Řízení pod dohledem mentora zlepší bezpečnost na silnicích, míní ministr. Podle expertů cesta správným směrem

41 minut
90’ ČT24: Martin Kupka o změnách v bodovém systému
Zdroj: ČT24

Chceme, aby kromě restrikcí přinesl zákon i výhody, a lidé tak budou ochotni mu více vyhovět, uvedl v souvislosti se změnou silničního zákona v pořadu 90' ČT24 ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Novela, kterou ve středu schválila sněmovna, mimo jiné zavádí možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od 17 let. Tato novinka má dle vlády přispět k větší bezpečnosti na silnicích. Podle expertů jde o cestu správným směrem.

Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. „Má mu být oporou, aby ho upozornil na rizika, například když hrozí náledí. (…) Stačí v tomto směru to, že ten zkušenější napoví, jak se chovat lépe,“ podotkl ministr s tím, že mladí řidiči jsou nejrizikovější skupinou. 

Dodal, že je zastáncem toho lidem spíše důvěřovat než nedůvěřovat. „V okamžiku, kdy máme zkušenost, že to zafungovalo na Slovensku i v dalších státech, kdy to vedlo ke snížení počtu nehod a přestupků u nejrizikovější skupiny, tak se na to máme spolehnout.“

Chce, aby kromě restrikcí zákon přinesl i nějakou výhodu. „Umožní, že lidé zákonu budou více rozumět a budou mu v tomto směru ochotni také víc vyhovět,“ domnívá se.

Podle dopravního experta z Platformy VIZE 0 Romana Budského je umožnění řízení sedmnáctiletých cesta správným směrem. „Po dobu jednoho roku si řidič může sednout za volant jen pod dohledem mentora, ale současně může najezdit hodně kilometrů a získá řidičské zkušenosti. Zažije parné léto i mrazivou zasněženou zimu, jezdí po silnicích, kam se s autoškolou neměl šanci dostat,“ míní.

Současně je podle něj nucen se chovat zodpovědně. „V opačném případě by mu mentor sdělil: V tomto případě s tebou jezdit nebudu, jsi nebezpečný a takhle se řidič chovat na silnici nemá.“

Cesta správným směrem

S tím souhlasil i místopředseda asociace autoškol Ondřej Horázný. „Pozitivum je v tom, že předtím, než budou moci řídit samostatně, tak získají zkušenosti pod dohledem.“ Zmínil, že tento zákon má však i svá úskalí. „Je to můj soukromý názor, ale rodič dostane své dítě již s řidičským průkazem – bude moct říkat, co ho naučili špatně, ať dělá některé věci jinak,“ podotkl. Nutno dodat, že mentorem nebude muset být přímo rodič, ale zákonný zástupce má minimálně schvalovat tu možnost sedmnáctiletého jezdit s mentorem.

Horázný zmínil rakouský systém, kde se rodič podílí na autoškole ještě před zkouškou. Dodal rovněž, že v tuzemském systému nebude pro mentora žádné povinné vzdělávání, mohla by být jen nepovinná školení.

Zároveň uvedl, že podmínky pro mentorství jsou přísné. „Ten řidič musí mít nula bodů – jakmile ale dostane během mentorství záznam dvou bodů, registr je povinen ho vyřadit. To vidím jako nepřiměřenou tvrdost – může se to stát každému. Takže nezkušený řidič bude bez mentora,“ dodal s tím, že je možnost mít více mentorů, ale bude to podle něj spíše výjimka.  

S novým systémem mentorů souhlasí i akreditovaný dopravní psycholog Michal Walter. „Předpokládám, že to bude mít pozitivní dopad. Hlavně to není povinnost. Každý se může rozhodnout, zda jeho dítě bude absolvovat v sedmnácti letech jízdy s mentorem.“

Walter zmínil, že mentor bude muset zvážit, jakým způsobem bude svého svěřence v autě korigovat, a věří, že bude spíš přenášet pozitivní návyky. „Kdo jiný by měl mít zájem na tom, aby jeho dítě jezdilo bezpečně, než rodič.“

Zjednodušení bodového systému

Novela má také zjednodušit a zpřehlednit systém trestných bodů pro řidiče. Místo nynějších pěti skupin trestných bodů budou jen tři kategorie. Některé pokuty se zvýší. Od změn si Kupka slibuje zajištění větší bezpečnosti na silnicích. S novinkami chce během půl roku seznámit veřejnost co nejpodrobněji, počítá například s jednáním s autoškolami. 

Horázný ke zpřísnění některých postihů uvedl, že je otázka, jestli se sníží počet přestupků. „Je to otázka mediální. Já si pamatuju v roce 2006, kdy se zaváděl bodový systém a kdy řidiči jezdili velmi opatrně, ale pak si zvykli. Tady to bude podobné – v počátku jsou vystrašení, ale pak si zvyknou a otrkají se.“

Zmínil, že policisté často kontrolují na dálnicích v neoznačených vozidlech. „Mělo by to ale působit tak, aby řidič policisty viděl a zpomalil, ne aby ho někdo nachytával.“  

Podobně se vyjádřil i dopravní psycholog Walter. „Bude záležet na tom, jaká se kolem toho udělá informační kampaň. Věřím, že se novým systémem nehodovost sníží,“ uvedl s tím, že by byl rád, kdyby výrazně zapůsobila prevence. „Mluvit s lidmi, upozorňovat je na skutečnosti, aby se toho vyvarovali, než aby se stali účastníky dopravních nehod.“ 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...