O prázdninách se počet zpožděných letů až zdvojnásobuje. Dosáhnout na odškodnění je snadné

S větším provozem ve vzduchu během prázdnin se zvyšuje i počet zpožděných letů, oproti zbytku roku až na dvojnásobek. V některých případech vzniká cestujícím nárok na odškodnění. Jen v Praze to loni za červenec a srpen bylo u 42 spojů. O náhradu budou moct žádat i cestující z letu firmy Travel Service z Kréty do Brna, který koncem minulého týdne nabral zpoždění delší než jeden den.

Video Události
video

Události ČT: Za zpožděný let může být odškodné

Mezi cestující, které postihlo více než čtyřiadvacetihodinové zpoždění letu, patří i Eliška Smetková. S ostatními si kvůli situaci vyměnila kontakty hned při cestě domů. Zpoždění chtějí řešit.

Podle Smetkové už se někteří obrátili na svoji cestovní kancelář, kde jim pomohli podat reklamaci. „Ale zatím jsou to možná desítky lidí, nejsou to všichni,“ podotkla.

Před hromadnou žalobou zatím dává přednost osobnímu jednání v cestovní kanceláři. Bude ale muset oslovit přímo dopravce. Z letiště má potvrzení o zpožděném letu a výpis z evropské směrnice, která určuje podmínky a výši odškodnění u letů, které se vztahují k Evropské unii (například vnitrounijní lety nebo lety unijního dopravce, jejichž startovací nebo cílový bod leží v EU).

Možnosti výše kompenzace při zpoždění letu přes tři hodiny
Zdroj: ČT24

Cestující získá nárok na kompenzaci, pokud letadlo přistane se zpožděním větším než tři hodiny. Výše náhrady pak závisí na délce letu. Pokud trasa přesahuje 3500 kilometrů, může dosáhnout šesti set euro, tedy bezmála 16 tisíc korun.

„Měli bychom dostat asi čtyři sta eur. Nevím, jak se k tomu letecká společnost postaví,“ podotkla Smetková.

„Komunikujeme jak s našimi klienty, tak se samotnou leteckou společností. Všichni naši klienti budou odškodněni,“ poznamenal mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.

Mluvčí dotčeného dopravce Travel Service Vladimíra Dufková uvedla, že doporučují klientům, aby se ve věci kompenzace obraceli přímo na jejich leteckou společnost. „Na webových stránkách si mohou nalézt formulář,“ dodala.

Žádostí o náhradu přibývá, vina ale musí být na dopravci

Žádostí o náhradu směřuje k aerolinkám každý rok čím dál víc. „V letošním roce evidujeme už více než pět tisíc cestujících, kteří požádali o kompenzaci. Očekáváme v průběhu letošního roku, že to číslo bude vyšší než dvacet tisíc,“ přiblížil František Herynk z asistenčního portálu Clic2Claim.

Nejčastějším důvodem zpoždění jsou technické problémy, počasí a přeplněný vzdušný prostor. Aby vznikl nárok na kompenzaci, musí být zpoždění vinou dopravce, například výpadkem stroje či posádky nebo zrušením letu z ekonomických důvodů. Bez šance je naopak situace, kdy je klíčovým faktorem živelní pohroma, stávka nebo právě nedostatečná kapacita letových cest.