v mízních uzlinách, kde přetrvávají celé roky. Výzkum zkoumal toxicitu tří nejpoužívanějších barev – černé, červené a zelené – a odhalil, že pigmenty nejen zůstávají v kůži, ale také se trvale ukládají v imunitních buňkách.
11. 12. 2025
Načítání...