Plzeňský Prazdroj loni prodal rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva. Letos čísla srazí pandemie

Plzeňský Prazdroj loni celkově prodal rekordních 11,7 milionu hektolitrů piva, meziročně o procento více. Z toho prodeje v zahraničí činily 4,5 milionu hektolitrů, což je také nové maximum a nárůst o 2,5 procenta. Letošní výsledky ale budou výrazně ovlivněné pandemií koronaviru.

Prazdroj loni nadále nejvíce vyvážel do Německa a na Slovensko. Prodej rostl i v dalších zemích, nejvýrazněji v Rusku, Maďarsku, USA nebo Japonsku.

„Měli jsme nakročeno, aby i letošní rok byl v zahraničí příznivý. Celosvětová pandemie koronaviru, bezpečnostní opatření napříč celým světem, zavřené hospody a restaurace a dočasná změna spotřebitelského chování ale letošní celkový export výrazně zkomplikují,“ uvedl generální ředitel Grant Liversage.

Vývoz ležáku Pilsner Urquell, který se vyrábí pro celý svět pouze v Plzni, vzrostl o více než čtyři procenta na 1,2 milionu hektolitrů. Celkem se ho loni prodalo v tuzemsku i ve světě 2,7 milionu hektolitrů, meziročně o 2,5 procenta více. Prodeje čepovaného piva Pilsner Urquell v zahraničí loni rostly rychleji než baleného. Jeho spotřeba v sudech se v cizině zvýšila o osm procent, v tancích dokonce o 11 procent.

„Do tohoto trendu však bohužel zasáhla situace s koronavirem. V mnoha zemích světa platila a někde stále ještě platí podobná omezení, jako jsme zažili v Česku. Hospody byly zavřené a odbyt sudového piva byl tedy minimální,“ podotkl Liversage. Letos proto jednoznačně převažuje zájem o balené pivo, jeho prodeje ovšem nenahradí výpadek toho čepovaného.

Vývoz Velkopopovického Kozla meziročně vzrostl o 12,5 procenta. Největší zájem je o něj v plechovkách a skleněných lahvích. Licenční výroba Kozla se oproti předchozímu roku zvýšila téměř o tři procenta na 2,7 milionu hektolitrů. Licenčně se Kozel vyrábí v osmi zemích, nejvíce v Rusku.

Kvůli zvýšení odbytu se Prazdroj snaží ve svém pivovaru například školit výčepní, kteří se pak vracejí do svých provozoven, a ti nejlepší jsou schopni zvýšit prodeje piv až o jednu třetinu. Loni jich takto proškolil zhruba 140. Tito výčepní, takzvaní tapmasteři, pak mají v cizině za úkol školit další výčepní a kontrolovat kvalitu v provozovnách.

Pandemie zkomplikovala práci tuzemským i zahraničním výčepním. Prazdroj proto spustil kampaň na podporu těch, kteří teď nemohou pracovat, a vytvořil pro ně videa, která je mají připravit na znovuotevření hospod nebo aby dokázali vyhovět zvýšeným nárokům konzumentů na hygienu.

„Zároveň jsme překlopili všechna nová školení do online prostředí. U teorie to jde, ale největší překážkou je praktická část, kdy tapmasteři standardně navštěvují pivovar, učí se praktické dovednosti v péči o výčepní zařízení a v neposlední řadě pracují s českými výčepními ve vybraných plzeňských hospodách,“ uvedl obchodní sládek Prazdroje pro exportní trhy Kamil Růžek.

Plzeňský Prazdroj vyváží pivo do více než 50 zemí na světě, což z něj dělá největšího exportéra českého piva.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Během pár týdnů se vyrovnaný rozpočet nedá sestavit, říká Ševčík

Místopředseda rozpočtového výboru Poslanecké sněmovny Miroslav Ševčík (za SPD) mluvil ve středečním Interview ČT24 zejména o rozpočtu na rok letošní a příští. Prozradil, kterým resortům by peníze přidal, kterým naopak sebral. Opakovaně kritizoval končící vládu. Zároveň ale připustil, že vyrovnaný rozpočet se „během pár týdnů“ sestavit nedá. Také sdělil, kdy chce prý šéf hnutí ANO Andrej Babiš oznámit, jak hodlá vyřešit svůj střet zájmů. Rozhovor vedl Daniel Takáč.
před 23 hhodinami

Průměrná mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta

Průměrná mzda v Česku stoupla ve třetím čtvrtletí meziročně o 7,1 procenta na 48 295 korun. Ve srovnání se stejným loňským kvartálem tak přibylo zaměstnancům ve výplatě v průměru 3194 korun. Při zohlednění inflace, která činila 2,5 procenta, mzda reálně vzrostla o 4,5 procenta, informoval na webu Český statistický úřad.
včera v 10:40

Univerzitní spin-offy sílí. Pomáhají výzkumu a míří do světového byznysu

Univerzitní firmy, takzvané spin-offy, které vysokým školám přinášejí zisk, jsou v zahraničí běžné. V tuzemsku se tento model prosazuje pomaleji. Na konferenci v Ostravě, pořádané agenturou CzechInvest, zazněly příklady úspěšných firem, které dokážou z akademického výzkumu vytvořit mezinárodně konkurenceschopný produkt i finanční přínos pro vysoké školy.
včera v 09:24

Humanoidů v Číně vzniká spousta, kupuje je málokdo. Země se bojí bubliny

Čína vsadila na to, že se stane světovou velmocí v humanoidních robotech. Podle několika analýz ale možná přišla s touto technologií příliš brzy, protože reálně o ni není příliš zájem.
včera v 06:30
Načítání...