Členové hnutí Slušní lidé vtrhli v Brně na jeviště, překazili Frljičovu hru

Na tři desítky členů Slušných lidí po začátku inscenace Naše násilí a vaše násilí chorvatského režiséra Olivera Frljiče vtrhlo na jeviště Divadla Husa na provázku a utvořilo před herci řetěz. Zbytek diváků hercům tleskal. Skupina aktivistů po domluvě s antikonfliktním týmem policie divadlo opustila. Představení se hraje v rámci festivalu Divadelní svět Brno a jeho kritikům vadí především scéna, ve které postava Ježíše znásilní muslimskou ženu. 

Členové hnutí Slušní lidé odcházejí v modrých tričkách od bočního východu brněnského Divadla Husa na provázku
Zdroj: ČTK Autor: Igor Šefr

V kontroverzní inscenaci postava Ježíše znásilňuje muslimku. Proti jejímu uvedení se vzedmula vlna protestů, odpůrci inscenace protestovali už odpoledne na Zelném trhu. Členové hnutí Slušní lidé po začátku inscenace vtrhli na jeviště divadla a utvořilo před herci řetěz. Zbytek diváků v hledišti začal naopak hercům, kteří dál hráli, tleskat a skandovat: „Slušní lidé, domů!“

Přibližně po hodině, kdy bylo představení přerušeno a na jevišti se odehrávaly různé interakce aktivistů, herců i normálních diváků, dorazil na místo antikonfliktní tým policie. Členové hnutí Slušní lidé po domluvě s policisty opustili jeviště. Někteří se usadili zpět na svá místa do hlediště. Představení bylo po jejich odchodu obnoveno.

Policie před divadlem uzavřela ulici u bočního vchodu do divadla, kudy bude zřejmě aktivisty odvádět.

Asi třicet aktivistů hnutí Slušní lidé  - ti v modrých tričkách v pozadí - narušilo představení. Vytvořili řetěz a bránili hercům pokračovat.

Ministerstvo vnitra zařadilo loni hnutí Slušní lidé na seznam extremistických organizací a poukázalo na to, že někteří členové mají „neonacistickou a chuligánskou minulost“. Hnutí kvůli tomu podalo na úřad žalobu. 

Proti inscenaci se znásilňujícím Ježíšem protestovali už dříve příslušníci katolické církve i někteří politici. Při dnešním uvedení inscenace jen vyvrcholily dosavadní snahy odpůrců hry zamezit uvedení inscenace.

Ve střední části náměstí měl stanoviště Miroslav Sládek, v dolní části si nachystali pódium pro hudební vystoupení křesťanští aktivisté. Jeden z protestujících Jan Rozek vzkázal, že aktivisté vyčerpali všechny způsoby, jak uvedení inscenace zabránit. Marně se obraceli na policii, soudy, státní zastupitelství i politiky, nyní už jim zbývá jen pokojný protest.

„Celým svým počínáním jsem se snažil nabídnout společnosti otázku, zda i křesťané mají práva a je slušné je urážet,“ uvedl Rozek.

Video Odpůrci inscenace vtrhli v Brně na jeviště
video

Odpůrci inscenace vtrhli v Brně na jeviště

Zdroj: ČT24

„Provinční protesty“ 

Pedagog brněnské divadelní fakulty a fakulty sociálních studií Jan Motal se naopak domnívá, že humbuk kolem dvou her chorvatského režiséra Olivera Frljiče je zcela neadekvátní. Připomněl, že Frljičovy inscenace už se v Česku dříve hrály, takovou vlnu odporu jako v Brně ale nevyvolaly. Reakci některých Brňanů označil Motal za „vlastně velmi provinční“.

„Bouře ve sklenici vody jménem Brno“ je podle filozofa, režiséra a dramaturga Motala výsledkem shody náhod a kombinací více vlivů. Zmínil předvolební agitaci konzervativní části komunálního politického spektra, aktivitu okrajové komunity křesťanů, média přiživující humbuk, ale také pocit domnělého hrdinství některých brněnských intelektuálů, kteří považují uvedení inscenace za odvážný čin.

Představení je o islamofobii, o strachu z uprchlíků a imigrantů, který se teď projevuje v různých evropských společnostech. „Toho se nebojím, daleko víc se bojím společnosti, která kvůli našemu představení reaguje tímhle způsobem,“ říká umělecký šéf divadla Mladinsko Gledališče Goraj Injac. Protestující hru většinou neviděli, přesto ji kritizovali už déle než měsíc před uvedením. 

Motal: Je to povrchní divadlo, ale na festival patří

„Já to za odvahu nepovažuji, Frljiče již před Brnem uvedli v Praze v rámci Festivalu Bazaar, rovněž v Divadle pod Palmovkou, pozvali ho na festival do Jihlavy,“ uvedl Motal. Frljičova tvorba je podle něj vědomě a přiznaně provokativní, v řadě zemí silně rezonovala, například v konzervativním Polsku působila skandály.

Divadlo mělo vždycky několik funkcí a jedna z nich byla provokovat, míní člen dramaturgické rady Divadelní svět Brno Miroslav Ondra. Podle něj má divadlo probouzet, kontrolovat hranice a míru toho, co je pro nás ještě tabu.

Podle Motala je Frljičovo drama myšlenkově povrchní divadlo, přesto na festival jako Divadelní svět patří. „Ne proto, že by šlo o umělecky podstatné kusy, ale proto, aby se i regionální divák mohl seznámit s tvorbou autora, jež tak silně rezonuje v zahraničí,“ domnívá se Motal.

Kromě zmiňovaného titulu se v Divadle Husa na provázku před dvěma dny hrála ještě jiná inscenace Olivera Frljiče – Prokletí. Už tehdy divadlo zavedlo preventivní opatření a na představení dohlížela bezpečnostní služba a větší zavazadla museli diváci nechat v šatně. 

Přesto se kontroverzní Prokletí v podání polského souboru Teatr Powszechny odehrálo bez problémů. Vidělo ho v Huse na provázku asi 200 lidí, zhlédli také kácení kříže motorovou pilou nebo sochu papeže Jana Pavla II. s penisem a cedulkou „patron pedofilů“.

Do divadla se snažilo během představení dostat asi 20 příznivců hnutí Slušní lidé, prý chtěli diskutovat.