Koncem července expandovala společnost Taxify z Prahy do čtyř krajských měst: Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic. Hned po několika dnech se objevily první útoky na její řidiče, údajně ze strany koncesovaných taxikářů. Plzeňský řidič Taxify dokonce tvrdí, že na něj při jednom z konfliktů konkurent vytáhl střelnou zbraň. Vyostřenou situaci má do budoucna uklidnit novela zákona o taxislužbách.
Hořící auta, výhrůžky zbraní. Spory taxikářů a řidičů alternativních taxislužeb se vyostřují
Řidiči, kteří jezdí v Plzni pro estonskou společnost Taxify, se během zhruba tří týdnů fungování setkali s házením odpadků na své vozy, sledováním i blokováním. Nejvážnější konflikt se podle jednoho z nich odehrál 7. srpna, když nespokojený taxikář během hádky vytáhl zbraň.
„Stál jsem na parkovacím místě, přijel taxikář, zastavil vedle mě a začala slovní výměna. Řekl jsem mu, že může také jezdit u Taxify, což ho pobouřilo ještě víc a vytáhl zbraň. Mával na mě přes okýnko pistolí, tak jsem vystoupil a šel jsem si to s ním vyřešit osobně. Když jsem mu pohrozil, že mu rozbiju auto, odjel pryč,“ popisuje událost David, který si u Taxify přivydělává ke studiu. Policie zatím žádný přestupek ani stížnost neřeší, zabývá se pouze podklady, které dostala od novinářů.
Potíže měla začátkem roku i taxislužba Vi3, která funguje v Hradci Králové. Někdo jí zapálil několik aut, policie ale pachatele nenašla a případ odložila. „Připomíná mi to jisté mafiánské metody z kraje 90. let. Je možné, že je to konkurenční boj. Tady se už skutečně jedná o život a připadá mi to velmi nebezpečné,“ říká spolumajitel taxislužby Vi3 Jiří Kostlán. Podle taxikáře konkurenční služby je ale nařčení nesmyslné. Auta si prý mohla Vi3 zapálit sama.
Kromě Taxify působí v Česku i další podobné služby, jako je americký Uber nebo česká aplikace Liftago. Služeb Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí. Aktivních řidičů má Uber kolem dvou tisíc. Aplikaci Liftago používá podle údajů z letošního dubna více než 1500 profesionálních řidičů taxi a přes čtvrt milionu cestujících v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně, Liberci a Bratislavě. Estonská Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015, v Praze její aplikaci využívá několik stovek aktivních řidičů, v dalších čtyřech městech jsou jich desítky.
Situace by frustrovala i jiné podnikatele, tvrdí předseda asociace taxikářů
Podle klasických taxislužeb nedodržují alternativní provozovatelé taxi zákony, když jezdí bez licence a taxametrů. „Není sdílení, když někdo tráví dvanáct hodin v autě, vydělává na tom a neplatí žádné odvody,“ říká předseda Asociace koncesovaných taxikářů Daniel Tarljovski. Naráží na fakt, že nové firmy většinou spadají do kategorie „sdílené ekonomiky“ – tedy že fungují na modelu sdílení, půjčování nebo pronájmu.
Konfliktů, které vznikají mezi taxikáři a řidiči alternativních taxislužeb Tarljovski lituje, postoj taxikářů ale částečně chápe. „Snažíme se, aby k tomu nedocházelo. Ale na druhou stranu je to pro řidiče frustrující. Tři roky státní správa a kontrolní úřady nekonají, vymlouvají se, že nemohou konat. To by frustrovalo i jiné podnikatele, kdyby v jejich oboru někdo nedodržoval pravidla a úřady řekly, že s tím nemohou nic dělat.“
Situaci má vyřešit novela zákona
V rámci přípravy novely zákona o silniční přepravě funguje na ministerstvu dopravy pracovní skupina, která se snaží zohlednit technický pokrok i zájmy dopravců. Zástupci taxikářů se jednání o novele účastní. „Pravidla by měla být nastavena jednotně pro všechny, nejen pro firmy, které používají mobilní aplikace, nebo klasické taxislužby,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.
Klasické taxislužby odmítají, aby mohla být měřidlem i aplikace. Chtějí, aby jediným možným měřidlem byl taxametr. Znění novely by ale mělo být v tomto směru volnější. „Dogmaticky nenavrhujeme, aby se vždy musel využívat taxametr, umožňujeme i využití mobilních aplikací, pokud bude cena sjednána předem,“ dodává Neusar. Novelizovaný zákon by mohl začít platit v druhé polovině příštího roku.
„Pokud budou mít řidiči oprávnění a budou splňovat všechny zákonné normy, nemáme problém s tím, aby tady fungovali. Vláda by měla donutit tyto společnosti dodržovat zákon. Zatím se ale snaží dělat pravý opak – než někoho donucovat, aby zákon dodržoval, raději ho přepíše,“ nelíbí se předsedovi Asociace koncesovaných taxikářů Tarljovskému.
Uber po protestech přistoupil na nová pravidla
Společnost Uber v červenci po sérii protestů ze strany koncesovaných taxislužeb podepsala daňové memorandum. Zavázala se v něm, že bude od začátku října evidovat tržby svých řidičů v EET a finanční správě bude poskytovat data o aktivitách šoférů. Stát je pak bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET.
Už v dubnu podepsal Uber s vládou memorandum, ve kterém se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí scházelo. Součástí dohody je i to, že řidiči budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Podobně jako u EET se to má týkat jenom nových řidičů.