Nová D1: Jak vypadá řez dálničním sendvičem?

Dálnice D1 mění tvář. Staré cementobetonové desky, které místy připomínají spíš než komfortní vozovku nebezpečné schody, mají ustoupit novému povrchu. Jenže on zas až tak nový nebude - v rámci úspor se budou stávající vrstvy dálnice recyklovat. Podívejte se, jak bude vypadat staronový řez hlavní českou dálnicí.

Rekonstrukce jednoho kilometru dálnice D1 vyjde podle propočtů Ředitelství silnic a dálnic v průměru na 150 milionů korun. Drtivou většinu nákladů na rekonstrukci D1 tvoří vlastní vozovka. Neznamená to ale, že se vymění všechny vrstvy pod nynějšími cementobetonovými deskami, po kterých se jezdí. Dvě nejspodnější vrstvy štěrkopísku zůstanou zachovány ze staré silnice. Pak přijde podkladní vrstva, na kterou se však zčásti použije původní materiál. A teprve na ni stavaři položí zbrusu nový povrch. Kdo by ale čekal asfalt, mýlil by se. ŘSD chce zůstat věrné cementobetonu - staré desky jen nahradí novými.

Nová vozovka bude mít stejnou tloušťku jako doposud, tedy 74 centimetrů. Avšak svrchní betonový povrch bude o tři centimetry silnější než ten původní - bude mít 27 centimetrů. Slabší bude již zmíněná podkladní vrstva, která má roznášet tlak vozidel na podloží. Konstrukce podkladní vrstvy může mít řadu variant - může ji tvořit kamení nebo třeba struska. V případě D1 se ale vsadilo na recyklaci: do podkladní vrstvy se rozdrtí mimo jiné staré betonové desky, po kterých se nyní jezdí. A důvod? Pokud by ŘSD nevyužilo staré desky, muselo by na podkladovou vrstvu nakoupit jiný materiál. To by ale mohlo rekonstrukci silně prodražit.

Složky ceny modernizace D1 (orientační údaje ŘSD):

  • Silniční objekty - 64 %
  • Mosty - 26 %
  • Kanalizace - 6 %
  • Inženýrské sítě a SOS systém - 4 %
  • Vegetační úpravy - méně než půl procenta

„Ředitelství silnic a dálnic se snaží co nejvíce materiálu ze 'staré' dálnice využít při modernizaci. Materiál bude sloužit také k budování provizorního rozšíření,“ řekl portálu ČT24 Jan Studecký z tiskového oddělení ŘSD. V rámci úprav se dálnice rozšíří o 75 centimetrů v každém směru, což má umožnit při všech budoucích opravách a různých krizových situacích udržet na dálnici provoz v modelu 2+2 pruhy, nikoli 2+1, jak se to dělá dnes.

ŘSD si posvítí na kvalitu prací

I když nová dálnice bude obsahovat celou řadu prvků shodných s tou původní, ministerstvo dopravy uklidňuje: řidiči se nemusí bát, že by se nová D1 zase brzy změnila v nepříjemný tankodrom.

„Mezery a praskliny, které na dálnici nyní vznikají, jsou způsobeny problémy v podkladní vrstvě. Do mezer mezi panely zatekla voda a ta poškodila podkladní vrstvu. Proto dochází k výměně celého vozovkového souvrství,“ tvrdí mluvčí ministerstva dopravy pro modernizaci D1 Jiří Švorc. „Pokud budou při modernizaci dodrženy všechny technologické postupy tak, jak jsou předepsány normami, tak by již se v budoucnosti tyto poruchy objevovat neměly,“ dodává. Útvar kvality Ředitelství silnic a dálnic přitom podle něj bude na dodržování norem a stanovených postupů pečlivě dohlížet.

Jenže experti na silniční stavitelství tak optimističtí nejsou. Řada z nich má vůči cementobetonovému krytu výhrady. Navíc samo ŘSD se prý nedrží norem, když předpokládá životnost nové dálnice minimálně 30 let. Cementobeton na starých náspech například podle odborníků z ČVUT vydrží maximálně 25 let. Více o životnosti dálnice a možných úskalích využití cementobetonu čtěte zde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

ŽivěDebata zástupců sedmi politických uskupení tři měsíce před volbami

Zástupci sedmi politických uskupení diskutují tři měsíce před volbami o bezpečnosti, ekonomice a společenských problémech. Debaty speciálního vysílání Událostí, komentářů se účastní místopředseda sněmovny Aleš Juchelka (ANO), pražský zastupitel Jiří Pospíšil (TOP 09), senátor Ondřej Lochman (STAN), ekonomka a krajská volební lídryně SPD Markéta Šichtařová (Svobodní), poslanec a krajský volební lídr Pirátů Ivan Bartoš, marketér a krajský volební lídr Stačilo! Roman Roun (KSČM) a ekonom a krajský volební lídr Motoristů Vladimír Pikora (nestr.). Pořad moderuje Tereza Řezníčková.
před 35 mminutami

Senát schválil školskou novelu

Nepedagogické pracovníky zřejmě budou od příštího roku místo státu platit obce a kraje jako zřizovatelé škol. Budou mít kvůli tomu vyšší podíl na daňových výnosech. Senát schválil novelu školského zákona, kterou nyní dostane k podpisu prezident. Změnu týkající se mezd nepedagogických pracovníků kritizovala opozice i školské odbory a samosprávy. Upozorňují, že na to nebude dost peněz. Senát ve čtvrtek také podpořil zvýšení peněžité pomoci obětem trestných činů.
09:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Trestní reforma prošla Senátem

Senát schválil novelu trestního zákoníku, která má vést podle vlády ke snížení počtu vězňů a recidivy i k úsporám státního rozpočtu. Podpořil ji navzdory výhradám části svých členů vůči možnosti ukládat samostatné peněžité tresty i za závažnější zločiny či přečiny. Novela dává větší přednost alternativním trestům a některé činy částečně dekriminalizuje. Senátoři v reformě schválili i takzvaný dětský certifikát. Předlohu nyní dostane k podpisu prezident.
19:48Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Odkud k vám přijede sanitka. Mapa ukazuje, jak síť pomoci pokrývá Česko

Každý rok přijmou operační střediska záchranných služeb zhruba dva miliony tísňových volání, tedy přibližně pět a půl tisíce denně. Sanitky vyjedou k nemocným nebo zraněným více než milionkrát ročně, za den mají tedy přes tři tisíce výjezdů. V mapě najdete informace odkud a jaký typ záchranného vozidla vyjíždí.
18:40Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Archeologové našli na Hradecku keltské sídliště, které v tuzemsku nemá obdoby

Archeologové v trase budoucí dálnice D35 na Královéhradecku objevili zcela výjimečné sídliště z doby laténské. Tedy z doby, kdy u nás sídlili Keltové, konkrétně Bójové, po nichž získala naše země jméno. Lokalita nemá podle vědců svým rozsahem a počtem objevených artefaktů v Česku obdoby.
14:28Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Bouřky dorazily na jih země, zkomplikovaly provoz na železnici

Jižní část území zasáhly bouřky, jejichž následky zkomplikovaly provoz na železnici. Kvůli spadlému stromu u Holkova na Českokrumlovsku odpoledne víc než hodinu nejezdily vlaky mezi Českými Budějovicemi a rakouským Lincem. Strom na trati dočasně zastavil dopravu také mezi Českým Krumlovem a Kájovem na železnici směřující k lipenské přehradě. Přívalový déšť, kroupy a silnější nárazy větru zasáhly například Znojemsko.
08:40Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Teplotní rekordy padaly i ve čtvrtek

Meteorologové varovali také ve čtvrtek před velmi vysokými teplotami. Zatímco ve středu zasáhla vlna veder zejména Čechy, o den později se přesunula hlavně na Moravu. Padaly tak další rekordy. Nejtepleji bylo ve Strážnici, kde naměřili 36,6 stupně Celsia. Přes 36 stupňů vystoupala teplota také na Břeclavsku.
12:18Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Rybáři odklidili uhynulé ryby z Dyje, do kafilerie jich odvezli třicet tun

Rybáři dosud z řeky Dyje u Bulhar na Břeclavsku odklidili zhruba třicet tun uhynulých ryb. Řeku pod novomlýnskými nádržemi čistili spolu s dobrovolníky od pondělí, ve čtvrtek jsou už práce téměř hotové. Některé mrtvé kusy však v řece zůstaly. Vylovit je lze s ohledem na konzistenci stěží. Kvůli opakovanému úhynu v Dyji budou situaci v červenci řešit odborníci s ministry.
před 5 hhodinami
Načítání...