Vedení Prahy chtělo podrobně své záměry představit do konce března v programovém prohlášení. Podle primátora hlavního města Bohuslava Svobody (ODS) jej však vypracovat do stanoveného termínu nestíhá, protože koaliční partneři mají „diskusní problémy“, jak prozradil v pořadu Interview ČT24. Nejde však prý o nic závažného, jedná se například o stanovení pořadí priorit. Všechny neshody a problémy si strany koalice již vyříkaly při dlouhém povolebním vyjednávání. Co se týče často řešených cyklopruhů a cyklostezek, ty „problematické“ se budou muset překreslit nebo zrušit, podotkl Svoboda. Důležité je podle něj bezpečí všech účastníků dopravy.
Programové prohlášení do konce měsíce nestihneme, přiznává Svoboda. Navrhuje úpravu cyklopruhů
Praha v jednadvacátém století by dle Svobody měla být místem, které je příjemné k bydlení, životu, práci, a také příjemné prostředím. „To jsou věci, které jsou někdy k sobě v rozporu. To vše by mělo překlenout to, že v Praze budou lidé, kteří budou navzájem k sobě ohleduplní, příjemní, a všechny nejrůznější etické principy, které se dnes chápou jako historické, by zase znovu začaly platit,“ myslí si primátor.
„Sice toto nedostanu do programového prohlášení, ale (…) měl bych to dostat do toho, jak budu jednat já, a jak bude jednat magistrát.“ Programové prohlášení dle dřívějšího vyjádření Svobody mělo být hotové do konce března. „Zdá se ale, že nebude,“ přiznal.
Koaliční partneři totiž mají podle něj „diskusní problémy“. „U Pirátů je to vždy složitější, protože to musí projít celostranickou diskusí,“ uvedl. „Když jsme podepisovali volby primátora, tak jsme také čekali deset dní, než to prošlo vnitřní diskusí. To se opakuje i teď.“
„To, že nedodržujeme nějakou časovou úvahu, pro nás nic neznamená. Vše, co v programovém prohlášení bude, už jsme začali dělat – to považuji za podstatné,“ poznamenal.
Svoboda: S Hřibem žádný problém nemám
Dlouhé povolební vyjednávání o koalici v Praze mělo dle primátora jednu výhodu: „Všechny problémy, které mezi koaličními stranami byly, jsme prodiskutovali.“ Nyní podle něj není problémem to, co v programovém prohlášení bude. „Jde o některé formulační věci, o stanovení pořadí priorit,“ sdělil s tím, že si nemyslí, že by šlo o něco zásadního.
Na otázku, zda si s náměstkem primátora Zdeňkem Hřibem (Piráti), vyříkali osobní problémy, odpověděl, že s ním žádný problém nemá. „A myslím, že on (se mnou) také ne. U státnice, kde jsem ho zkoušel, jsem mu dal jedničku. Nelituji toho,“ uvedl Svoboda. Svoboda o Hřibovi sice v kampani prohlásil, že byl neschopný primátor, ale to už je podle něj zapomenuto. „Po volební kampani přichází práce, všechny tyto věci musíte zapomenout nebo vymazat. (…) Došlo k nějaké dohodě, která musí být funkční, racionální, a takové věci do toho nepatří,“ soudí.
Hřib je ve Svobodových očích nyní schopnější. „Protože jsem měl možnost s ním mluvit, některé věci si s ním vyříkat. On na to přistoupil. Tak tu pozici vnímám jako úplně jinou, než jaká byla na začátku jednání,“ prozradil.
Cyklopruhy a cyklostezky
Co se týče cyklostezek a cyklopruhů, měly by být podle primátora malovány tak, aby neohrožovaly samotné cyklisty a ostatní účastníky dopravy. Ty, které nedávají smysl, by se podle něj měly překreslit či zrušit. Hřib jakožto náměstek pro dopravu bude muset cyklostezky a cyklopruhy, se kterými bude či je nějaký problém, zdůvodnit a obhájit, říká Svoboda. „Pokud to obhájí a prosadí, že to tak má být, nemám žádný problém to akceptovat.“
„Jestli někde srazí auto cyklistu nebo chodce, není to pro mě otázka idejí. To je pro mě otázka velmi závažná, závažně zasahující do života lidí a závažně zasahující do toho, co dělám celý život — tedy do medicíny,“ prohlásil.
V této věci podle Svobody není v koalici rozpor. „Pan náměstek Hřib je schopen to pochopit. A myslím, že věci, které jsou v rozporu, odstraníme. Když věci nově vznikají, tak je to tak, že se někdy neudělají úplně dobře,“ míní primátor.
Výstavba metra, pražského okruhu a bytů
Svoboda by chtěl, aby na konci volebního období mohl říci, že se Praha posunula dále s výstavbou metra, bytů a otázkou vzdělávání ve školách. Nic ze zmíněného nepůjde za čtyři roky sice dotáhnout do konce, „ale každý metr navíc má svůj smysl,“ jak sdělil. „Jedna stanice metra je obrovský skok.“
V současné době je dle Svobody Praha ve finančně lepší kondici, než byla v roce 2010, kdy prý „bojoval“ o peníze. Primátor by však chtěl, aby s výstavbou vnitřního a vnějšího pražského okruhu finančně pomohl i stát, což dle něj není nic divného. Jednal o tom už i s ministrem dopravy Martinem Kupkou (ODS). „Ministr souhlasí s tím, že by nějakou roli stát měl v budování okruhu mít,“ sdělil.
Praha také řeší nedostupné bydlení a drahé nájmy. Z průzkumů vyplývá, že město by potřebovalo postavit osm až devět tisíc nových bytů každý rok. „Myslím, že ta číslovka je dobrá, ale zároveň špatná. Kdybych já měl říct, tak bych řekl patnáct tisíc,“ myslí si Svoboda. Vedení Prahy se podle něj bude snažit, aby se číslu patnáct tisíc nových bytů za rok přiblížilo.
V okamžiku, kdy bytů bude velké množství, jejich cena bude klesat, říká primátor. „Problematika bydlení je ale velmi složitá. Pořád si myslím, že je to otázka nějaké formy družstevního vlastnění, kde záruka existuje v podobě družstva nebo třeba v podobě hlavního města,“ soudí.
Co se týče služeb typu Airbnb, které zprostředkovávají pronájem ubytování, měly by být dle Svobody ošetřeny jako každý jiný byznys. „Garantovat, že tento byznys nebude poškozovat hlukem, rámusem, nepořádkem ostatní bydlící v daném areálu. Ale je to byznys a jako takový to musíme chápat,“ dodal.