Směny železničních strojvedoucích by v budoucnu mohly trvat maximálně třináct hodin, doba odpočinku zase šest hodin bez započtení času cesty do ubytování. V pátek to na tiskové konferenci uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Návrh novely železničního zákona, ve kterém jsou změny pracovního režimu ukotvené, by podle ministra měla Poslanecká sněmovna projednat letos v září. Norma by měla obsahovat také kontrolu licencí strojvedoucích.
Třináctihodinové směny pro strojvedoucí a šest hodin odpočinku. Havlíček představil novelu železničního zákona
Podle Havlíčka byla rovněž zřízena speciální bezpečnostní komise, řešením stavu českých železnic se prý v současnosti zabývají desítky lidí. „Aby strojvedoucí nebyli přetíženi, jasně se ustanoví délka směny. Bude trvat maximálně třináct hodin s tím, že odpočinek by měl zabrat šest hodin. Do této doby nelze započítávat cestu z ubytovávacího zařízení ani do něj,“ řekl ministr.
Součástí návrhu je také monitoring licencí. „Strojvedoucí jezdí s několika společnostmi, což je rovněž přetěžuje. Budeme mít přesně zmapováno, kdo s kým jel, jak dlouho byl ten člověk v pracovním procesu nebo odpočíval,“ řekl Havlíček.
Zároveň dodal, že se strojvedoucími, kteří nebudou respektovat pravidla ohledně projíždění návěstidel, bude zahájeno řízení, při kterém jim vedení pozastaví nebo odebere licence. Havlíček rovněž plánuje prověřit stav všech 24 300 železničních a silničních mostů v Česku, z nichž 11 700 je ve správě státu a 12 500 mají pod kontrolou kraje. Na těch rizikových chce zavést mimořádná opatření.
Havlíček: Pracujeme na velkém auditu železničních a silničních mostů
„Ohledně mostů jsme vytvořili speciální bezpečnostní tým. Nevěřím výsledkům, že všechny mosty jsou zcela bez chyb, chci vidět záznamy těch mostů a jak s nimi jednotlivé kraje nakládají. Pracujeme na velkém auditu ve spolupráci s ČVUT ohledně toho, jak kraje spravují mosty,“ popsal Havlíček na tiskové konferenci.
V Česku je celkem 6700 železničních mostů. Revize se bude týkat nejen 11 700 mostů ve vlastnictví státu, ale i krajských mostů na silnicích II. a III. třídy. Ministerstvo také urychlí práce na zabezpečení železničních přejezdů. Zhruba 500 přejezdů by mělo být zabezpečeno do roku 2022, tedy o pět let dříve, než byl plán.
Projekty na 247 přejezdů budou schváleny do konce září. Investice mají dosáhnout jednu miliardu ročně. Havlíček zopakoval, že stát chce v příštích dvaceti letech investovat do budování zabezpečovacího systému ETCS na železnici pět miliard korun ročně.
Na regionálních tratích začnou platit přísnější opatření
Další dvě miliardy korun za rok chce dát v příštích deseti letech na instalaci zabezpečovacího systému do 1368 vlaků. Regionální tratě D3 budou zabezpečené zjednodušeným způsobem. Od soboty na nich začnou platit přísnější opatření spočívající v povinné ohlašovací povinnosti strojvedoucích nebo jízdě načas.
Některé tratě D3 s větším provozem by se mohly přesunout do vyšší kategorie. Na třiceti úsecích budou instalována nová odjezdová návěstidla. V posledních týdnech se na železnici stalo několik velkých nehod. Nejtragičtější byl v červenci střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno.
Další tragická nehoda se stala u Českého Brodu, kde v polovině měsíce narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby.
Havlíček po nehodách v polovině července inicioval vznik nové expertní komise, která bude každých 14 dnů řešit otázky bezpečnosti na železnicích. V komisi jsou zástupci ministerstva, Drážního úřadu, Správy železnic, Drážní inspekce, státních dopravců a akademické obce.
Ve Mstěticích u Prahy v pátek ráno vykolejily vagony poblíž železničního přejezdu. Na vlečce ujelo 32 odstavených vozů, z nich sedm vykolejilo. Poškodily osobní auto, sloup trakčního vedení a drážní budovu, takzvané stavědlo. V Bzenci na Hodonínsku se před 11:00 na přejezdu srazil vlak s osobním autem, jehož řidič zemřel.