Do mostu v centru Olomouce se zakously bagry. Tramvaje se na něj vrátí za dva roky

V Olomouci začala v pondělí demolice mostu přes řeku Moravu na Masarykově třídě v rámci pokračování rozsáhlých protipovodňových úprav za stovky milionů korun. Nový most by měl v místě vzniknout do dvou let, do té doby budou muset auta jezdit po objížďkách, tramvajová doprava do centra byla zrušena. V rámci protipovodňových úprav se už zboural i vedlejší most v Komenského ulici. Nový se otevřel na začátku letošního roku.

V první etapě se zbourá část mostu, která je blíže k vysokoškolskému kampusu Envelopa. Následně stavební firma postaví novou část a až poté začne bourání druhé poloviny. Každá část mostu by se měla stavět zhruba jeden rok, jeho kompletní dokončení je tak naplánováno až na jaře 2022. 

Most na Masarykově třídě se uzavřel už na začátku března, v tu chvíli přestaly na hlavní trase mezi vlakovým nádražím a centrem města jezdit i tramvaje, které musí teď do historické části Olomouce jezdit přes třídu Kosmonautů a Tržnici. Řidiči aut mohou využívat nový most na Komenského ulici. 

Od pondělí je uzavírka platná i pro pěší, a to zhruba na týden, kdy by měla demolice probíhat. Poté budou moci využívat původní polovinu mostu. Po dokončení výstavby nové části se chodci přesunou na druhou stranu.  

Povodí Moravy snížilo hladinu řeky

V řece Moravě v centru města je momentálně mnohem méně vody, než je běžné. Souvisí to právě s aktuální demolicí. „Abychom mohli pracovat v korytě řeky, tak bylo potřeba snížit hladinu Moravy. To jsme docílili tak, že jsme vypustili jezovou zdrž, která se nachází přibližně kilometr a půl níže po toku řeky,“ přiblížil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.

Suť při demolici mostu padá přímo do řeky Moravy a podle Chmelaře se z ní postupně stane nájezdní plošina pro těžkou techniku. Po ukončení bourání stavbaři suť odvezou.

Tramvaje se vrátí dřív, jenomže ne na celou trasu

Tramvajová dráha přes Masarykovu třídu je jednou z nejvytíženějších tratí v Olomouci, jsou po ní vedeny linky číslo 2, 3, 4 a 6. Tramvaj číslo 2 byla zrušena a nahrazena autobusem s označením X2, linka 3 jezdí jenom od zastávky Náměstí Hrdinů a čtyřka změnila označení na X4 a jezdí přes třídu Kosmonautů. Tramvaj číslo 6 nebude po dobu prací provozována vůbec. 

Původně se zvažovalo, že by tramvajová doprava mohla být zachována. Než by se postavila nová část mostu, projížděly by soupravy po původní polovině, poté by se přesunuly na vedlejší kolej už na nové komunikaci. Nakonec se však ukázalo, že tato varianta není technicky možná kvůli špatnému stavu mostu.

Tramvaje by se však do centra mohly vrátit dříve než za dva roky. Hned jak to bude možné, chce Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) vybudovat na Žižkově náměstí takzvanou úvrať pro oboustranné tramvaje, ty by tak mohly obsluhovat alespoň úsek Náměstí Hrdinů –⁠ Žižkovo náměstí. 

Uzávěry využije město pro své investice

Vzhledem k tomu, že se doprava mezi nádražím a centrem města na dva roky úplně zastaví, rozhodl se magistrát, že toho využije. Už v březnu zahájil opravu ulice 8. května, která je nutná hlavně kvůli špatnému stavu tramvajové trati. 

Kromě toho bude zároveň probíhat i oprava dalších dvou mostů v centru Olomouce – přes řeku Bystřici a Mlýnský potok. „Tyto rekonstrukce by město tak jako tak muselo brzy uskutečnit, jejich spojení do stejného termínu s protipovodňovými opatřeními je tak výhodné,“ řekl už dříve náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS).

Pokud jde o obnovení tramvajové dopravy v centru města alespoň k zastávce Žižkovo náměstí, musí město nejdříve dokončit opravu ulice 8. května a rekonstrukci mostu přes Mlýnský potok mezi zastávkami Žižkovo náměstí a U Dómu. To by mohlo být už v listopadu tohoto roku. 


(Síť tramvajové dopravy v Olomouci. Červeně označený úsek bude po dobu oprav pro tramvaje uzavřen. Zelenou trasu by mohly obsluhovat oboustranné tramvaje.)

Náplavka i nové cyklostezky

Díky protipovodňovým opatřením v centru Olomouce zhruba za 800 milionů korun se o několik metrů rozšíří koryto řeky Moravy. To má před velkou vodou ochránit asi dvacet tisíc obyvatel a majetek v hodnotě asi tří miliard korun. Město bude chráněno před více než třísetletou povodní, zatímco nyní koryto řeky Moravy pojme padesátiletý příval vody.

Výrazně se však promění i okolí řeky, vytvořit se má velká odpočinková zóna v podobě náplavky. V blízkosti Základní umělecké školy a Moravské vysoké školy už vznikla nová cyklostezka i park, nyní se už připravuje i instalace laviček a dalšího mobiliáře. „Tato část prací je na rozdíl od většiny protipovodňových opatření investicí města. Chtěli jsme tu vytvořit rekreační zázemí pro Olomoučany,“ řekl primátor Mirek Žbánek (ANO).