Mrazy komplikují cestování po železnici. Některé vlaky kvůli nízkým teplotám vůbec nevyjely, jiné soupravy mají problémy s topením. Výměna poškozených dílů přitom může trvat i delší dobu. U spojů placených z veřejných rozpočtů za to dopravci dostávají pokuty.
Sníh v kupé, cestující v kabátech. Silné mrazy zkomplikovaly jízdu některými vlaky
Příměstské vlaky CityElefant jsou velké a zčásti bílé, od železničářů proto dostaly přezdívku ledovec. Ale ve skutečnosti má tento typ právě s mrazy problém, a tak musejí na trasách vypomáhat starší vagony. Podle mluvčího Českých drah Lukáše Kubáta spoje nevyjely třeba kvůli navlhlé elektroinstalaci nebo zmrzlým spřáhlům.
Po víkendu se mimo provoz ocitlo sedmnáct ze sedmdesáti středočeských jednotek CityElefant. Výměna vyzkratovaných dílů trvá, ale většina odstavených souprav už je zpátky v provozu. Kraj chce i tak Českým dráhám vyměřit pokutu.
„Ještě nejsou tři soupravy nasazené, takže když to napočítáte, tak to mohou být vyšší desítky tisíc korun,“ odhadoval ve středu krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN).
„Malé děti mrzly“
Mrazy zkomplikovaly provoz i RegioJetu. Výpadky topení pocítili třeba cestující, kteří přijeli vlakem této společnosti do Prahy z polského Přemyšlu. „Lidé jsou naštvaní. Celou noc nám byla zima. Malé děti mrzly,“ popsala cestující Ivanna. „Tímto vlakem jsem jela již dvakrát, vše bylo skvělé. Tentokrát jsem ale velmi zklamaná,“ přidala se Oksana.
Tento konkrétní spoj využívají většinou Ukrajinci cestující do své vlasti a zpátky přes Polsko. Cesta trvá minimálně deset hodin. Na sociálních sítích se v posledních týdnech objevily fotky ukazující sníh uvnitř kupé a cestující v kabátech.
„Tyto problémy způsobené právě extrémními mrazy se bohužel projevily až po odjezdu vozu z výchozí stanice. Vůz potom na obratu v Přemyšlu bohužel nejsme schopní opravit,“ vysvětluje mluvčí RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.
RegioJet slibuje v tomto případě kompenzaci až sta procent jízdného. Zatím společnost vyřešila 450 reklamací.