Automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) přeruší kvůli aktuálnímu vývoji pandemie koronaviru výrobu ve své kolínské továrně už ve středu před půlnocí. Původně se měly výrobní linky zastavit 25. března, řekl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek. Výrobu zastavuje ve středu ve svých evropských závodech také BMW. Volkswagen bude mít poslední směnu ve většině provozů tento pátek, oznámil v úterý koncern.
Výroba v TPCA v Kolíně se kvůli koronaviru zastaví už ve středu před půlnocí. Dveře dočasně zavírá i BMW
„Zdraví a bezpečnost zaměstnanců a stakeholderů jsou na prvním místě. Z toho důvodu jsme již včera ohlásili zastavení linky v příštím týdnu a nadále jednali s ostatními závody Toyoty v Evropě, vedením obou koncernů PSA a Toyoty o možnosti předsunutí na co nejbližší termín,“ řekl Paroubek. Podle něj firma nadále úzce spolupracuje i s dodavateli, aby se zajistilo plynulé zastavení linek.
V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku.
Výrobu se rozhodla zastavit i mladoboleslavská Škoda Auto, výrobní linky se zde zastaví také ve středu večer.
BMW zastaví výrobu na čtyři týdny
Německá automobilka BMW kvůli koronaviru na více než čtyři týdny zastaví výrobu ve všech svých evropských závodech, informoval šéf podniku Oliver Zipse. BMW tak učinila podobný krok jako automobilový koncern Volkswagen, který své evropské závody, včetně těch českých, uzavírá na dva až tři týdny.
„Ode dneška uzavíráme naše evropské automobilové závody a závod Rosslyn v Jihoafrické republice. Přerušení produkce je zatím plánováno do 19. dubna,“ řekl Zipse v Mnichově.
Rozhodnutí automobilky zdůvodnil očekávaným výrazným poklesem poptávky po autech na všech důležitých trzích. „Objem naší produkce přizpůsobujeme flexibilně poptávce,“ podotkl.
Přerušení či omezení výroby v Evropě oznámily vedle BMW a skupiny Volkswagen také koncern Daimler či automobilka Ford.
Prodej aut v EU klesá
To, že prodej aut v EU v únoru klesl a nejvíce právě v Německu, oznámilo už Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Za poklesem je více faktorů, včetně rozsáhlých daňových změn v některých členských státech EU, které posunuly část registrací ještě na loňský prosinec. Počet registrací nových osobních aut v Evropské unii v únoru klesl o 7,4 procenta na 957 052 vozů. Vliv na útlum registrací aut v únoru mělo také ale už oslabování globální ekonomiky a nejistota mezi spotřebiteli.
V Německu počet registrací klesl o 10,8 procenta, v Itálii o 8,8 procenta, ve Španělsku o šest procent a ve Francii o 2,7 procenta. V České republice odbyt v únoru meziročně klesl o 9,2 procenta na 17 377 vozů.
Jedničkou na evropském trhu zůstává německá skupina Volkswagen s podílem na trhu 25,1 procenta. Odbyt aut z této skupiny, do které patří také automobilka Škoda Auto, ale klesl meziročně o 5,3 procenta, z toho prodej Škody o 3,8 procenta. Odbyt skupiny PSA Group, která vyrábí například vozy Peugeot a Citroën, se snížil o 8,9 procenta, odbyt aut ze skupiny Renault pak o 14,3 procenta.
V loňském roce se prodej nových osobních aut v Evropské unii zvýšil o 1,2 procenta na 15,34 milionu vozů. Růst tak vykázal už šestým rokem za sebou.