Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) oznámil, že oprava úseku dálnice D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem se znovu rozběhne tuto sobotu. Zakázka bude zadána bez výběrového řízení. Čtrnáctikilometrový úsek dálnice opraví Skanska zhruba za 640 milionů korun, doplnil šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Pavol Kováčik.
Úsek D1 u Humpolce dostaví bez výběrového řízení firma Skanska. Oznámil to ministr dopravy Kremlík
„Mám dobrou zprávu. V sobotu na tento problematický úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem nastoupí nový zhotovitel,“ oznámil Vladimír Kremlík. Podle něj je klíčové, aby byl dodržen termín dokončení modernizace D1. Ten je naplánován na rok 2021. Opravy nyní trvají už šest let.
Opravy 14kilometrového úseku mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem – druhým nejdelším ze dvou desítek úseků, do kterých je modernizace rozdělena – začaly loni v březnu. Zakázku za 1,75 miliardy korun tehdy dostalo sdružení tvořené českou firmou Geosan Group, italskou Toto Costruzioni Generali a kazašskou SP Sine Midas Stroy.
Že není vše v pořádku, bylo zřejmé již v létě. Staveniště bylo poloprázdné, na čtrnácti kilometrech byly k vidění přinejlepším desítky dělníků. V červenci se ŘSD poprvé zmínilo o možnosti výměny stavební firmy. Stavba nabrala velké zpoždění a stavaři nestihli práce během zimy přerušit. Zpoždění prací způsobilo na dálnici problémy zejména v prosinci, kdy se za hustého sněžení tvořily na dálnici kolony dlouhé desítky kilometrů.
Stát se proto rozhodl stavebním firmám z úseku vypovědět smlouvu. K podání nabídky na dokončení úseku pak vyzvalo ŘSD sedm firem. Neproběhla otevřená soutěž s argumentem, že by zdržení mohlo ohrozit provoz, a silničáři si nakonec vybrali firmu Skanska. „Společnost Skanska nabídla jednak nejnižší cenu a jednak souhlasila s extrémními podmínkami, které jsme si dali. Je to zejména extrémně krátký čas na provedení prací,“ vysvětlil Pavol Kováčik. Společnost dokončí zahájené práce ve středním pásu a vymění zhruba polovinu vozovky v levém jízdním pásu.
Jestliže stát za tyto práce zaplatí 640 milionů, bude to oproti původní smlouvě s italsko-kazašsko-českým sdružením firem zdražení. Její nabídka byla o 15 procent nižší, než odhadovali silničáři, naopak Skanska chce o 15 procent více, než činil původní odhad – byť ředitel Kováčik tvrdí, že to byla nejvýhodnější ze sedmi nabídek.
Až Skanska dokončí svůj díl práce, nebude úsek u Humpolce ještě zcela opravený. Zhotovitele dalších prací ale chce ŘSD nalézt již v klasickém výběrovém řízení. Nutná je například dostavba nadjezdu na silnici třetí třídy mezi obcí Bystrá a městem Humpolec a hlavně modernizace zbylého úseku.
Dálnice bude dokončena v roce 2021, shodli se noví šéfové ministerstva i ŘSD
Rozsáhlou modernizací nyní prochází také téměř osmikilometrový úsek mezi Mirošovicemi u Prahy a Hvězdonicemi na Benešovsku, který za 1,07 miliardy korun opravuje Eurovia. Práce se naplno rozběhly letos na jaře, potrvají do roku 2021.
„Byl jsem informován o tom, že harmonogram je dodržován a měl by být dodržen s tím, že v průběhu výstavby probíhá ze strany ŘSD průběžná každodenní kontrola a nebyly zjištěny žádné zásadní nedostatky v činnosti zhotovitele,“ řekl Kremlík.
Ministr ale není spokojen s plánovaným omezením dopravy na Hvězdonickém mostě přes řeku Sázavu. Na dvě zimní obdoby je podle něj na mostě plánováno omezení dopravy a snížení maximální povolené rychlosti na 80 kilometrů za hodinu. „Dvě zimní sezony z mého pohledu je situace příliš dlouhá, nekomfortní a riziková pro uživatele tohoto mostu. Budu chtít, aby ŘSD spolu se zhotovitelem tuto situaci řešilo a našlo řešení, které bude komfortní pro řidiče,“ dodal Kremlík.
Modernizace dálnice D1 je rozdělena do 20 úseků, 13 z nich je dokončeno, na čtyřech úsecích se pracuje, úsek u Humpolce bude pátým. U zbývajících dvou úseků se nyní koná výběrové řízení, skončit má letos. S dokončením modernizace D1 do roku 2021 počítá i šéf ŘSD Pavol Kováčik. „Na zbývající dva úseky dálnice D1 probíhá veřejné zakázkové řízení s tím, že očekáváme ukončení v tomto roce a zahájení prací příští rok,“ uvedl.