Řízení pod dohledem mentora zlepší bezpečnost na silnicích, míní ministr. Podle expertů cesta správným směrem

90’ ČT24: Martin Kupka o změnách v bodovém systému (zdroj: ČT24)

Chceme, aby kromě restrikcí přinesl zákon i výhody, a lidé tak budou ochotni mu více vyhovět, uvedl v souvislosti se změnou silničního zákona v pořadu 90' ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novela, kterou ve středu schválila sněmovna, mimo jiné zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má dle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Podle expertů jde o cestu správným směrem.

Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. „Má mu být oporou, aby ho upozornil na rizika, například když hrozí náledí. (…) Stačí v tomto směru to, že ten zkušenější napoví, jak se chovat lépe,“ podotkl ministr s tím, že mladí řidiči jsou nejrizikovější skupinou. 

Dodal, že je zastáncem toho lidem spíše důvěřovat než nedůvěřovat. „V okamžiku, kdy máme zkušenost, že to zafungovalo na Slovensku i v dalších státech, kdy to vedlo ke snížení počtu nehod a přestupků u nejrizikovější skupiny, tak se na to máme spolehnout.“

Chce, aby kromě restrikcí zákon přinesl i nějakou výhodu. „Umožní, že lidé zákonu budou více rozumět a budou mu v tomto směru ochotni také víc vyhovět,“ domnívá se.

Podle dopravního experta z Platformy VIZE 0 Romana Budského je umožnění řízení sedmnáctiletých cesta správným směrem. „Po dobu jednoho roku si řidič může sednout za volant jen pod dohledem mentora, ale současně může najezdit hodně kilometrů a získá řidičské zkušenosti. Zažije parné léto i mrazivou zasněženou zimu, jezdí po silnicích, kam se s autoškolou neměl šanci dostat,“ míní.

Současně je podle něj nucen se chovat zodpovědně. „V opačném případě by mu mentor sdělil: V tomto případě s tebou jezdit nebudu, jsi nebezpečný a takhle se řidič chovat na silnici nemá.“

Cesta správným směrem

S tím souhlasil i místopředseda asociace autoškol Ondřej Horázný. „Pozitivum je v tom, že předtím, než budou moci řídit samostatně, tak získají zkušenosti pod dohledem.“ Zmínil, že tento zákon má však i svá úskalí. „Je to můj soukromý názor, ale rodič dostane své dítě již s řidičským průkazem – bude moct říkat, co ho naučili špatně, ať dělá některé věci jinak,“ podotkl. Nutno dodat, že mentorem nebude muset být přímo rodič, ale zákonný zástupce má minimálně schvalovat tu možnost sedmnáctiletého jezdit s mentorem.

Horázný zmínil rakouský systém, kde se rodič podílí na autoškole ještě před zkouškou. Dodal rovněž, že v tuzemském systému nebude pro mentora žádné povinné vzdělávání, mohla by být jen nepovinná školení.

Zároveň uvedl, že podmínky pro mentorství jsou přísné. „Ten řidič musí mít nula bodů – jakmile ale dostane během mentorství záznam dvou bodů, registr je povinen ho vyřadit. To vidím jako nepřiměřenou tvrdost – může se to stát každému. Takže nezkušený řidič bude bez mentora,“ dodal s tím, že je možnost mít více mentorů, ale bude to podle něj spíše výjimka.  

S novým systémem mentorů souhlasí i akreditovaný dopravní psycholog Michal Walter. „Předpokládám, že to bude mít pozitivní dopad. Hlavně to není povinnost. Každý se může rozhodnout, zda jeho dítě bude absolvovat v sedmnácti letech jízdy s mentorem.“

Walter zmínil, že mentor bude muset zvážit, jakým způsobem bude svého svěřence v autě korigovat, a věří, že bude spíš přenášet pozitivní návyky. „Kdo jiný by měl mít zájem na tom, aby jeho dítě jezdilo bezpečně, než rodič.“

Zjednodušení bodového systému

Novela má také zjednodušit a zpřehlednit systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Od změn si Kupka slibuje zajištění větší bezpečnosti na silnicích. S novinkami chce během půl roku seznámit veřejnost co nejpodrobněji, počítá například s jednáním s autoškolami. 

Horázný ke zpřísnění některých postihů uvedl, že je otázka, jestli se sníží počet přestupků. „Je to otázka mediální. Já si pamatuju v roce 2006, kdy se zaváděl bodový systém a kdy řidiči jezdili velmi opatrně, ale pak si zvykli. Tady to bude podobné – v počátku jsou vystrašení, ale pak si zvyknou a otrkají se.“

Zmínil, že policisté často kontrolují na dálnicích v neoznačených vozidlech. „Mělo by to ale působit tak, aby řidič policisty viděl a zpomalil, ne aby ho někdo nachytával.“  

Podobně se vyjádřil i dopravní psycholog Walter. „Bude záležet na tom, jaká se kolem toho udělá informační kampaň. Věřím, že se novým systémem nehodovost sníží,“ uvedl s tím, že by byl rád, kdyby výrazně zapůsobila prevence. „Mluvit s lidmi, upozorňovat je na skutečnosti, aby se toho vyvarovali, než aby se stali účastníky dopravních nehod.“