Nejvyšší soud zamítl dovolání kardinála Dominika Duky a právníka Ronalda Němce ve sporu s brněnskými divadly. Neúspěšně žádali omluvu za zásah do svých osobnostních práv, údajně způsobený uvedením dvou her na festivalu Divadelní svět Brno. Obě hry provokativní formou zobrazovaly některé křesťanské symboly a kritizovaly římskokatolickou církev a také západní pohled na muslimský svět. Podle rozsudku však nešlo o diskriminaci křesťanů ani zásah do práva na svobodu vyznání.
Nejvyšší soud zamítl Dukovo dovolání ve sporu o omluvu za uvedení divadelních her. Ani je neviděl, upozornili soudci
Nejvyšší soud zveřejnil své rozhodnutí na úřední desce. Vyplývá z něj, že Duka a Němec neuspěli ve snaze obnovit řízení, ve kterém se domáhali omluvy za uvedení provokativních her.
Podle soudu mohl arcibiskup vyjádřit rozhořčení nad obsahem her, mohl aktivně vystupovat na veřejnosti a využít autoritu svého úřadu. Soudci odmítli, že by bylo možné uvedení divadelních představení postihnout s ohledem na právo na svobodnou volbu náboženského vyznání, jeho nerušené praktikování a práva nebýt vystaven urážlivým projevům vůči základům víry.
„Každý věřící v české společnosti musí být připraven snést ve veřejném prostoru projevy jiné víry, než je ta jeho, jakož i projevy do určité míry nesouhlasné a kritické vůči jeho náboženství či vůči jakémukoli náboženství. Svou svobodu vyznání by měl každý vyvážit respektem k základním svobodám ostatních,“ stojí v rozsudku.
Podle Nejvyššího soudu obě představení sledovala konkrétní myšlenku, jejich cílem nebylo napadat křesťany. „Nešlo o samoúčelné, urážlivé a nesnášenlivé jednání,“ konstatovali soudci.
Nejvyšší soud upozornil i na to, že ani jeden žalobce představení, která kritizoval, neviděl a dozvěděli se o nich z televizního zpravodajství. „Ke skutečně zasvěcené a přesvědčivé roli v takové diskusi by ovšem byla zapotřebí znalost celého obsahu a vyznění her, kterou žalobci nedisponují,“ uvedl.
Žalobu na ochranu osobnosti podali Duka a Němec na Národní divadlo Brno a Centrum experimentálního divadla. Týkala se her režiséra Olivera Frljiče Prokletí a Naše násilí a vaše násilí. Obě byly uvedeny na divadelním festivalu v Brně v květnu 2018. První z nich tematizuje zneužívání dětí kněžími, druhá kriticky hodnotí vztah západní společnosti k muslimskému světu a obsahuje například scénu, kdy herec sestoupí z kříže a předstírá znásilnění muslimské ženy.
Brněnský městský soud a jihomoravský krajský soud ve svých předchozích rozhodnutích zdůrazňovaly svobodu slova a uměleckého projevu. Obě představení podle jejich verdiktů nastolovala témata velké společenské závažnosti – sexuální delikty katolického duchovenstva a přístup církve k jejich řešení a také násilí páchané s náboženským podtextem a jeho vnímání na pozadí střetu východní a západní civilizace, křesťanství a islámu.