Uber se zavázal, že od října budou jeho noví šoféři podléhat EET

Společnost Uber bude od října evidovat tržby svých řidičů v EET. Společnost bude navíc finanční správě poskytovat data o aktivitách šoférů, která stát bude moci využít k daňové kontrole. Povinnost se ovšem bude týkat pouze nových řidičů, kteří začnou pro společnost jezdit po zavedení EET. Firma se k tomu zavázala podpisem daňového memoranda.

EET se tak zatím nebude týkat řidičů, kteří pro společnost jezdí už v současnosti. Dohoda mezi ministerstvem financí a Uberem platí zatím na rok, případné rozšíření povinnosti firma podle generálního ředitele společnosti pro střední a východní Evropu Alexeie Stakha zváží podle fungování současné dohody.

Schillerová k daňovému memorandu s Uberem (zdroj: ČT24)

Podle ministryně financí Aleny Schillerové (ANO) by memorandum mělo rozptýlit obavy, že stát nedokáže regulovat sdílenou ekonomiku. Podle ní je současná legislativa dostačující k tomu, aby stát mohl kontrolovat i tyto služby.

„Chyběly nám k tomu informace, které nám teď společnost Uber poskytne,“ řekla. Dohoda by se zároveň podle ministryně měla stát základním kamenem pro kontrolu dalších společností fungujících na podobné bázi.

Podle ministerstva by zavedení EET u Uberu mělo také uklidnit současné spory taxikářů se společností, Uber se totiž k EET zavázal dobrovolně. 

Taxikářům ale vadila řada věcí, podle nich by řidiči Uberu měli mít například také taxametry. V květnu vyzvali firmy Uber i Taxify k zastavení činnosti do doby, dokud nebudou jejich šoféři dodržovat zákonné podmínky. Začátkem roku taxikáři na protest proti působení obou firem v hlavním městě dokonce několikrát blokovali dopravu.

Nespokojenost potvrzuje majitel AAA Radiotaxi Jiří Kvasnička, podle něj podpis memoranda nic neřeší. „Řidiči Uberu, ať si podepíšou, co si podepíšou, tak musí být zaměstnancem nějakého koncesionáře nebo mít živnostenské oprávnění, musí mít zkoušky z místopisu Prahy a musí mít vozidlo registrované jako taxi,“ řekl.

Sami taxikáři zatím své tržby elektronicky evidovat nemusí, změnit by to však měla novela zákona o elektronické evidenci tržeb, kterou v současnosti projednávají poslanci.

V současnosti Uber v Česku eviduje zhruba 2000 aktivních řidičů. Služby v Praze využívá podle informací firmy 300 tisíc lidí, což znamená nárůst počtu zákazníků za poslední rok o 60 procent.

Podle hlavního ekonoma společnosti Cyrrus Lukáše Kovandy nynější dohoda souvisí s loňským rozhodnutím Evropského soudu, podle kterého je Uber přepravní firmou, a nikoliv technologickou společností, a musí tak dodržovat národní pravidla stejně jako taxislužby. „Memorandum je tedy za daných podmínek žádoucím kompromisem, na nějž však Uber vlastně musel přistoupit, chtěl-li dále rozšiřovat své podnikání,“ uvedl Kovanda. Dodal, že firma i kvůli tlaku investorů usiluje o to, stát se standardní korporací.

  • Vedle Uberu v Česku působí i další podobné služby, například původem estonská společnost Taxify s tisícovku řidičů, která zprostředkovává odvoz nelicencovanými řidiči. Další obdobnou službou je česká aplikace Liftago, která spolupracuje výhradně s licencovanými řidiči. V Praze a Ostravě působí také slovenská Hopin Taxi, která rovněž spolupracuje s profesionálními řidiči, kteří splňují legislativní požadavky pro výkon taxislužby.