U Českého Brodu se srazily vlaky. Strojvedoucí jednoho zemřel, zranění utrpělo 35 lidí

5 minut
U Českého Brodu se srazil osobní a odstavený poštovní vlak. Strojvedoucí zemřel
Zdroj: ČT24

Při železniční nehodě u Českého Brodu zahynul strojvedoucí jednoho z vlaků. Vedl osobní vlak, který narazil do stojícího poštovního vlaku. Záchranáři ošetřili 35 lidí, čtyři odvezli do nemocnice s vážnými poraněními. Mezi zraněnými jsou i děti. Doprava na hlavní trati z Prahy přes Český Brod do Kolína je momentálně zastavena. Rychlíky jezdí odklonem přes Lysou nad Labem, regionální vlaky jsou nahrazeny autobusy. Příčiny nehody se vyšetřují, Drážní inspekce očekává, že informace by mohla zveřejnit během středy.

Strojvedoucího osobního vlaku, který v úterý večer narazil do konce poštovního expresu, vyprošťovali hasiči několik hodin. Že nehodu nepřežil, vyšlo najevo až po půlnoci. Možné úmrtí strojvedoucího naznačil generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda, ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) poté potvrdil, že nehoda měla jednu oběť. On ani mluvčí hasičů Petr Svoboda totožnost mrtvého nepotvrdili. ČTK však s odvoláním na své zdroje uvedla, že jde o strojvedoucího.

Záchranáři ošetřili dalších 35 zraněných lidí, které převezli do zdravotnických zařízení v regionu, uvedla mluvčí středočeské záchranky Petra Effenbergerová. Osm zraněných je nezletilých. Většinou lidé při nehodě utrpěli pohmožděniny a lehčí poranění nohou. Čtyři lidé však mají vážná zranění.

Dva těžce zranění pacienti byli letecky transportování do Prahy a Českých Budějovic. Osm středně těžce a 25 lehce zraněných lidí rozvezly posádky záchranné služby sanitkami do nemocnic v Kolíně, Nymburku a v Praze, uvedl mluvčí hasičů Petr Svoboda.

Po půl druhé v noci mluvčí uvedla, že byl ukončen převoz zraněných z místa nehody. Ředitel Fakultní nemocnice Královské Vinohrady Petr Arenberger potvrdil přijetí jednoho středně těžce zraněného zřejmě mimo ohrožení života. Vlakem cestovalo 100 až 120 lidí.

Zásah u nehody vlaku u Českého Brodu
Zdroj: Hasičský záchranný sbor

Záchranáři aktivovali traumaplán, nemocnice v okolí se tedy připravily na přijetí většího množství zraněných. S hasiči začali tříděním zraněných podle vážnosti jejich poranění, vysvětlila mluvčí pražské záchranky Jana Poštová.

Pražští záchranáři na pomoc poslali dvě záchranářské posádky, speciální vysokokapacitní vůz Atego a také posádku leteckých záchranářů. Hasiči vyslali speciální vyprošťovací kontejner a jedno družstvo hasičů. Svoboda dodal, že na místě instalovali osvětlovací balony. Vrtulník a dron prohledávaly okolní pole, jestli tam ve stresu nevyběhli nějací cestující, ale žádné neobjevily.

Havarovaný vlak u Českého Brodu
Zdroj: ČTK/Kamaryt Michal

Osobní a nákladní

Co přesně se u Českého Brodu stalo, není zcela zřejmé. „Došlo ke střetu osobního vlaku CityElefant a poštovního vlaku,“ informoval mluvčí středočeských hasičů Svoboda. „K nehodě došlo krátce po půl desáté za Českým Brodem ve směru na Prahu,“ upřesnil. 

Ředitel Svoboda kolem půl jedné řekl: „Dle mého názoru to najetí bylo poměrně velmi prudké. Lze předpokládat, že došlo k projetí návěsti stůj, ale vše bude ještě předmětem vyšetřování.“ Nemá informace, že by zabezpečovací zařízení nefungovalo, ale vyšetřování není u konce.

Podle mluvčího českých drah Radka Joklíka osobní vlak jedoucí z Prahy narazil do nákladního vlaku, který stál před vjezdovým návěstidlem v Českém Brodě. Podle něj osobní vlak CityElefant Českých drah najel na konec nákladního expresu dopravce ČD Cargo. Osobní vlak po nárazu vykolejil. Řídicí vůz tříčlánkové elektrické jednotky skončil zaklíněný do posledního vozu poštovního vlaku.

Podle redaktora ČT Jana Beránka se s poštovním vozem srazil osobní vlak číslo 9359, který měl jet z Prahy do Přelouče. „Z fotografií je patrné, že vlak má silně zdemolované čelo. Kdybych měl odhadovat nárazovou rychlost, musela být v řádu vyšších desítek kilometrů za hodinu,“ dodal.

Na místo tragické nehody dorazil ve středu po půlnoci nehodový vlak, který bude havarované soupravy odtrhávat od sebe. Pomáhat bude i speciální tank drážních hasičů, aby zajistil soupravu před převrácením. Na místo v noci přijel také ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Na rozdíl od nehody, která se stala o týden dříve u Perninku na trati s velmi nízkým zabezpečením, jde o tranzitní železniční koridor, na kterém je zabezpečení nejvyšší úrovně. Na to také poukázal ministr dopravy Karel Havlíček. „Jedná se o jednu z nejlépe zabezpečených tratí v ČR. Je technicky dobře zabezpečená a podle prvních indicií nedošlo k selhání techniky,“ řekl. Odmítl také, že by měl být strojvedoucí unavený, byl podle ministra první nebo druhý den po dovolené. „Neměl žádný přesčas,“ zdůraznil. 

Železniční nehoda u Českého Brodu
Zdroj: HZS ČR

Škodu vyčíslila Drážní inspekce na 45 milionů korun. Z toho na osobním vlaku, ve kterém zemřel strojvedoucí, škoda dosáhla 40 milionů. Uvedl to mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Obdobně vážné nehody se na modernizovaných koridorových tratích stávají zcela výjimečně. V roce 2008 zahynul po selhání zabezpečovacího zařízení strojvedoucí lokomotivy, která ve východočeských Moravanech narazila do stojícího osobního vlaku, o dva roky později zahynul v Ústí nad Labem strojvedoucí osobního vlaku, který zřejmě přehlédl návěstidlo, najel příliš rychle na výhybku a vlak vykolejil a narazil do zdi.

Příčinou bylo nejspíš lidské selhání, tvrdí Havlíček

Příčinou tragické srážky vlaků bylo podle ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) nejspíš selhání člověka. Strojvedoucí projel návěstidlem na červenou, zjišťuje se proč. Ministr to řekl ráno Radiožurnálu.

„Faktem je a všechno k tomu spěje, že došlo k selhání lidského faktoru, s největší pravděpodobností strojvůdce projel návěstidlem na červenou, i když se jedná o velmi dobře zabezpečenou trať,“ uvedl Havlíček.

Systém na této trati podle Havlíčka udržuje strojvedoucího v bdělosti, musí každých deset až 20 vteřin mačkat neustále tlačítko bdělosti. Pokud projede na červenou, tak se ozve signál a vlak zastaví, nicméně může se rozjet, dodal Havlíček. „Je řada dohadů, proč k tomu došlo a proč se zřejmě ještě rozjel. Jestli byl třeba v horším zdravotním stavu v daném okamžiku,“ zmínil Havlíček. Informace podle něj může být i v počítači v zadní části vlaku, v přední byl počítač nejspíš zničen.

Zdroj blízký vyšetřování podle iDNES uvedl, že strojvedoucí projel Stůj a narazil do poštovního vlaku čekajícího na vjezd do Českého Brodu. Na trati je autoblok, který umožňuje projet návěst Stůj i při dodržení předpisů. Strojvedoucí však musí zastavit a dál jet podle rozhledových poměrů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 11 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...