Nehod na železničních přejezdech přibývá. Jen letos se jich už stalo 133 a zemřelo 26 lidí. Řidiči přitom opakují stejné chyby včetně té, kdy zůstanou stát mezi spuštěnými závorami. Odborníci přitom opakovaně zdůrazňují, že v takové situaci je třeba závory projet a koleje urychleně opustit. Štáb ČT krizovou situaci vyzkoušel na vlastní kůži.
Jak se chovat v krizové situaci na železničním přejezdu? Štáb ČT to vyzkoušel na vlastní kůži
Situace, kdy řidič zůstal stát na kolejích, nastala nedávno na přejezdu v pražské Uhříněvsi, kde došlo ke střetu vlaku s nákladním automobilem. Po srážce vlak vykolejil a osm lidí utrpělo zranění, včetně jednoho dítěte.
Podle Drážní inspekce byl přitom přejezd zabezpečený světly a závorami, podle svědků ale kamion stál mezi závorami několik minut, než došlo ke střetu. Řidiče kamionu policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti a hrozí mu až osm let vězení.
Podle odborníků musí řidič v takové situaci přejezd opustit. Pokud se řidič ocitne mezi závorami a auto nejede, musí z vozidla vystoupit, odejít z prostoru kolejí a na čísle 112 nahlásit číslo přejezdu, které vždy začíná písmenem P a je na každé straně kovové konstrukce.
Pokud auto jede, může spolujezdec urychleně opustit vozidlo a zvednout závoru – lze to udělat velmi snadno pouhými dvěma prsty. Zvednutí závory je současně i signál dispečerovi provozu, který tak zjistí, že na přejezdu je problém. Pokud je řidič ve voze sám, musí okamžitě šlápnout na plyn, závoru projet a opustit přejezd.
Auto závoru buď nadzvedne a podjede, nebo snadno přerazí. „Závory jsou k tomu uzpůsobeny, řidič se toho nemusí bát,“ říká Martin Kafka z dopravní policie Středočeského kraje.
Nehod na přejezdech ale přesto přibývá, průměrně se nějaká odehraje každý druhý den. Od začátku roku do konce srpna musela Drážní inspekce vyšetřovat celkem 133 mimořádných událostí na železničních přejezdech, většinou šlo právě o srážky vlaků s osobními i nákladními auty, ale také přímo s lidmi nebo s cyklisty. Při všech těchto nehodách a neštěstích v tomto roce přišlo o život 26 lidí, více než 70 lidí bylo zraněno.
„Nejčastějším důvodem toho, že dochází k dopravním nehodám na přejezdech, je jednoznačně nedodržování předpisů, kdy dochází k selhání lidského faktoru,“ říká velitel hasičské jednotky Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Jiří Zima. Správa železnic přitom ročně investuje zhruba miliardu na zlepšení zabezpečení.
„Mezi faktory, které se podílejí obecně na nehodovosti a na nehodovosti na železničních přejezdech, patří nepozornost řidičů, nerespektování dopravního značení, mnohdy i rizikové chování a neukázněnost a v neposlední řadě také únava, tedy nedostatečný odpočinek před jízdou a déletrvající jízdy,“ říká dopravní policista Martin Kafka.
„V posledních letech počet těchto dopravních nehod stoupá. A pozorujeme zvyšující se tendenci těžkých úrazů při těchto kolizích,“ říká mluvčí zdravotnické záchranné služby Pardubického kraje Aleš Malý.
Jedna z nejtragičtějších nehod se stala na železničním přejezdu v Černožicích na Královéhradecku, kde v červenci po střetu auta s vlakem zemřela čtyřčlenná rodina.