Doprava v centru Olomouce se vrátila do normálu, ale jenom na čtyři dny. V pondělí začne další omezení

V centru Olomouce se ve čtvrtek pro automobilovou dopravu otevřel nový most, který se v Komenského ulici stavěl dva roky. Doprava v centru se však opět zkomplikuje v pondělí, kdy se uzavře vedlejší most na Masarykově třídě, po kterém jezdí i tramvaje. Ty tak do centra města nebudou jezdit dva roky, než se postaví nový most. Práce probíhají v rámci protipovodňových úprav.

Most v Komenského ulici v centru Olomouce Povodí Moravy uzavřelo na jaře 2018. Dělníci původní most zbourali a postavili nový. Částečně se otevřel už na konci loňského roku, projíždět jím však mohly jenom autobusy MHD a vozidla Integrovaného záchranného systému. 

Od čtvrtka mohou mostem projíždět i ostatní vozidla, úlevu to však řidičům přinese jenom na několik dní. Už v pondělí se totiž uzavře vedlejší most na Masarykově třídě. I ten dělníci zbourají a následně postaví nový. Práce by měly probíhat další dva roky. 

Po dobu stavby Masarykovou třídou mezi vlakovým nádražím a centrem města tak neprojedou žádná vozidla, dokonce ani tramvaje MHD. Centrum tak na dva roky přijde o ekologickou hromadnou dopravu, všechny tramvajové linky budou odkloněny.

Po jedné koleji to nepůjde

Město původně zvažovalo, že by tramvajová doprava zůstala zachována i během oprav mostu. Nejdříve by se zbourala jenom polovina mostu a postavila znovu, tramvaje by tak mohly projíždět vždy po jedné koleji. Tato varianta se ale nakonec ukázala jako nereálná z technických důvodů. 

Ve hře je však možnost, že tramvaje do centra by mohly jezdit z druhé strany od náměstí Národních hrdinů. Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) by na Žižkově náměstí vybudoval takzvanou úvrať a úsek by tak obsluhovaly oboustranné tramvaje. Úsek Hlavní nádraží – Žižkovo náměstí by nebyl obsluhován. 

(Síť tramvajové dopravy v Olomouci. Červeně označený úsek bude po dobu oprav pro tramvaje uzavřen. Zelenou trasu by mohly obsluhovat oboustranné tramvaje.)

Tramvaje budou muset počkat na opravu ulice 8. května

Oboustranné tramvaje na trase Náměstí hrdinů – Žižkovo náměstí však nebudou jezdit hned. Prací na mostě i tramvajové výluky totiž využilo město, které 15. března zahájí opravu ulice 8. května. Tramvaje by tak mohly začít zajíždět do centra až po dokončení prací. 

Opravu ulice 8. května v centru města si vyžaduje zejména špatný stav tramvajové trati. Oprava se ale týká celého prostoru ulice včetně inženýrských sítí od křižovatky ulic Pekařská, Zámečnická a Opletalova, až po zaústění ulice do náměstí Národních hrdinů. Oprava bude stát 75 milionů korun a skončit by měla v listopadu tohoto roku. 

Ulice 8. května v Olomouci (pohled z ulice Palackého)
Zdroj: ČT24/Marek Vrlák

Další dva roky komplikované dopravy

Dva roky museli řidiči kvůli pracím na mostě v Komenského ulici využívat při cestě do centra Olomouce objízdné trasy. Od pondělí je čekají další dva roky objížděk, využít budou moci už zmíněný nový most v Komenského ulici, nebo mohou jet do centra od nádraží přes třídu Kosmonautů kolem Tržnice. 

Právě přes třídu Kosmonautů budou podle mluvčí DPMO Martiny Krčové od pondělí vedeny také všechny tramvajové linky, které běžně jezdí od vlakového nádraží směrem do centra. Dopravu přes centrum bude zajišťovat náhradní autobusová linka X2, tramvajová linka 6 nebude provozována vůbec. Podrobnosti zveřejnil DPMO na svých webových stránkách

Uzavírku město využije i na další dvě investiční akce

Kromě oprav ulice 8. května bude zároveň s protipovodňovými úpravami probíhat i oprava dalších dvou mostů v centru Olomouce – přes řeku Bystřici a Mlýnský potok. „Tyto rekonstrukce by město tak jako tak muselo brzy uskutečnit, jejich spojení do stejného termínu s protipovodňovými opatřeními je tak výhodné,“ řekl náměstek olomouckého primátora Martin Major (ODS).

Budování protipovodňových opatření za téměř 800 milionů korun je podle primátora Mirka Žbánka (ANO) velmi náročnou, ale důležitou akcí. „Budeme stejně jako v době stavby mostu v Komenského ulici veškeré práce bedlivě sledovat a maximálně tlačit na to, aby negativní vlivy na Olomoučany byly co nejmenší,“ doplnil. Podrobnosti o stavbě město zveřejnilo na svém webu.