Bodový systém čeká zpřísnění, současně budou moci řídit už sedmnáctiletí

7 minut
Události: Změny bodového systému
Zdroj: ČT24

Systém trestných bodů pro řidiče se od příštího roku změní. Zpřísňuje například tresty u nejzávažnějších přestupků a zvyšuje některé pokuty. Auto zároveň budou moci řídit lidé už od sedmnácti let, a to pod dozorem dospělého. Zahájit kurz autoškoly k řízení osobního automobilu bude možné už v patnácti letech a šesti měsících. Zavedou se také mimo jiné řidičské průkazy na zkoušku.

Česká republika byla v roce 2022 podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) na 21. místě v Evropě s padesáti usmrcenými na silnici na milion obyvatel. „Měli bychom směřovat k těm, kteří jsou na tom výrazně lépe, například Německo, kde se hodnota pohybuje kolem 37 usmrcených na milion obyvatel. Tato úprava zákona by na tom měla mít významný podíl,“ řekl Kupka.

V posledních letech se podle něj snižuje počet usmrcených osob během dopravních nehod. Nejčastější příčinou ale stále zůstává nepřiměřená rychlost, dále pak špatné předjíždění nebo nevěnování se řízení. Nyní se bude snažit ministerstvo seznámit veřejnost se změnami, které novela přinese. Chystá například konferenci pro autoškoly, komunikaci na sociálních sítích či nové webové stránky pro mladé řidiče.

Přísnější tresty

K bezpečnosti na silnicích mají podle Kupky přispět změny v bodovém systému, které jsou také přehlednější. Tresty se zpřísňují s ohledem na jejich závažnost a s ohledem na míru rizika, která je s nimi spojena. Zpřísňují se tak podle něj tresty u nejzávažnějších a nejnebezpečnějších přestupků.

22 minut
Brífink ministra dopravy Kupky (ODS) ke změnám v bodovém systému
Zdroj: ČT24

Řidiči budou za přestupky dostávat jen dva, čtyři nebo šest trestných bodů. U řízení pod vlivem alkoholu řidič dostane šest bodů namísto nynějších sedmi, zaplatí ale pokutu ve správním řízení až 25 tisíc korun namísto dnešních až dvaceti tisíc korun.

Pokud řidič odmítne zkoušku na alkohol, bude mu hrozit pokuta až 75 tisíc korun. Stejná pokuta mu bude hrozit, pokud bude řídit a nebude držitelem řidičského oprávnění nebo bude řídit, i když bude mít zákaz. Za nasbíraných dvanáct trestných bodů řidič přijde o řidičský průkaz, stejně jako dosud. V případě trestání na místě se pásmo nejvyšší pokuty zvyšuje na rozmezí 4500 až 5500 korun.

Na novelu zareaguje také dopravní policie, například úpravou systémů, které budou více provázané se systémy ministerstva dopravy. To souvisí s rozšířením oprávnění strážců zákona. Ti budou moci řidičům například při překročení povolené rychlosti v obci o 40 kilometrů v hodině a více a mimo obec o padesát kilometrů a více zadržet na místě řidičský průkaz.

Provázanost informačních systémů umožní i zajištění registračních značek vozidla. „Policista při řešení přestupků, které následně oznamuje do správního řízení, může uložit kauci ve výši až 50 tisíc korun. V případě, že řidič kauci na místě nesloží, tak je policista oprávněn zajistit registrační značky vozidla, čímž zamezí řidiči v další jízdě,“ popsal ředitel dopravní policie Jiří Zlý.

Bodový systém se podle Kupky ukázal nejen v Česku, ale i v dalších zemích jako účinný způsob zajištění většího respektu vůči pravidlům silničního provozu.

Novela zákona zavádí také opatření směřující k prevenci, uvedl Kupka. Jde podle něj hlavně o možnost řídit osobní auto pod dohledem mentora od sedmnácti let. Smyslem je získávání řidičských dovedností pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče. Podle ministra se to osvědčilo například v Německu nebo na Slovensku. 

Další novinkou je i řidičský průkaz na zkoušku. Čerství řidiči, kteří mají oprávnění méně než dva roky, způsobí v silničním provozu jedenáct procent nehod, ale v celkové populaci řidičů tvoří jen asi tři procenta, dodal Kupka. Pokud v prvních dvou letech držení řidičského průkazu provede řidič vážný přestupek, bude muset absolvovat dva preventivní kurzy, které si sám zaplatí.

Vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold v Interview ČT24 připomněl, že za posledních deset let se například výrazně proměnil způsob, jakým používáme mobilní telefony. „Za těch deset let máme asi padesátiprocentní nárůst tohoto přestupku. A například u nehod s alkoholem, které policie zaznamená, je více než polovina s alkoholem přes promile a půl. Proto bylo třeba přitvrdit v (sankcích za) odmítání testu na alkohol,“ přiblížil trendy expert.

29 minut
Interview ČT24: Tomáš Neřold
Zdroj: ČT24

Zmínil, že příprava nové podoby zákona trvala velmi dlouho, původně se začal chystat k desátému výročí zavedení bodového systému, tedy v roce 2016. „Byla vytvořena skupina odborníků, která se tím zabývala – zastoupena byla dopravní policie a ministerstvo, opakovaně se to řešilo i v radě vlády pro bezpečnost silničního provozu, kde jsou i pojišťovny. Ty mají data z nehod, které už policie nevyšetřuje,“ popsal proces změn bodového systému Neřold. Experti se podle něj shodli, že je třeba jít cestou nové kategorizace přestupků.

Spor o bezpečnou vzdálenost

Shoda na změnách bodového systému ale nebyla stoprocentní. Snížit nehodovost měly i daleko přísnější tresty za nedodržení bezpečné vzdálenosti. Na téhle pasáži se ale nakonec ministerstvo s policií nedohodlo. Ministr Kupka se k tématu chce vrátit v případné další úpravě. Ta ale podle něj přijde nejdřív za rok až dva.

„Pokud se po například roce nebo dvou ukáže, že je to stále významná příčina nehod, tak bude prostor to upravit a zakotvit v zákoně,“ ujišťuje. Jen za prvních sedm měsíců roku policisté napočítali nehod způsobených nedodržením bezpečné vzdálenosti 2500 – je to pátá nejčastější příčina.

„Cílem je zajistit takový zákon, který bude srozumitelný, jednodušší. Slibuji si od toho, že dojde ke snížení počtu dopravních nehod, které končí úmrtím. Byl bych rád, pokud by se dařilo jejich počet postupně snižovat,“ řekl večer na ČT24 Kupka. Zdůraznil, že přestupky jsou „bodovány“ podle závažnosti a že u některých došlo ke snížení bodového přídělu. 

Šéf dopravní policie Zlý upozornil, že jeho podřízení od začátku roku do konce srpna řešili přes 360 tisíc dopravních přestupků, což je za srovnatelné období o 27 tisíc víc. „To svědčí o tom, že řada účastníků silničního provozu nerespektuje pravidla,“ má jasno Zlý. Přísnější sankce tak podle něj mají šoféry motivovat k větší ohleduplnosti a právě k dodržování pravidel.

Používání mobilu za jízdy označil za „folklór“ a prozradil, že často hřeší i řidiči v moderních vozech s vestavěným handsfree, což nechápe. Zdůraznil, že při určitých rychlostech může i vteřinová nepozornost vést například k tomu, že řidič přehlédne chodce vstupujícího do silnice.

29 minut
90' ČT24: Změny v bodovém systému
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Finanční podpora rekvalifikací bude dle Jurečky pokračovat

Finanční podpora rekvalifikací a kurzů digitálního vzdělávání bude pokračovat, řekl České televizi ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL). Část aktivit přitom měla být původně podporovaná jenom tehdy, pokud by je zájemci stihli absolvovat do konce září.
před 38 mminutami

Více rentgenů i zaměstnanců. Pražské letiště se chystá na léto

Pražské letiště očekává rekordní letní sezonu. Za celý rok by terminály mělo projít přes osmnáct milionů cestujících. Létat se bude do 165 destinací – nově třeba do Toronta, Abu Dhabí nebo Podgorici v Černé Hoře. Letiště loni nestíhalo odbavovat kufry a cestující často odlétali bez nich. Pomoc má nyní například větší počet zaměstnanců, na bezpečnostní kontrole jich bude o šest procent více než před rokem. Nově jsou u bezpečnostního průchodu dva CT rentgeny, do léta jich bude šest. Stavět se bude také další rychlý výjezd pro letadla, od konce března proto bude uzavřená hlavní ranvej. Hotovo má být v srpnu.
před 1 hhodinou

Chtěli jsme zachovat subtilnost vozů, říká designérka nové lanovky na Petřín

Začala rekonstrukce lanové dráhy na Petřín. Specializovaná firma v úterý z kolejí odvezla staré vozy. Dělníci budou muset například demontovat koleje, schodiště nebo osvětlení. Zpevní také svah kolem tratě. Novými kabinami by se měli cestující svézt příští rok v létě. Hostem 90' ČT24 byla produktová designérka Anna Marešová, která nové vozy navrhla.
před 8 hhodinami

Neprodané jídlo ze se dostává ještě večer k potřebným

Potravinové banky pomáhají potřebným, zabraňují plýtvání jídla a jsou klíčovým článkem v krizových situacích. Nejen na tom se shodli ministři sociálních věcí, zemědělství i životního prostředí. Jen loni banky zachránily rekordních 16,6 tisíce tun potravin a drogerie. Nově si pro pomoc do řetězců lidé jezdí i večer, při takových svozech se domlouvají banky s organizacemi. Ty si jídlo samy v obchodech vyzvedávají.
před 9 hhodinami

Potenciál vodních elektráren zůstává nevyužit, míní odborníci

Na českých tocích stojí skoro patnáct set elektráren. Komora obnovitelných zdrojů si myslí, že by mohly dodávat více energie. Loni ale prošlo modernizací jen několik elektráren a nové téměř nevznikají. Důvodem je mimo jiné ochrana přírody. V sobotu ke světovému dni vody se jich sedmdesát v celém Česku otevře veřejnosti.
před 10 hhodinami

Demokracie musí ustát šíření nesmyslů, řekl ÚS ke kauze Vrabel

Ústavní soud (ÚS) zrušil rozsudek nad Ladislavem Vrabelem, ten tak nemusí zaplatit peněžitý trest za šíření poplašné zprávy. Pořadatel protivládních demonstrací tvrdil, že Česko plánuje zaútočit jadernými zbraněmi ze stíhaček na Rusko a varoval před odvetným ruským útokem. Tuzemsko přitom jadernými zbraněmi nedisponuje. Případ se nyní vrací k Obvodnímu soudu pro Prahu 1.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Ševčík rezignoval na funkci proděkana na VŠE

Ekonom Miroslav Ševčík oznámil, že k 28. březnu rezignuje na funkci proděkana Národohospodářské fakulty Vysoké školy ekonomické v Praze (VŠE). Rozhodnutí zdůvodnil podle něj politicky a ideově motivovaným nátlakem ze strany rektora školy Petra Dvořáka. Dvořák jeho rezignaci vítá, Radiožurnálu řekl, že Ševčík měl skončit dříve.
před 10 hhodinami

Zástupci všech sněmovních stran odmítli zavedení povinné vojenské služby

Zástupci všech sněmovních stran odmítli zavedení povinné vojenské služby, není to podle nich reálné. Politici to uvedli v posledním panelu konference Naše bezpečnost není samozřejmost na Pražském hradě. Ve společnosti by se podle nich měla spíše vést debata o tom, jak je každý člověk připraven a ochoten se podílet na obraně a bezpečnosti státu. Za zásadní považují posílení profesionální armády a aktivních záloh.
před 14 hhodinami
Načítání...