Zdanění leteckého paliva – kerosenu – by Evropské unii přineslo snížení uhlíkových emisí sektoru o 11 procent a dopad na zaměstnanost a hrubý domácí produkt by byl přitom zanedbatelný. Uvádějí to uniklé unijní dokumenty, do nichž měl možnost nahlédnout list Financial Times (FT).
Zdaněním leteckého paliva by klesly emise v letectví o 11 procent, píší Financial Times
Při zdanění leteckého kerosenu ve výši 330 eur (8490 korun) na tisíc litrů by se cena letenek v EU zvýšila o deset procent na průměrných 333 eur. Počet cestujících v letecké přepravě by se pak snížil o 11 procent na 613 milionů ročně.
Zpráva připouští, že se zavedením daně by zaměstnanost sektoru klesla o 11 procent, dopad na celkovou zaměstnanost v EU by ale byl minimální. Ze 194 milionů pracovních míst v Unii je v leteckém sektoru 3,2 milionu.
Letecké palivo pro mezinárodní linky (v EU i do třetích zemí) je osvobozeno od daně z přidané hodnoty. Pravidla EU členským státům umožňují uplatňovat daň z kerosenu v domácí přepravě, žádný z nich to ale nedělá, upozorňuje list.
Leteckým firmám už teď vadí vysoké náklady na palivo
Letecký sektor generuje asi 2,5 procenta globálních emisí oxidu uhličitého. Spolu s hospodářským růstem se zvyšují i emise, na období 2010 až 2020 se počítá s jejich zvýšením o 68 procent. Vyplývá to z dokumentu, který v únoru předložilo na jednání EU Nizozemsko. To také zorganizovalo konferenci na téma daní v letecké přepravě, svolalo ji na 20. června.
„Každý sektor musí přispět k boji se změnami klimatu, od dopravy a zemědělství k průmyslu a letecké přepravě. Jelikož emise se u hranic nezastaví, musíme konat na evropské úrovni,“ uvedl nizozemský diplomat.
Letecké společnosti jako IAG, Lufthansa a Air France-KLM vidí za špatnými výsledky svého hospodaření přitom už nyní vysoké náklady na palivo. Podle dat společnosti Patts barel leteckého paliva stojí kolem 85 dolarů (1947 korun), zatímco před třemi lety to bylo 50 dolarů.