Hořící auta, výhrůžky zbraní. Spory taxikářů a řidičů alternativních taxislužeb se vyostřují

16 minut
Studio ČT24: Spory mezi provozovateli taxislužeb
Zdroj: ČT24

Koncem července expandovala společnost Taxify z Prahy do čtyř krajských měst: Ostravy, Olomouce, Plzně a Českých Budějovic. Hned po několika dnech se objevily první útoky na její řidiče, údajně ze strany koncesovaných taxikářů. Plzeňský řidič Taxify dokonce tvrdí, že na něj při jednom z konfliktů konkurent vytáhl střelnou zbraň. Vyostřenou situaci má do budoucna uklidnit novela zákona o taxislužbách.

Řidiči, kteří jezdí v Plzni pro estonskou společnost Taxify, se během zhruba tří týdnů fungování setkali s házením odpadků na své vozy, sledováním i blokováním. Nejvážnější konflikt se podle jednoho z nich odehrál 7. srpna, když nespokojený taxikář během hádky vytáhl zbraň.

„Stál jsem na parkovacím místě, přijel taxikář, zastavil vedle mě a začala slovní výměna. Řekl jsem mu, že může také jezdit u Taxify, což ho pobouřilo ještě víc a vytáhl zbraň. Mával na mě přes okýnko pistolí, tak jsem vystoupil a šel jsem si to s ním vyřešit osobně. Když jsem mu pohrozil, že mu rozbiju auto, odjel pryč,“ popisuje událost David, který si u Taxify přivydělává ke studiu. Policie zatím žádný přestupek ani stížnost neřeší, zabývá se pouze podklady, které dostala od novinářů.

Ohořelé vozidlo taxislužby Vi3
Zdroj: ČT24

Potíže měla začátkem roku i taxislužba Vi3, která funguje v Hradci Králové. Někdo jí zapálil několik aut, policie ale pachatele nenašla a případ odložila. „Připomíná mi to jisté mafiánské metody z kraje 90. let. Je možné, že je to konkurenční boj. Tady se už skutečně jedná o život a připadá mi to velmi nebezpečné,“ říká spolumajitel taxislužby Vi3 Jiří Kostlán. Podle taxikáře konkurenční služby je ale nařčení nesmyslné. Auta si prý mohla Vi3 zapálit sama.

Kromě Taxify působí v Česku i další podobné služby, jako je americký Uber nebo česká aplikace Liftago. Služeb Uberu v Praze využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí. Aktivních řidičů má Uber kolem dvou tisíc. Aplikaci Liftago používá podle údajů z letošního dubna více než 1500 profesionálních řidičů taxi a přes čtvrt milionu cestujících v Praze, Brně, Ostravě, Zlíně, Liberci a Bratislavě. Estonská Taxify začala v Česku fungovat v srpnu 2015, v Praze její aplikaci využívá několik stovek aktivních řidičů, v dalších čtyřech městech jsou jich desítky.

Situace by frustrovala i jiné podnikatele, tvrdí předseda asociace taxikářů

Podle klasických taxislužeb nedodržují alternativní provozovatelé taxi zákony, když jezdí bez licence a taxametrů. „Není sdílení, když někdo tráví dvanáct hodin v autě, vydělává na tom a neplatí žádné odvody,“ říká předseda Asociace koncesovaných taxikářů Daniel Tarljovski. Naráží na fakt, že nové firmy většinou spadají do kategorie „sdílené ekonomiky“ – tedy že fungují na modelu sdílení, půjčování nebo pronájmu.

Konfliktů, které vznikají mezi taxikáři a řidiči alternativních taxislužeb Tarljovski lituje, postoj taxikářů ale částečně chápe. „Snažíme se, aby k tomu nedocházelo. Ale na druhou stranu je to pro řidiče frustrující. Tři roky státní správa a kontrolní úřady nekonají, vymlouvají se, že nemohou konat. To by frustrovalo i jiné podnikatele, kdyby v jejich oboru někdo nedodržoval pravidla a úřady řekly, že s tím nemohou nic dělat.“

9 minut
Události v regionech: Spory provozovatelů taxislužeb
Zdroj: ČT24

Situaci má vyřešit novela zákona

V rámci přípravy novely zákona o silniční přepravě funguje na ministerstvu dopravy pracovní skupina, která se snaží zohlednit technický pokrok i zájmy dopravců. Zástupci taxikářů se jednání o novele účastní. „Pravidla by měla být nastavena jednotně pro všechny, nejen pro firmy, které používají mobilní aplikace, nebo klasické taxislužby,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar.

Klasické taxislužby odmítají, aby mohla být měřidlem i aplikace. Chtějí, aby jediným možným měřidlem byl taxametr. Znění novely by ale mělo být v tomto směru volnější. „Dogmaticky nenavrhujeme, aby se vždy musel využívat taxametr, umožňujeme i využití mobilních aplikací, pokud bude cena sjednána předem,“ dodává Neusar. Novelizovaný zákon by mohl začít platit v druhé polovině příštího roku.

„Pokud budou mít řidiči oprávnění a budou splňovat všechny zákonné normy, nemáme problém s tím, aby tady fungovali. Vláda by měla donutit tyto společnosti dodržovat zákon. Zatím se ale snaží dělat pravý opak – než někoho donucovat, aby zákon dodržoval, raději ho přepíše,“ nelíbí se předsedovi Asociace koncesovaných taxikářů Tarljovskému.

obrázek
Zdroj: ČT24

Uber po protestech přistoupil na nová pravidla

Společnost Uber v červenci po sérii protestů ze strany koncesovaných taxislužeb podepsala daňové memorandum. Zavázala se v něm, že bude od začátku října evidovat tržby svých řidičů v EET a finanční správě bude poskytovat data o aktivitách šoférů. Stát je pak bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET.

Už v dubnu podepsal Uber s vládou memorandum, ve kterém se firma zavázala ke zřízení českého živnostenského oprávnění, které jí scházelo. Součástí dohody je i to, že řidiči budou muset splňovat podmínky pro běžné taxikáře včetně licence či zkoušky z místopisu. Podobně jako u EET se to má týkat jenom nových řidičů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...