Přibude míst, kde budou mít kamiony zakázáno předjíždět. Na D1 by bez nich měl být levý pruh až k Brnu

Události: Na většině dálnice D1 mezi Prahou a Brnem bude platit zákaz předjíždění pro kamiony (zdroj: ČT24)

Ministerstvo dopravy nechá od poloviny listopadu rozmístit značky zakazující kamionům předjíždět na dalších 33 úsecích dálnic. Slibuje si od toho větší plynulost dopravy. Autodopravci naopak tvrdí, že pokud bude zákaz předjíždění na příliš dlouhém nepřetržitém úseku dálnice, plynulost a bezpečnost to spíše zhorší.

Zákaz předjíždění pro nákladní automobily budou značky nově zakazovat především na dálnici D1, ale také na některých úsecích dálnic D2, D8, D11, D35, D46 a D55. Nejvíce se ale mluví o D1, a to z několika důvodů. Především však proto, že na ní bude úsek se zákazem nejdelší.

Levý pruh bude kamionům zapovězen od 21. po 178. kilometr. „Celý úsek bude prakticky souvisle označen jako část dálnice, kde je zákaz předjíždění kamionů,“ avizoval mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Absolutně nemožné dostat se před pomalejší kolegy přesto pro řidiče nákladních vozidel nebude. V místech, kde jsou stoupací pruhy, budou moci alespoň do prostředního – do levého však ne.

Ministerstvo dopravy, které o rozšíření zákazu rozhodlo, očekává, že tím odpadnou situace, kdy se vytváří kolona osobních aut za kamionem, který levým pruhem pozvolna předjíždí jiné nákladní auto.

„Slibujeme si od toho méně nebezpečných situací a slibujeme si od toho to, že bude docházet k méně rizikovým událostem a například k menším zácpám,“ shrnul očekávání svého úřadu ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Zdůraznil, že místa, kde se postupně zákazové značky objeví, vytipovala policie a budou jen tam, kde se na tom policisté shodli s ministerstvem a Ředitelstvím silnic a dálnic.

„Vyhodnotili jsme i loňskou zimu, kdy došlo na několika místech k tomu, že kamiony vjely do levého pruhu a zablokovaly dopravu na mnoho hodin. Zároveň vyhodnocujeme aktuální situaci zejména na nejfrekventovanější české dálnici, kde kamiony často znamenají důvod rizikových situací,“ zdůvodnil, proč se zákazy soustředí hlavně na D1.

Přínos zákazu autodopravci zpochybňují, podle expertů to plynulosti pomůže

Autodopravci naopak přednesli obavu, že se za některým pomalu jedoucím kamionem vytvoří nekonečná řada dalších, které nebudou moci předjet. „Pokud by se vpravo utvořila dlouhá, souvislá kolona pomalu jedoucích kamionů za jedním pomalým, tak si myslím, že to bude pro provoz spíše nebezpečné než bezpečné,“ podotkl generální tajemník sdružení autodopravců Česmad Bohemia Vojtěch Hromíř.

V 90' ČT24 Hromíř upozornil, že zrovna na D1 jsou i prudká stoupání, na nichž hodně naložené kamiony nemusí udržet rychlost. „Kamion má konstrukční rychlost vyšší než 80 kilometrů, ale pokud je zatížený a stoupá třeba na Vysočině, tak může jet 60 kilometrů,“ poukázal. Domnívá se, že dlouhé kolony kamionů mohou pak vznikat právě takovým způsobem.

Autodopravci navíc apelovali spíše na to, aby se zlepšila prevence, případně i policejní dohled. Podle Vojtěcha Hromíře by stačilo, kdyby policie důsledně vymáhala to, co již právní řád stanoví, a třeba pokutovala, když předjíždění kamionu kamionem trvá příliš dlouho.

Když už se zákaz předjíždění zavede, byli by dopravci pro to, aby neplatil neomezeně. „Ať jsou značky proměnné. Ať třeba svítí od 6 hodin ráno do 18 večer. V noci pravděpodobně není důvod, aby bylo předjíždění omezováno,“ míní Hromíř. 

Na tom, že by dopravní značení mohlo být proměnné, se shodl i s některými dopravními experty, ti však rozporovali některé jiné jeho argumenty. Podle mluvčího Ústředního automotoklubu Igora Siroty není důvod předpokládat, že by zákaz předjíždění pro nákladní vozidla situaci na dálnici zhoršil.

„Pokud se bude dodržovat, pokud se bude pokutovat, pokud se to bude kontrolovat, tak se D1 nebo D8, kde jsou další plánovaná omezení pro kamiony, určitě zrychlí a bude bezpečnější,“ podotkl v 90' ČT24.

Také dopravní psycholog Michal Walter se domnívá, že „pokud se budou zákazy předjíždění dodržovat, měla by se zvýšit průchodnost dálnice, mělo by ubýt nebezpečných situací a provoz by pravděpodobně mohl být plynulejší“.

Sirota ovšem připustil, že řidiči kamionů, budou-li mít zakázanou jízdu levým pruhem na některých úsecích dálnic, zaplatí i za to, co dosud nedokázal stát. Tedy za nedostatečnou dopravní infrastrukturu v podobě malého počtu šestipruhových dálničních úseků, ale i za to, že policie například nepokutuje pomalé předjíždění.

90’ ČT24: Dálnice D1 – kamiony už jen v pravém pruhu (zdroj: ČT24)

Policie se chystá na vymáhání nových zákazů. Od příštího roku bude moci vybírat pokuty na místě

Policie se zato již chystá na zpřísněný dohled nad úseky, kde bude nově kamionům zakázáno předjíždění, respektive jízda v levém pruhu. „Používáme k tomu veškeré hlídky s dostupnou technikou: služební motocykly, osobní automobily, ale samozřejmě i leteckou službu v podobě dronů a vrtulníků,“ uvedl vedoucí oddělení dálniční policie v Velkém Beranově David Jirák.

Policisté ale připouštějí, že zatím mají omezené možnosti. Nemohou za špatné předjíždění udělit na místě pokutu, lze jen vybrat kauci a přestupek poslat do správního řízení.

Řidičům v něm hrozí pokuta pět až deset tisíc, zákaz činnosti na půl roku až rok a také sedm trestných bodů. Od začátku příštího roku, kdy začne platit novela silničního zákona měnící systém trestných bodů a pokut. Ta umožní trestat špatné předjíždění i blokovou pokutou. Nově nebude v tom případě hrozit okamžité odebrání řidičského průkazu. Jak ale upozornil Hromíř, zůstane trest v podobě šesti bodů do karty řidiče. V tom případě přijdou řidiči o oprávnění na rok, pokud zopakují přestupek dvakrát.