Výroba v TPCA v Kolíně se kvůli koronaviru zastaví už ve středu před půlnocí. Dveře dočasně zavírá i BMW

Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přeruší kvůli aktuálnímu vývoji pandemie koronaviru výrobu ve své kolínské továrně už ve středu před půlnocí. Původně se měly výrobní linky zastavit 25. března, řekl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Výrobu zastavuje ve středu ve svých evropských závodech také BMW. Volkswagen bude mít poslední směnu ve většině provozů tento pátek, oznámil v úterý koncern.

„Zdraví a bezpečnost zaměstnanců a stakeholderů jsou na prvním místě. Z toho důvodu jsme již včera ohlásili zastavení linky v příštím týdnu a nadále jednali s ostatními závody Toyoty v Evropě, vedením obou koncernů PSA a Toyoty o možnosti předsunutí na co nejbližší termín,“ řekl Paroubek. Podle něj firma nadále úzce spolupracuje i s dodavateli, aby se zajistilo plynulé zastavení linek.

V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.

Výrobu se rozhodla zastavit i mladoboleslavská Škoda Auto, výrobní linky se zde zastaví také ve středu večer.

BMW zastaví výrobu na čtyři týdny

Německá automobilka BMW kvůli koronaviru na více než čtyři týdny zastaví výrobu ve všech svých evropských závodech, informoval šéf podniku Oliver Zipse. BMW tak učinila podobný krok jako automobilový koncern Volkswagen, který své evropské závody, včetně těch českých, uzavírá na dva až tři týdny.

„Ode dneška uzavíráme naše evropské automobilové závody a závod Rosslyn v Jihoafrické republice. Přerušení produkce je zatím plánováno do 19. dubna,“ řekl Zipse v Mnichově.

Rozhodnutí automobilky zdůvodnil očekávaným výrazným poklesem poptávky po autech na všech důležitých trzích. „Objem naší produkce přizpůsobujeme flexibilně poptávce,“ podotkl.

Přerušení či omezení výroby v Evropě oznámily vedle BMW a skupiny Volkswagen také koncern Daimler či automobilka Ford.

Prodej aut v EU klesá

To, že prodej aut v EU v únoru klesl a nejvíce právě v Německu, oznámilo už Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za poklesem je více faktorů, včetně rozsáhlých daňových změn v některých členských státech EU, které posunuly část registrací ještě na loňský prosinec. Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v únoru klesl o 7,4 procenta na 957 052 vozů. Vliv na útlum registrací aut v únoru mělo také ale už oslabování globální ekonomiky a nejistota mezi spotřebiteli.

V Německu počet registrací klesl o 10,8 procenta, v Itálii o 8,8 procenta, ve Španělsku o šest procent a ve Francii o 2,7 procenta. V České republice odbyt v únoru meziročně klesl o 9,2 procenta na 17 377 vozů.

Jedničkou na evropském trhu zůstává německá skupina Volkswagen s podílem na trhu 25,1 procenta. Odbyt aut z této skupiny, do které patří také automobilka Škoda Auto, ale klesl meziročně o 5,3 procenta, z toho prodej Škody o 3,8 procenta. Odbyt skupiny PSA Group, která vyrábí například vozy Peugeot a Citroën, se snížil o 8,9 procenta, odbyt aut ze skupiny Renault pak o 14,3 procenta.

V loňském roce se prodej nových osobních aut v Evropské unii zvýšil o 1,2 procenta na 15,34 milionu vozů. Růst tak vykázal už šestým rokem za sebou. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Zpětinásobit výkon větrných elektráren? Podle vznikající vlády je cíl nereálný

Vládní strategie počítá s cílem, aby v Česku do konce dekády vzrostl výkon větrných elektráren na jeden a půl gigawattu. Za pět let by se tak měl oproti současnosti zpětinásobit. Vznikající kabinet to ale nepovažuje za reálné. Podle zástupců oboru je ovšem řada projektů v přípravě a cíli se pořád ještě lze alespoň přiblížit.
před 15 hhodinami

Hospodářská krize v Libanonu vyhnala nahoru ceny elektřiny

Libanon, kdysi přezdívaný Švýcarsko Blízkého východu, uvázl v hluboké hospodářské krizi. Politická paralýza, bezpečnostní nestabilita a válka domácího teroristického hnutí Hizballáh s Izraelem z let 2023 a 2024 připravily tamní měnu o 97 procent hodnoty oproti roku 2019. Tyto problémy rovněž uvrhly osm z deseti obyvatel do vážných existenciálních problémů a zvýšily ceny elektřiny.
před 17 hhodinami

V rozpočtu může chybět až čtrnáct miliard na dávky, řekl Jurečka. Podle ANO je to víc

V návrhu rozpočtu na příští rok může chybět až čtrnáct miliard na sociální výdaje, připustil pro ČT ministr práce a sociálních věcí v demisi Marian Jurečka (KDU–ČSL). Ujistil však, že na důchody nebo dávky stát peníze prostě najít musí. Odmítl také kritiku hnutí ANO, že v resortu může scházet skoro 32 miliard korun. Pravděpodobná budoucí vládní koalice tvrdí, že v rozpočtu chybí celkem desítky miliard korun.
před 19 hhodinami

ŘSD nepodepisuje nové smlouvy

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dál nepodepisuje kontrakty na nové projekty. K realizaci jsou sice připravené, jenže chybí peníze. V nejistotě se tak ocitají i klíčové stavby.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Hosté Událostí, komentářů z ekonomiky probírali povolenky ETS 2

V Událostech, komentářích z ekonomiky hovořili ekonom a hlavní poradce České bankovní asociace Miroslav Zámečník, hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda a europoslanec Luděk Niedermayer (TOP 09) o emisních povolenkách ETS 2 nebo o plánech vznikající vlády převést poplatek za obnovitelné zdroje na rozpočet. Debatou provázela Nina Ortová.
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Zrušení poplatků za obnovitelné zdroje vyjde na 18 miliard, říká Schillerová. Jurečka varuje před plošností

Místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v pořadu Otázky Václava Moravce kritizovala, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury chybí desítky miliard korun. „Dopravní stavby jsou pro nás absolutní priorita,“ uvedla. Ministr v demisi Marian Jurečka (KDU-ČSL) uznal, že tato složka je problematická. Podle ekonoma Jiřího Rusnoka by dávalo smysl kvůli dopravním stavbám i zvýšit deficit. Stejně jako Jurečka naopak kritizoval, aby schodek rostl kvůli plošnému dotování cen energií nebo snížení odvodů OSVČ.
16. 11. 2025

V návrhu rozpočtu dopravního fondu nejsou peníze na silnice druhé a třetí třídy

V návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok nejsou vyčleněny peníze na opravy a rekonstrukce silnic druhé a třetí třídy, které jsou v samostatné působnosti krajů, uvedla vláda v demisi. Pokud stát ponechá odpovědnost za tyto komunikace regionům, ale přestane je financovat, povede to k rychlé degradaci dopravní infrastruktury, obává se předseda Asociace krajů ČR a hejtman Zlínského kraje Radim Holiš (ANO).
16. 11. 2025Aktualizováno16. 11. 2025

Schodek státního rozpočtu by mohl být vyšší, řekla Schillerová

Skutečný schodek státního rozpočtu by nakonec mohl být v příštím roce vyšší než zatím předpokládaných 286 miliard korun, připustila v rozhovoru pro ČT místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Její hnutí tvrdí, že ve výdajích návrhu rozpočtu, který připravila vláda v demisi Petra Fialy (ODS), může reálně chybět minimálně 85 miliard korun. Končící kabinet to ale odmítá.
15. 11. 2025
Načítání...