Brno představilo výsledky mezinárodní soutěže o podobu zdejšího hlavního vlakového nádraží. Vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects, který stojí za projektem nádraží v Rotterdamu nebo jeho rekonstrukcí v Amsterdamu. Podle vítězů se stavba stane novou branou do města a pozitivním impulzem pro vznikající čtvrť Trnitá na nábřeží řeky Svratky.
Hlavní nádraží v Brně bude novou branou do města. Architektonickou soutěž vyhráli Holanďané
Výběr odborné poroty, ve které zasedli i architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero, potvrdilo tento týden vedení města Brna i Správa železnic. „Pro Brno je to jeden z milníků jeho dalšího rozvoje. Je to první krok k tomu, aby se zanedbaná lokalita začala rozvíjet, aby tam vznikly nové budovy, byty, parky pro rekreaci,“ uvedla primátorka Markéta Vaňková (ODS).
Autoři vítězného návrhu budou podle Mojmíra Nejezchleba, náměstka generálního ředitele pro modernizaci dráhy Správy železnic, dohlížet na zpracování projektové dokumentace nové budovy. „Budou zárukou toho, že po dokončení bude nové nádraží nejen chloubou jižní Moravy, ale také místem, které budou cestující využívat opravdu rádi,“ věří.
Nová budova nádraží by měla stát do 14 let
Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí.
„V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,“ řekl městský architekt Michal Sedláček, který v odborné porotě zasedal. Uvedl, že předpoklad dokončení nové budovy hlavního nádraží směřuje do roků 2032 až 2035.
Brněnský železniční uzel už dnes kapacitně ani technicky nevyhovuje a jeho modernizace je nutná. Bez ní by Brno podle vedení města ustrnulo na konci minulého století, kdy se spolu s vybudováním nákladního průtahu uskutečnila poslední velká změna. Na stavbu nového nádraží v přesunuté poloze bylo Brno už několikrát připraveno, opakovaně ale plány zastavila nepříznivá situace od velké hospodářské krize přes druhou světovou válku po okupaci v roce 1968.
Z návrhů, které postoupily do finále, bude výstava
Soutěž byla dvoukolová, soutěžilo dvanáct týmů, čtyři z nich postoupily do finále. Druhé místo obsadili český ateliér Sdružení Pelčák ve spolupráci s německými architekty. Propojili historii Brna a urbanismus evropských měst. Třetí byla německá architektonická firma z Düsseldorfu, která spolupracovala s českými ateliéry Burian-Křivka a Koleček-Jura. Autoři se v návrhu zaměřili na obnovitelnou energii a optické propojení řeky Svratky s Petrovem. Posledním z finalistů je skupina BIG sídlící v Kodani a sdružující víc než sedmdesát architektů. Spolupracovala s českým ateliérem A8000.
Všechny návrhy si veřejnost bude moci prohlédnout na výstavě v Křížové chodbě brněnské Nové radnice. Vernisáž se za účasti vítězného týmu uskuteční 30. září. Představen bude i velký model nové čtvrti Trnitá, který při svém hodnocení využívala odborná porota.
Nové nádraží bude stát u řeky na místě dnešního dolního nádraží. Nyní je hlavní brněnské nádraží v centru města. O poloze nádraží rozhodli v roce 2018 zastupitelé města i kraje. Stavba bude stát odhadem několik desítek miliard korun.