Letadel nad Českem za prvních osm měsíců roku mírně ubylo, což zřejmě ovlivní celoroční výsledek. Loni jich do konce prázdnin bylo skoro 913 tisíc, letošní odhad je asi o čtyři tisíce nižší. Znamená to i propad příjmů z letového provozu, a to až o 300 milionů korun.
Nebe nad Českem křižují letadla o něco méně. Příjmy z letového provozu se propadají
Nad Českem létá méně letadel. Německo totiž nestíhá řídit letový provoz mezi západem a východem, a tak se cesty dělí na severní a jižní. V tuzemském vzdušném prostoru se zároveň objevují častěji než loni menší stroje.
Oba faktory se přitom odráží na příjmech Řízení letového provozu, které inkasuje i podle velikosti letadla. Například za přelet největšího dopravního stroje Airbus A380 napříč republikou dostává státní podnik 17 tisíc korun.
„Meziroční pokles dopravy je minus jedno procento. Na straně výnosů by to mohlo být až 300 milionů korun,“ uvedl generální ředitel Řízení letového provozu Jan Klas.
Řízení doufá, že poplatky za přelet Česka budou v budoucnu opět dražší. V posledních letech je totiž několikrát kvůli evropské legislativě snížilo.
Jak zvýšit kapacitu letišť
Plán řízení letového provozu v Bruselu pro příští léto je víc letadel ve vzduchu a menší zpoždění.
Nyní je každý den nad Evropou kolem 37 tisíc letadel a současné zpoždění na let bývá do 40 minut. Konkrétně na pražském letišti bylo v červenci při odletech průměrné zpoždění 21 minut. Víc než tříhodinové zdržení startu mělo 34 letadel.
V Paříži zkouší nový systém, který by mohl čekání cestujících zkrátit. Měl by zvýšit kapacitu letišť až o desetinu. Je založen na oddělení malých a velkých letadel, která by mohla přistávat střídavě na paralelních drahách. A v budoucnu by se měly měnit i hlavní trasy aerolinek nad Evropou. Kapacita vzdušného prostoru by se pak mohla zvednout o 20 až 25 procent.