Výroba osobních aut v Česku v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 11,5 procenta na 394 443 vozů. Je to dosud nejvyšší produkční výsledek prvního kvartálu. Výroba elektrických vozidel klesla o třetinu na 27 024 aut a jejich podíl na tuzemské produkci automobilů meziročně klesl z 11,7 na 6,8 procenta, oznámilo ve čtvrtek Sdružení automobilového průmyslu.
Výroba aut byla v prvním čtvrtletí v Česku rekordní
„Dobrou zprávou je pak růst napříč všemi sledovanými kategoriemi motorových vozidel. Přesto, a právě proto, musíme dnes pracovat na tom, abychom globálně konkurenceschopné podmínky výroby v Česku, respektive EU, udrželi i nadále, například pokud jde o aktuální negativní výhled na růst cen energií,“ řekl prezident sdružení Martin Jahn.
Největší domácí automobilka Škoda Auto vyrobila za první tři měsíce ve svých tuzemských závodech 243 322 osobních aut, což je nárůst o pět procent. Škoda vyrobila 12 691 bateriových vozů, tedy 5,2 procenta z celkové produkce značky.
V nošovickému závodu Hyundai produkce klesla o 1,2 procenta na 87 200 vozidel. Z celkového počtu mělo 9072 aut čistě elektrický a 5258 plug-in hybridní pohon. Elektrické vozy tak představovaly 16,4 procenta celkové produkce. V kolínské Toyotě v prvním čtvrtletí zaznamenali nárůst produkce o 89 procent na 63 921 vozů. Téměř polovinu z nich pak tvořila vozidla hybridního modelu Yaris HV.
Výroba autobusů v prvním čtvrtletí stoupla o 6,7 procenta na 1175 vozidel. Ve vysokomýtském Iveco CR bylo vyrobeno 1068 autobusů, což je nárůst o 4,2 procenta. SOR Libchavy vyrobil 97 autobusů.
Společnost Tatra Trucks, která je jediným výrobcem nákladních vozidel v Česku, vyprodukovala v prvním čtvrtletí 405 vozidel, tedy o 44 aut více než ve stejném období loni. Segment přípojných vozidel zaznamenal meziroční pokles o sedm procent na 4272 přívěsů a návěsů všech velikostí.
Týnecká Jawa dodala na trh 241 motocyklů, což představuje nárůst o 58 strojů, tedy téměř o třetinu.
Registrace elektromobilů poklesly
Češi za první čtvrtletí letošního roku registrovali 1307 nových osobních bateriových elektromobilů (BEV), což je meziročně o 1,2 procenta méně. Jejich podíl na celkovém počtu nově registrovaných aut dosáhl 2,3 procenta, což je jeden z nejmenších podílů ze všech zemí Evropské unie, informovalo o tom brněnské Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Kromě 1307 nových bateriových elektromobilů lidé letos v prvním čtvrtletí registrovali také 1900 ojetých BEV. „Česko se v podílu bateriových elektromobilů jak aktuálně, tak dlouhodobě pohybuje mezi zeměmi EU na chvostu. Letos je na předposledním místě, za námi bylo s podílem 1,3 procenta pouze Chorvatsko. Jedním z důvodu mírného meziročního poklesu registrací nových bateriových elektromobilů u nás mohla být odložená poptávka firem a podnikatelů z důvodu čekání na zahájení záručního programu Elektromobilita,“ uvedl Lukáš Kadula z CDV.