Zahájení letošní fáze modernizace dálnice D1 s sebou přináší velkou komplikaci. Kvůli přípravě na zahájení obousměrného provozu mezi Velkou Bíteší a Devíti kříži v jediném jízdním pásu se jezdí směrem na Brno pouze jedním jízdním pruhem. Největší omezení potrvá do pátečního rána.
Z Prahy do Brna jedním pruhem. Omezení u Bíteše skončí až v pátek
Ačkoli se silničáři snaží vyhnout tomu, aby největší omezení zasáhlo dobu, kdy jezdí po dálnici nejvíce aut – tedy páteční odpoledne – bezprostředně předtím se řidiči zdržení nevyhnou. Dočasné omezení během přípravy obousměrného provozu v jediném jízdním pásu dálnice nastává během modernizace opakovaně a vždy s sebou přináší kolony. Tentokrát se na ně musí připravit každý, kdo bude chtít projet po D1 mezi 162. a 168. kilometrem ve směru na Brno.
Již kolem poledne začala uzavírka pravého jízdního pruhu ve směru na Brno ohlášená původně až na 14:00. Před Velkou Bíteší se proto na dálnici vytvořila kolona. Ve dvě odpoledne již byla sedmikilometrová a ve čtyři dosahovala téměř až k dalšímu sjezdu na 154. kilometru.
Úpravy v pravém a odstavném pruhu, kde se kromě provizorního dopravního značení objeví také obvyklá betonová svodidla, potrvají do pátečního rána, potom ale ještě navážou úpravy v levém pruhu. Tehdy by ale již měly být ve směru na Brno k dispozici dva zúžené jízdní pruhy, kterými se pak bude jezdit až do července. V pátek v 15:00 by potom měla začít uzavírka jízdního pásu ve směru na Prahu.
- Přípravné práce: úpravy středového pásu, vybudování provizorních přejezdů
- Provizorní rozšíření: jeden jízdní pruh je rozšířen tak, aby se do něj vešly v každém směru dva jízdní pruhy
- Uzavření a modernizace jednoho jízdního pásu: provoz je obousměrně veden ve druhém, provizorně rozšířeném pásu
- Uzavření a modernizace druhého jízdního pásu: provoz je obousměrně veden v již zmodernizované polovině, která je postavena tak, aby pojala čtyři zúžené pruhy
Během modernizace nebude možné najíždět nebo sjíždět z dálnice ve směru na Prahu u Devíti křížů (exit 168) a snadno se do svého cíle nedostane ani ten, kdo by chtěl z dálnice sjet u Velké Bíteše (exit 162). „Za uzavřené větve křižovatek jsou úředně stanoveny objízdné trasy,“ ujistil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Uzavřená bude také odpočívka Devět křížů ve směru na Prahu.
Modernizace 5,4 kilometru dálnice mezi Velkou Bíteši a Devíti kříži začala loni v dubnu. Zatím je hotová z poloviny, zcela v novém tedy je již od podzimu jízdní pás ve směru na Brno, po kterém se nyní začne jezdit obousměrně. „Celý úsek bude pro řidiče zprovozněn na přelomu července a srpna,“ uvedl mluvčí. Za opravy dálnice mezi Bíteší a Devíti kříži zaplatí ŘSD 685 milionů korun bez DPH. Stavbu provádí sdružení firem Alpine Bau Cz, OHL ŽS a Eurovia CS.
Práce začnou na dalších šesti úsecích
Úsek mezi 162. a 168. kilometrem je jedním ze čtyř úseků D1, na kterých modernizace probíhá již od minulého roku. V příštích týdnech proto začnou obdobná omezení také mezi Psáři a Soutice, v úseku Jihlava – Velký Beranov a Měřín – Velké Meziříčí. Současně nově začnou přípravné práce před modernizací dalších tří úseků, a to Ostředek–Šternov, Hořice–Koberovice a Velké Meziříčí – Lhotka.
Během roku by pak mohly začít opravy ještě na dalších dvou úsecích. Jak ale ve středu připustil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa, zejména mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem situaci zkomplikovalo odvolání jednoho z účastníků tendru na dodavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Na úsek Mirošovice–Hvězdonice potom probíhá výběrové řízení.