S větším provozem ve vzduchu během prázdnin se zvyšuje i počet zpožděných letů, oproti zbytku roku až na dvojnásobek. V některých případech vzniká cestujícím nárok na odškodnění. Jen v Praze to loni za červenec a srpen bylo u 42 spojů. O náhradu budou moct žádat i cestující z letu firmy Travel Service z Kréty do Brna, který koncem minulého týdne nabral zpoždění delší než jeden den.
O prázdninách se počet zpožděných letů až zdvojnásobuje. Dosáhnout na odškodnění je snadné
Mezi cestující, které postihlo více než čtyřiadvacetihodinové zpoždění letu, patří i Eliška Smetková. S ostatními si kvůli situaci vyměnila kontakty hned při cestě domů. Zpoždění chtějí řešit.
Podle Smetkové už se někteří obrátili na svoji cestovní kancelář, kde jim pomohli podat reklamaci. „Ale zatím jsou to možná desítky lidí, nejsou to všichni,“ podotkla.
Před hromadnou žalobou zatím dává přednost osobnímu jednání v cestovní kanceláři. Bude ale muset oslovit přímo dopravce. Z letiště má potvrzení o zpožděném letu a výpis z evropské směrnice, která určuje podmínky a výši odškodnění u letů, které se vztahují k Evropské unii (například vnitrounijní lety nebo lety unijního dopravce, jejichž startovací nebo cílový bod leží v EU).
Cestující získá nárok na kompenzaci, pokud letadlo přistane se zpožděním větším než tři hodiny. Výše náhrady pak závisí na délce letu. Pokud trasa přesahuje 3500 kilometrů, může dosáhnout šesti set euro, tedy bezmála 16 tisíc korun.
„Měli bychom dostat asi čtyři sta eur. Nevím, jak se k tomu letecká společnost postaví,“ podotkla Smetková.
„Komunikujeme jak s našimi klienty, tak se samotnou leteckou společností. Všichni naši klienti budou odškodněni,“ poznamenal mluvčí CK Fischer Jan Bezděk.
Mluvčí dotčeného dopravce Travel Service Vladimíra Dufková uvedla, že doporučují klientům, aby se ve věci kompenzace obraceli přímo na jejich leteckou společnost. „Na webových stránkách si mohou nalézt formulář,“ dodala.
Žádostí o náhradu přibývá, vina ale musí být na dopravci
Žádostí o náhradu směřuje k aerolinkám každý rok čím dál víc. „V letošním roce evidujeme už více než pět tisíc cestujících, kteří požádali o kompenzaci. Očekáváme v průběhu letošního roku, že to číslo bude vyšší než dvacet tisíc,“ přiblížil František Herynk z asistenčního portálu Clic2Claim.
- V případě zrušení či zpoždění letu jsou práva cestujích stanovena evropským nařízením č. 261/2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů. Informuje o tom SOS Asociace (Sdružení obrany spotřebitele).
- Letecký dopravce je v případě zpoždění letu:
- * více jak dvě hodiny v případě letů do 1500 kilometrů,
- *více jak tři hodiny v případě všech letů v EU delších než 1500 kilometrů a všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů,
- *více jak čtyři hodiny u všech ostatních letů
- povinen poskytnout cestujícím občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době.
- Pokud je nezbytný pobyt přes noc, je dopravce povinen poskytnout ubytování a přepravu do a z místa ubytování.
- Dopravce je dále povinen zdarma nabídnout uskutečnění dvou telefonních hovorů. Z judikatury vyplývá též možnost požadovat peněžité odškodnění při zpoždění delším než tři hodiny, pokud toto zpoždění nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi.
- Cestující by si měl v případě zpoždění letu především zajistit důkazy k prokázání zpoždění či zrušení letu (např. palubní lístky, letenky, potvrzení o zpoždění/zrušení letu, fotky tabulí z odletové haly…) pro případný soudní spor.
- Následně je třeba kontaktovat dopravce s uplatněním nároku formou standardizovaného formuláře. Pokud není spotřebitel s vyřízením stížnosti spokojen, je možno se obrátit na příslušný dozorový orgán, případně se obrátit na soud s žalobou o uplatnění nároků vůči dopravci.
- Pokud je let úplně zrušen, dopravce je povinen poskytnout cestujícímu přesměrování letu a nezbytnou péči podobně jako v případě zpoždění (tedy občerstvení, nocleh, apod.). Jestliže s přesměrováním cestující nesouhlasí, má právo na vrácení ceny letenky.
- Ve vymezených případech (v závislosti na čase informování o zrušení letu a nabídce náhradního letu) má cestující dále nárok na finanční kompenzaci z titulu náhrady škody, a to ve výši 250–600 eur.
- Letecký dopravce ale není povinen platit náhradu, pokud bylo zrušení letu způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření (např. z důvodu nepříznivého počasí).
Nejčastějším důvodem zpoždění jsou technické problémy, počasí a přeplněný vzdušný prostor. Aby vznikl nárok na kompenzaci, musí být zpoždění vinou dopravce, například výpadkem stroje či posádky nebo zrušením letu z ekonomických důvodů. Bez šance je naopak situace, kdy je klíčovým faktorem živelní pohroma, stávka nebo právě nedostatečná kapacita letových cest.