Správa železnic musí kvůli státnímu rozpočtovému provizoriu odložit modernizace některých železničních přejezdů. Zrušila proto chystané tendry na zvýšení jejich bezpečnosti. Pokračovat zatím mohou jen ty stavby, u kterých už stavební firmy podepsaly smlouvy. V jihočeských Vodňanech je jedna z takových tratí, na které mělo dojít ke zvýšení bezpečnosti přejezdů třeba přidáním závor. Zatím se to ale nestane.
Rozpočtové provizorium pozastavilo zabezpečování železničních přejezdů
Přibýt má zabezpečení například na přejezdu v Chrobolech. Ve Vodňanech se pak má kromě nových závor přejezd i rozšířit. Trať vedoucí přes Vodňany ale není jediná, které se odklad prací kvůli rozpočtovému provizoriu týká.
„Správa železnic zatím zrušila pět soutěží, konkrétně šlo o zakázku na rekonstrukci mezi Chomutovem a Kyjicemi nebo na vybudování nového bezbariérového přístupu ve stanici Kolín,“ uvádí její mluvčí Dušan Gavenda.
Podle něj Správa železnic zakázky znovu vypíše, až bude mít jasno o rozpočtovém krytí. „Rozpočtové provizorium nám dovoluje opravy, rekonstrukce nebo i pokračování velkých staveb, nicméně nové stavby budeme moci realizovat až poté, co budeme znát výši rozpočtu pro letošní rok,“ popisuje Gavenda.
Podle silničního zákona nic jako nebezpečný přejezd neexistuje. I když je bez závor nebo dokonce světelné výstrahy, je vždy povinností řidiče auta, aby se nejdříve ujistil, že na něj může vjet. Srážce vlaku s autem totiž strojvedoucí téměř s jistotou nemůže zabránit.
Nehody většinou na přejezdu bez závor
Strojvedoucí Radek Procházka řídí vlaky tři roky. Během léta měl dvě srážky s nepozornými řidiči aut. Podobnou zkušenost má podle něj většina strojvedoucích. Už při padesátikilometrové rychlosti totiž vlak brzdí až 70 merů. Většina střetů vlaků s automobily se stane na přejezdech bez závor. Často pak mají tragické následky.
Třeba v roce 2008 narazil vlak do osobního auta na přejezdu právě nedaleko Vodňan. Řidič zemřel. Trať ale nechvalně proslavily hlavně srážky vlaků, za ty nemohl žádný přejezd, ale opět lidská chyba.
V únoru 2011 osobní vlak narazil do protijedoucí lokomotivy s jedním vagónem. Jen několik set metrů od zastávky, ještě ve městě. Náraz byl přesto podle cestujících mimořádně silný.
Inspektoři navíc prověřují i stav regionální trati. Od roku 2004 jen na ní došlo ke třem srážkám vlaků, které si vyžádaly tři lidské životy a nejméně 58 zraněných. Správa železnic zdůrazňuje, že zrušení tendrů na modernizace přejezdů neznamená zrušení plánů na jejich vylepšení. K přestavbě dojde, jen se zpožděním.