Motorák měl čekat v Perninku, tvrdí Drážní inspekce. Po tragické nehodě se na nádraží vrátily jen vraky

Motorák jedoucí do Karlových Varů, který se v úterý na trati známé jako krušnohorský semmering čelně střetl s protijedoucí regionovou, měl podle Drážní inspekce čekat na křižování na perninském nádraží, řekl generální inspektor Jan Kučera. Vlak však odjel a u Perninku se stala tragédie – při nehodě zahynuli dva lidé a dalších 24 utrpělo zranění. Od středečního rána je trať opět průjezdná.

Video Události
video

Události: Vyšetřování srážky vlaků

Na trati z Karlových Varů do Potůčků závisí bezpečnost provozu pouze na lidech – podle předpisů za ni zodpovídají strojvedoucí a dirigující dispečer, který na dálku schvaluje jejich jízdu.

Vyšetřovatelé Drážní inspekce si poslechli nahrávky hovorů mezi strojvedoucími a dispečerem a tvrdí, že z nich vyplývá, že vlak, který jel z německého příhraničního Johanngeorgenstadtu do Karlových Varů, na trati být neměl. „Měl zůstat v Perninku a počkat na protijedoucí osobní vlak, který jel od Karlových Varů. Bohužel tento osobní vlak vyjel na trať, kde se srazil s protijedoucím vlakem,“ uvedl generální inspektor Jan Kučera.

Již v úterý policisté zadrželi jednoho ze strojvedoucích. Událost vyšetřují pro podezření na trestný čin obecné ohrožení. Hovořit s ním ale potřebují i inspektoři, aby zjistili, proč z Perninku odjel. Drážní inspekce podle jejího mluvčího Martina Drápala potřebuje zjistit příčinu nehody a navrhnout bezpečnostní opatření, která by podobným událostem mohla zabránit. Podle Drápala bude vyšetřování příčin nehody trvat několik měsíců.

Jan Kučera havárii srovnal s loňskou srážkou vlaků na trati Čáslav–Třemošnice. Ta se obešla bez obětí, šlo však rovněž o situaci, kdy na trati řízené podle předpisu D3 – tedy téměř bez traťové zabezpečovací techniky – odjel vlak ze stanice, kde měl počkat na protijedoucí soupravu, a na trati potom došlo k čelnímu střetu.

„Jediné opatření, které se dá učinit, je dát na trať zabezpečovací zařízení, aby bezpečnost nebyla pouze na lidském faktoru a domluvě mezi dispečerem a strojvedoucím,“ podotkl generální inspektor. „Je to pouze na lidech, a to se domníváme, že je nesprávně. V dnešní době už by zabezpečovací zařízení mohla být taková, že by mohla umět eliminovat chybu lidí na trati,“ dodal.

Podobně smýšlí i předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý. „Ideální by bylo, pokud by proběhla modernizace zabezpečovacího zařížení na lokálkách, kde se dnes jezdí podle předpisu D3, modernějším způsobem, kde by to nestálo tak na lidech, kde by byla technická podpora, která by mohla chybu člověka eliminovat. To by asi bylo jediné opravdu účinné opatření,“ řekl odborový předák.

Připustil však, že je Správa železnic v komplikované situaci. Vybavení lokálek evropským zabezpečovačem ETCS, je příliš drahé, použití levnějších národních zabezpečovacích zařízení by však ponechalo správu bez unijních prostředků na jejich instalaci.

Trať je opět otevřená, vraky hasiči nechali na perninském nádraží

Cestovat vlakem do Potůčků nebo německého Johanngeorgenstadtu je od středečního rána opět možné. Hasiči v noci havarované vlaky oddělili a z širé trati odstranili. Kdo do Krušných hor pojede, spatří však na perninském nádraží poškozené motoráky.

„Jednu soupravu jsme museli celou zaklínovat a druhou roztrhnout pomocí lokotraktoru, což se nám podařilo napočtvrté nebo napopáté. Museli jsme vyřezat spoustů plechů, které nám bránily, abychom sem (do Perninku) vagon dostali,“ přiblížil okolnosti uvolnění trati velitel zásahu Petr Truhlář z hasičského sboru Správy železnic.

„Co s vlaky nyní bude, je na Českých drahách, kterým patří. Samotná trať při nehodě poškozena nebyla,“ doplnila mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. České dráhy ujistily, že odškodní účastníky nehody a pozůstalé po obětech.

„Prosíme všechny přímé účastníky této události a rodinné příslušníky obětí, aby nás kontaktovali na e-mailu Gorner@gr.cd.cz, abychom jim mohli poskytnout veškeré informace a pomoci jim. České dráhy jsou připraveny co nejrychleji vyplatit odškodnění i náhradu hmotných škod,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová. Dodala, že pravidla odškodnění upravuje platná legislativa a výše je závislá na závažnosti zdravotní újmy.

Srážka v nepřístupném terénu

Na krušnohorském semmeringu se střetly vlaky dvou zcela různých generací a různých vah – z Johanngeorgenstadtu jel téměř stotunový moderní motorák Regioshark, který je v provozu zhruba pět let, z Karlových Varů lehká čtyřicetitunová motorová jednotka Regionova, která sice prošla rekonstrukcí v minulém desetiletí, původní konstrukce však je stará desítky let. Podle Jana Kučery se regionova po nárazu posunula o dvanáct metrů zpět. „Vzhledem k tomu, že na trati je traťová rychlost 50 kilometrů v hodině, dá se předpokládat, že srážka byla zhruba do 100 kilometrů v hodině,“ uvedl.

Při srážce zahynuli dva lidé, jeden z nich byl německý občan. Vlaky se střetly necelý kilometr od nádraží v nepřístupném hornatém terénu. Hasiči museli bez pomoci techniky vynášet zraněné včetně zaklíněných lidí z obou souprav. Zranění byli vyproštěni a rozvezeni do nemocnic během tří hodin, jsou mezi nimi také němečtí státní příslušníci. „Byli zde i pacienti mladší osmnácti let,“ dodal mluvčí Karlovarské krajské nemocnice Vladislav Podracký.

Nikdo ze zraněných není v ohrožení života. Čtyři lidé, kteří utrpěli vážná zranění, skončili v plzeňské fakultní nemocnici – neboť karlovarská nemocnice nemá status traumacentra – a jsou ve stabilizovaném stavu. „Dva z nich leží na klinice anesteziologie a resuscitace, jeden na ortopedické klinice a jeden na chirurgickém oddělení,“ uvedla náměstkyně ředitele plzeňské nemocnice Andrea Mašínová. Zranění, které ošetřili lékaři v Karlových Varech, již odešli domů. „Jednalo se především o lehčí zranění, pohmožděniny, tržné rány a podobně,“ popsal Podracký.

Podle perninské starostky Jitky Tůmové byli ve vlacích hlavně turisté a také lidé, kteří se vraceli z práce. Pokud někdo netuší, zda jeho blízký nebyl účastníkem neštěstí, v jakém je stavu nebo kam byl převezen, může se obrátit na linku pro psychologickou pomoc 950 380 180.

Jako první byli na místě nehody dobrovolní hasiči z Perninku, podle starostky se původně domnívali, že jedou k motoráku, který nejspíše narazil do padlého stromu. Že se srazily dva vlaky, zjistili až na místě. Vzhledem k horskému terénu a špatné přístupnosti trati museli zraněné z místa havárie odnášet na nádraží.

„Veškerá pomoc šla po kolejích. Zúčastnili se toho nejen naši dobrovolní hasiči, ale samozřejmě i ostatní záchranné složky, krajští hasiči, přijeli i hasiči z Ústeckého kraje a z okolních obcí,“ podotkla starostka.