Silničáři zahajují stavební sezonu. Po víkendovém prologu, kdy byla v noci na neděli uzavřená dálnice D1 poblíž Devíti křížů, vypukne ve čtvrtek naplno další epizoda seriálu zvaného modernizace dálnice D1. Letos silničáři plánují, že budou stavět na sedmi úsecích a možná ještě na dvou dalších. Zahájit chtějí i několik dalších staveb a podobně jako v minulých letech chystají rozsáhlé opravy, které postihnou přes 600 kilometrů dálnic a silnic I. třídy.
Přichází další smršť uzavírek, začínají opravy D1 i stavby nových dálnic
Skončil únor, skončila stavební přestávka. Od března opět začíná období rozkopaných silnic, zúžení a uzavírek. Letos přitom bude stavební sezona z pohledu řidičů horší než kdy dříve.
Letos chce ministerstvo dopravy prostavět rekordní sumu, což se mimo jiné projeví na velkém počtu uzavírek. „V roce 2015 jsme opravili 545 kilometrů silnic první třídy a dálnic. V roce 2016 to bylo 605 kilometrů a letos to bude více než 600 kilometrů,“ řekl ministr Dan Ťok (za ANO).
Tradiční omezení na D1 opět začnou ve čtvrtek
Jako první přijde na řadu dálnice D1, na které již pátým rokem probíhá modernizace od středočeských Mirošovic po Kývalku na Brněnsku. Již ve čtvrtek ráno se stavbaři vrátí na úsek Velká Bíteš – Devět křížů.
Od 14 hodin do pátečního odpoledne se pak bude směrem na Brno jezdit pouze jedním jízdním pruhem. „Budeme stříkat vodorovné značení,“ nastínil vedoucí realizace značení Rudolf Rusler. Klasické uspořádání se dvěma zúženými pruhy v jediném jízdním pásu pak bude připravené v neděli odpoledne. Aby se při brzdění netvořily nebezpečné situace, chce ŘSD použít chytré značky a také tzv. plovoucí vozy, která budou z odstavných pruhů nabádat k pozvolnému zpomalování.
Následně počítají silničáři s obnovením prací na dalších třech již rozkopaných úsecích dálnice D1, ale nemělo by u toho zůstat. Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa vyjmenoval pět dalších úseků, kde by během roku měla modernizace začít.
- Mirošovice – Hvězdonice (21.–29. km)
- Ostředek – Šternov (34.–41. km)
- Hořice – Koberovice (75.–81. km)
- Humpolec – Větrný Jeníkov (90.–104. km)
- Velké Meziříčí východ – Lhotka (146.–153. km)
Tři z nich jsou prakticky připraveny, na zbylé dva by mohlo dojít později. Zdržení hrozí především mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, kde skončilo výběrové řízení na dodavatele u antimonopolního úřadu.
Modernizace, jež má podstatně zvýšit komfort při dálničním cestování z Prahy do Brna, však nebude jediné omezení, které řidiče na „déjedničce“ během letošního roku čeká. ŘSD bude pokračovat také v opravách mezi Brnem a Vyškovem. Půjde ale o poslední sezonu, kdy omezení, které na frekventované trase již tradičně vytváří chaos, nastane. „Tím bychom s D1 mezi Brnem a Vyškovem měli definitivně skončit,“ ujistil Jan Kroupa. Dodal, že totéž platí i v případě oprav dálnice D2.
Prioritní stavby začínají. Alespoň některé
Dálnice D1 nepochybně je – řečeno slovníkem vojevůdců – matkou všech dálnic, ale přesto ještě není zcela dokončená. Chybějící úsek Říkovice–Přerov však figuroval na seznamu tzv. prioritních staveb, které sice patřily na seznam asi stovky projektů, kterým loni propadla platnost posouzení vlivu na životní prostředí (EIA), ale vztáhl se na ně speciální zákon. Po zkráceném posouzení tak i D1 získala od ministerstva životního prostředí kladné stanovisko k další přípravě.
Zrovna na D1 na Přerovsku však stavba samotná ještě začít nemůže. Nějakou dobu potrvá příprava, protože MŽP požaduje změnu mimoúrovňové křižovatky. „Musíme jít do změny územního rozhodnutí,“ přiblížil Jan Kroupa.
Další tzv. prioritní stavby však jsou podstatně blíže k zahájení. Podle šéfa ŘSD většinou již byly podány žádosti o stavební povolení, v některých případech ještě probíhá vyvlastňovací řízení u posledních pozemků. Nejdále je příprava u dálnic D11 mezi Hradcem Králové a Jaroměří a D35 od Opatovic k obci Časy. Na budoucí trase obou dálnice by měly v nejbližší době začít archeologické průzkumy. Ty sice budou rozsáhlé, ale ŘSD počítá s tím, že souběžně s průzkumy již začne stavět.
„Archeologické průzkumy byly rozděleny na jednotlivé části, kdy staveniště bude předáváno po částech. Na částech, které jsou vytipovány, zhotovitel postupně začne realizovat,“ uvedl Jan Kroupa. Nejprve by tedy archeologové měli prozkoumat například místa, kde se budou stavět mosty, jejich stavba pak začne s předstihem, aby se jimi později stavbaři již nezdržovali.
- D1: Říkovice–Přerov
- D3: Úsilné–Hodějovice
- D3: Hodějovice–Třebonín
- D6: Lubenec, obchvat
- D6: Řevničov, obchvat
- D6: Nové Strašecí – Řevničov
- D11: Hradec Králové – Smiřice
- D35: Opatovice nad Labem – Časy
- D35: Časy–Ostrov
- D48: Frýdek-Místek, obchvat
- D49: Hulín–Fryšták
- D55: Otrokovice, obchvat jihovýchod
- Trať 220: modernizace Sudoměřice–Votice
Ředitel Kroupa přitom ujistil, že ŘSD pracuje i na dalších úsecích obou východočeských dálnic. Na D35 silničáři žádají o územní rozhodnutí u Janovce, zatímco pro úsek ke Starému Městu na Svitavsku požádali o posouzení EIA.
Rozkopané budou D5, D8 i podkrušnohorská silnice
I když by letos mělo začít vznikat 140 kilometrů nových dálnic a silnic, nejsou to novostavby, co řidičům dělá nejdůraznější škrty přes jejich časové plány. Nejsou to ani práce na D1, protože už několik let každý, kdo po dálnici z Prahy do Brna v poslední době jel, ví, co mu hrozí. Na druhé straně běžné provozní opravy na silnicích, ale i jiných dálnicích, často působí zmatky a někdy až zbytečná zdržení.
Letos avizovalo ŘSD mimo jiné omezení na dálnicích D5 a D8 v blízkosti Prahy. „Vozovky už jsou za životností, musíme do nich sáhnout a opravy udělat,“ podotkl Jan Kroupa. Konkrétně by na D5 mělo jít o 0. až 5. kilometr ve směru na Rozvadov plus křižovatku s Pražským okruhem, na D8 potom o úsek od 5. kilometru až k Čakovicím, kde však již formálně není komunikace značená jako dálnice (ve směru do Prahy).
Omezení bude číhat i na mnoha dalších dálnicích v Čechách i na Moravě a také na silnicích I. třídy. Rozsáhlé opravy čekají například podkrušnohorskou silnici I/13, a to hned v několika úsecích od Karlových Varů až po Děčín.