Vláda rozhodla o prodloužení stavu nebezpečí kvůli sanaci benzenem kontaminované vody u Hustopečí nad Bečvou do 27. května. Po jednání kabinetu to řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) je třeba dál omezovat vstup do lokality nebo rychle objednávat některé práce. Sanace půdy zamořené benzenem bude trvat půl roku.
Vláda o měsíc prodloužila stav nebezpečí u Hustopečí
Bez středečního prodloužení vládou by stav nebezpečí v okolí Hustopečí platil podle původního rozhodnutí olomouckého hejtmana Ladislava Oklešťka (ANO) do 27. dubna. Opatření umožňuje rychlejší organizaci sanace zamořené půdy a vody. Nákladní vlak převážející v cisternách 1020 tun toxického benzenu vykolejil na konci února. Část cisteren začala hořet. Obnovit dopravu na vytížené trati by se podle Kupky mohlo podařit v polovině června.
Ministr životního prostředí Hladík při příchodu na vládu také řekl, že konečné náklady na odstranění škody budou nižší, než se původně předpokládalo. Dosáhnou zřejmě nižších stovek milionů korun. Projekt, který předložila sanační firma Dekonta, bude schválen příští týden, sdělil po jednání krizového štábu Hladík.
„Finální schválení projektu sanace bude zrealizováno v příštím týdnu. Ta fáze intenzivní sanace by měla být šest měsíců,“ sdělil Hladík. Podle něj tím sanace neskončí, následně se budou vyhodnocovat provedené práce.
Hladík uvedl, že uzavření kontaminované zeminy a vod larsenovou stěnou funguje. Přesto je podle Hladíka potřeba prodloužit stav nebezpečí, který nyní v okolí Hustopečí platí. Podle ministra je potřeba dál zamezit vstupu veřejnosti do místa nebo rychle objednávat některé práce.
„Poslední částí sanačního projektu bude vytvoření protipovodňového valu neboli protipovodňového opatření, aby se v případě povodně zabránilo vyplavení benzenu do okolních pitných vod,“ dodal.
Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) řekl, že v současné chvíli se soustředí na obnovení železničního provozu v oblasti, který patřil mezi vytížené a využívala ho nejen veřejnost, ale i nákladní doprava. „V polovině května zahájíme práce na jejím obnovení. Pokud vše půjde podle plánu, tak by se provoz mohl obnovit v polovině června,“ uvedl. Především bude ale nutné v první řadě vyloučit všechna rizika. Bude nutné například odstranit kontaminovanou zeminu pod železniční tratí.
„Poprvé od začátku řešení této havárie si lze alespoň metaforicky oddechnout, neboť se nám kontaminaci podařilo lokalizovat a nyní přecházíme k sanačním pracím,“ řekl ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček. Současné schvalování sanačního projektu nezdržuje odčerpávání benzenu, čímž se stále snižuje jeho koncentrace.
„Bude také nutné odstranit stovky tun kontaminované zeminy. Tyto práce budou technicky náročné a složité, ale prioritou je obnova dopravy při zachování maximální bezpečnosti,“ dodal.
Místo kontrolují chemici
Vedoucí pracoviště IZS a služeb HZS Olomouckého kraje Leoš Janáček upřesnil, že na místě působí mimo jiné také hasiči-chemici, kteří průběžně kontrolují koncentrace v místě zásahu. Chemik se podle něj dostává i přímo do larsenové stěny. „Průběžně prochází jak okolí, tak místa uvnitř larsenové stěny, kde provádí kontrolu měření, abychom měli jistotu, že pracujeme v bezpečném prostředí,“ dodal s tím, že benzen je momentálně na hladině podzemní vody, kde dochází k odčerpávání vody a jejímu odvozu k likvidaci, což provádí specializovaná firma.