Byl to trénink, jakých absolvoval tisíce, na tento ale profesionální cyklista Petr Vakoč nezapomene. V Jihoafrické republice ho totiž srazil kamion. Český mistr republiky skončil se šesti zlomenými obratli a těžkým otřesem mozku v nemocnici. Přesto se ke kolu vrátil a po svém zážitku se zapojil do iniciativy Ukaž respekt. Ta se snaží dosáhnout toho, aby motoristi předjížděli cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Vakoč byl spolu s koordinátorem projektu Alexandrem Klimentem hostem Událostí, komentářů.
Profesionálního cyklistu Vakoče srazil kamion, teď nabádá k 1,5metrovému odstupu při předjíždění
Petr Vakoč na tuzemských silnicích pociťuje dle svých slov nepříjemnou averzi mnoha řidičů vůči cyklistům. „Většina řidičů cyklisty na silnici nemá ráda. Myslí si, že silnice patří jenom jim,“ vysvětluje, co by kampaň Ukaž respekt chtěla změnit. Jedním dechem ale dodává, že chybují i cyklisté sami.
To ostatně dokládají i statistiky nehodovosti. Za první pololetí na českých komunikacích zemřelo při dopravních nehodách 21 cyklistů, sami kolaři ovšem zavinili téměř 1300 nehod, při nichž zahynulo třináct lidí.
„V zásadě každý řidič, který řídí auto, je někdy cyklista a opačně. Nejsme militantní, víme, že spousta cyklistů se nechová, jak by měli, jezdí po chodnících, jezdí v chumlu. Ale je důležité si uvědomit, že všichni jsme řidiči, cyklisti a potkáváme se na silnici v různých rolích. Když se naučíme respektovat se a porozumět si, situace se zlepší. Odstup půldruhého metru je takový výkop, díky kterému se nehodovost může snížit,“ věří Kliment.
Profesionální cyklista Vakoč po své jihoafrické nehodě raději jezdí dál od krajnice. „Když vidím nebo slyším auto za sebou, že se blíží, tak mám kam uhnout. Díky tomu mě auta často minou ve větší vzdáleností. Pokud je člověk nalepen na kraji, tak to často vede k tomu, že auta předjíždějí ne v úplně vhodný moment a velmi blízko,“ zdůvodňuje.
Sám prý nejraději trénuje ve Španělsku či Andoře, kde cítí na silnicích větší respekt. Poukazuje na to, že předjíždění v bezpečné vzdálenosti je v těchto zemích uzákoněné. „Možná i díky tomu řidiči opravdu předjíždějí ve větší vzdálenosti a mají mnohem více tolerance vůči cyklistům,“ uzavírá.