Nikoli rozkopané úseky na Vysočině a na Benešovsku, nýbrž křižovatka hned za Prahou patrně bude v příštích týdnech nejbolavějším místem dálnice D1 a snad i celé české dálniční sítě. Ředitelství silnic a dálnic pokračuje v opravě křižovatky D1 s Pražským okruhem, která začala již loni. Tentokrát ponechají řidičům na D1 v některých fázích opravy jen jediný pruh.
Uzavírka roku začne v sobotu. Ochromí křižovatku D1 s Pražským okruhem
Snad trochu symbolicky třináctého – tedy nadcházející sobotu – začne druhá fáze toho, co loni silničáři označovali za uzavírku roku. Jde o opravu dálnice D1 na křižovatce s Pražským okruhem.
Oprava je rozdělena do více etap, a zejména ve chvílích, kdy budou dělníci měnit dopravní značení, zbude řidičům jen jeden pruh. Obvykle jsou přitom k dispozici ve směru na Brno tři jízdní pruhy a dva odbočovací, ve směru na Prahu dva průběžné jízdní pruhy a dva odbočovací. Jinými slovy, dálnice se zúží až o tři čtvrtiny.
Většinou však řidiči pojedou dvěma pruhy. Nejtvrdší omezení plánují silničáři na víkendy. Právě tím také ŘSD vysvětluje, že nenechalo opravu na prázdniny. Práce by měly být hotové koncem května. „Specifikem této etapy je, že často dochází ke změně toho dopravního značení, které bude probíhat o víkendech. A o prázdninách jsou víkendy více vytížené než na jaře,“ vysvětlil mluvčí ŘSD Jan Studecký.
Oprava na křižovatce je nutná kvůli tomu, jakým způsobem probíhaly minulé rekonstrukce tohoto úseku. Asfalt z 90. let totiž leží na starém betonu z přelomu 60. a 70. let. Obě vrstvy vzájemně kloužou, a tím se trhají.
Je přitom zřejmé, že nejde o poslední opravu. Dálnice je extrémně vytížená, denně tudy jezdí 83 tisíc vozidel. Takové intenzity ale nesvědčí asfaltu, který bude opět tvořit povrch dálnice. Jak rychle může „odejít“ nový povrch, ukázala loňská příhoda, kdy se jen pár měsíců po dokončení první etapy začal rozpadat a ještě před zimou byla nutná další oprava.
Kromě křižovatky s Pražským okruhem jsou práce naplánované také u Všechrom, kde chce ŘSD opravit přejezdy mezi jízdními pásy a budou uzavřené levé jízdní pruhy. Přesto nebude předprázdninová oprava dálnice D1 posledním letošním omezením v úseku u Prahy. „Zbývá nám ještě jedna oprava, a to je kilometr 2 až 10 ve směru z Prahy,“ upozornil mluvčí Studecký. Upřesnil, že by měla začít ve druhé polovině roku.
Možná nejhorší, ale ne jediná
I když má oprava vytížené dálniční křižovatky u Prahy ambici být pomyslnou uzavírkou roku, zdaleka to není jediné místo, kde se řidiči zdrží. Přímo na dálnici D1 pokračuje modernizace mezi Mirošovicemi a Kývalkou, momentálně se pracuje na čtyřech úsecích, ale řidičům hrozí zdržení třeba i u Kroměříže, kde se během opravy dálničního mostu jezdí v každém směru pouze jedním pruhem.
Výměna kabelů zase komplikuje provoz na dálnici D5. Podobně jako v modernizovaných úsecích D1 se i zde jezdí mezi Rudnou a Berounem pomaleji ve zúžených jízdních pruzích. Navíc je na téže dálnici omezena rychlost kvůli poškozené vozovce poblíž hranic.
Omezení jsou i na dálnici D2 jižně od Brna a na D46 u Olomouce, od soboty se přidá i na ni navazující úsek dálnice D35. U Prahy se pak pracuje na dálnici D11 k Jirnům, od května pak plánuje ŘSD opravy také na D10.