U Českého Brodu se srazily vlaky. Strojvedoucí jednoho zemřel, zranění utrpělo 35 lidí

5 minut
U Českého Brodu se srazil osobní a odstavený poštovní vlak. Strojvedoucí zemřel
Zdroj: ČT24

Při železniční nehodě u Českého Brodu zahynul strojvedoucí jednoho z vlaků. Vedl osobní vlak, který narazil do stojícího poštovního vlaku. Záchranáři ošetřili 35 lidí, čtyři odvezli do nemocnice s vážnými poraněními. Mezi zraněnými jsou i děti. Doprava na hlavní trati z Prahy přes Český Brod do Kolína je momentálně zastavena. Rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem, regionální vlaky jsou nahrazeny autobusy. Příčiny nehody se vyšetřují, Drážní inspekce očekává, že informace by mohla zveřejnit během středy.

Strojvedoucího osobního vlaku, který v úterý večer narazil do konce poštovního expresu, vyprošťovali hasiči několik hodin. Že nehodu nepřežil, vyšlo najevo až po půlnoci. Možné úmrtí strojvedoucího naznačil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) poté potvrdil, že nehoda měla jednu oběť. On ani mluvčí hasičů Petr Svoboda totožnost mrtvého nepotvrdili. ČTK však s odvoláním na své zdroje uvedla, že jde o strojvedoucího.

Záchranáři ošetřili dalších 35 zraněných lidí, které převezli do zdravotnických zařízení v regionu, uvedla mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová. Osm zraněných je nezletilých. Většinou lidé při nehodě utrpěli pohmožděniny a lehčí poranění nohou. Čtyři lidé však mají vážná zranění.

Dva těžce zranění pacienti byli letecky transportování do Prahy a Českých Budějovic. Osm středně těžce a 25 lehce zraněných lidí rozvezly posádky záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze, uvedl mluvčí hasičů Petr Svoboda.

Po půl druhé v noci mluvčí uvedla, že byl ukončen převoz zraněných z místa nehody. Ředitel Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Petr Arenberger potvrdil přijetí jednoho středně těžce zraněného zřejmě mimo ohrožení života. Vlakem cestovalo 100 až 120 lidí.

Zásah u nehody vlaku u Českého Brodu
Zdroj: Hasičský záchranný sbor

Záchranáři aktivovali traumaplán, nemocnice v okolí se tedy připravily na přijetí většího množství zraněných. S hasiči začali tříděním zraněných podle vážnosti jejich poranění, vysvětlila mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.

Pražští záchranáři na pomoc poslali dvě záchranářské posádky, speciální vysokokapacitní vůz Atego a také posádku leteckých záchranářů. Hasiči vyslali speciální vyprošťovací kontejner a jedno družstvo hasičů. Svoboda dodal, že na místě instalovali osvětlovací balony. Vrtulník a dron prohledávaly okolní pole, jestli tam ve stresu nevyběhli nějací cestující, ale žádné neobjevily.

Havarovaný vlak u Českého Brodu
Zdroj: ČTK/Kamaryt Michal

Osobní a nákladní

Co přesně se u Českého Brodu stalo, není zcela zřejmé. „Došlo ke střetu osobního vlaku CityElefant a poštovního vlaku,“ informoval mluvčí středočeských hasičů Svoboda. „K nehodě došlo krátce po půl desáté za Českým Brodem ve směru na Prahu,“ upřesnil. 

Ředitel Svoboda kolem půl jedné řekl: „Dle mého názoru to najetí bylo poměrně velmi prudké. Lze předpokládat, že došlo k projetí návěsti stůj, ale vše bude ještě předmětem vyšetřování.“ Nemá informace, že by zabezpečovací zařízení nefungovalo, ale vyšetřování není u konce.

Podle mluvčího českých drah Radka Joklíka osobní vlak jedoucí z Prahy narazil do nákladního vlaku, který stál před vjezdovým návěstidlem v Českém Brodě. Podle něj osobní vlak CityElefant Českých drah najel na konec nákladního expresu dopravce ČD Cargo. Osobní vlak po nárazu vykolejil. Řídicí vůz tříčlánkové elektrické jednotky skončil zaklíněný do posledního vozu poštovního vlaku.

Podle redaktora ČT Jana Beránka se s poštovním vozem srazil osobní vlak číslo 9359, který měl jet z Prahy do Přelouče. „Z fotografií je patrné, že vlak má silně zdemolované čelo. Kdybych měl odhadovat nárazovou rychlost, musela být v řádu vyšších desítek kilometrů za hodinu,“ dodal.

Na místo tragické nehody dorazil ve středu po půlnoci nehodový vlak, který bude havarované soupravy odtrhávat od sebe. Pomáhat bude i speciální tank drážních hasičů, aby zajistil soupravu před převrácením. Na místo v noci přijel také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Na rozdíl od nehody, která se stala o týden dříve u Perninku na trati s velmi nízkým zabezpečením, jde o tranzitní železniční koridor, na kterém je zabezpečení nejvyšší úrovně. Na to také poukázal ministr dopravy Karel Havlíček. „Jedná se o jednu z nejlépe zabezpečených tratí v ČR. Je technicky dobře zabezpečená a podle prvních indicií nedošlo k selhání techniky,“ řekl. Odmítl také, že by měl být strojvedoucí unavený, byl podle ministra první nebo druhý den po dovolené. „Neměl žádný přesčas,“ zdůraznil. 

Železniční nehoda u Českého Brodu
Zdroj: HZS ČR

Škodu vyčíslila Drážní inspekce na 45 milionů korun. Z toho na osobním vlaku, ve kterém zemřel strojvedoucí, škoda dosáhla 40 milionů. Uvedl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Obdobně vážné nehody se na modernizovaných koridorových tratích stávají zcela výjimečně. V roce 2008 zahynul po selhání zabezpečovacího zařízení strojvedoucí lokomotivy, která ve východočeských Moravanech narazila do stojícího osobního vlaku, o dva roky později zahynul v Ústí nad Labem strojvedoucí osobního vlaku, který zřejmě přehlédl návěstidlo, najel příliš rychle na výhybku a vlak vykolejil a narazil do zdi.

Příčinou bylo nejspíš lidské selhání, tvrdí Havlíček

Příčinou tragické srážky vlaků bylo podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, zjišťuje se proč. Ministr to řekl ráno Radiožurnálu.

„Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať,“ uvedl Havlíček.

Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. „Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel. Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku,“ zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.

Zdroj blízký vyšetřování podle iDNES uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
včera v 08:00

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025
Načítání...