Recenze: Rušte své kruhy, vyzývá Divadlo Continuo

3 minuty
Reportáž: Divadlo Continuo hraje V kruhu
Zdroj: ČT24

Divadelní soubor Continuo slaví pětadvacet let své činnosti projektem V kruhu, v žádném případě se však neopakuje. Zároveň vize, již divákovi nabízí, je vše, jen ne přívětivá.

A nelze se ani divit, má-li být divadlo nejen odrazem našeho světa, ale i předjímat jeho další směřování, jiné ani, zvláště pak dnes, být nemůže. Představení V kruhu – které se odehrává ve specifickém, zdánlivě naprosto nedivadelním prostředí vodního příkopu jihočeského zámku Kratochvíle – je tak sledem obrazů, které si sice každý může vykládat po svém, celkový dojem je však jasný: naše civilizace je v ohrožení a je pouze na nás, jak si s touto krizí – anebo výzvou – poradíme. A že to není poprvé, je snad zbytečné připomínat… A také, že blaho či blahé úmysly jednoho mohou být peklem druhého.

Symboly místo ilustrací

„Vaše utopie je mou dystopií,“ čteme tedy jako vzkaz na zádech jedné z postav. Podobná varování jsou však rozeseta po celé, téměř dvouhodinové produkci, na níž se jako již dvacet let každým rokem podílejí herci z řady evropských i jiných zemí. Nečekejme ovšem nějaká strašení ve stylu televizních zpráv či prohlášení populistických politiků, velkým kladem přístupu uměleckého vedoucího Pavla Štourače jsou náznaky a hlavně práce se symboly.

V kruhu (Divadlo Continuo)
Zdroj: Divadlo Continuo/Karel Fořt

A to s takovými, které sahají hluboko do našeho podvědomí, a pokud si budeme chtít pomoci psychologickou terminologií, pak tedy symboly přímo archetypálními. Štourač, jak řekl po představení, tentokráte nic nevypráví, neilustruje – o to více je pak celý večer nabitý asociacemi, ba přímo k nim vybízí. Což je samozřejmě zásluhou nejen Pavla Štourače a jeho poetiky, ale i všech herců a také výtečné hudby Elii Morettiho, jež dokáže fungovat jak sama o sobě, tak ideálně doprovázet vše, co se před i za očima publika odehrává.

Pinožení i imigranti

Jak již bylo řečeno, „čtení“ mimořádně – a to i v kontextu tvorby Continua – vydařeného projektu V kruhu může být hodně subjektivní, napadají mě nicméně dvě hlavní možné cesty. Tou první, širší či zobecněnější budiž jakési theatrum mundi, divadlo světa.

Divák sleduje dvanáct postav (že herci pocházejí z dvanácti zemí, je nejspíš pouhou shodou okolností), které z úvodní letargie vytrhnou vzájemná soukromá dramata, mocenské hry či „malé životní etudy“, zkrátka všechno to naše jepičí pinožení. Následuje dystopie, podobající se postapokalyptickému filmu. A když poté postavy mají konečně možnost spásy, skončí všechny opět každá uzavřená do sebe. Kruh se tedy uzavřel a vše může proběhnout znovu, se vším všudy.

V kruhu (Divadlo Continuo)
Zdroj: Divadlo Continuo/Karel Fořt

Představení lze ale vnímat i jako konkrétní obraz současné situace: sebestřednost a dosebeuzavřenost Západu v kontrastu s martyriem uprchlíků z ohrožených, tedy neevropských zemí, s jejich pokusy přeplavit se na čemkoliv, spasit se. A nemusí to být ani imigranti, můžeme to být, v hlubší rovině, i my sami.

Příroda i film

Onen pohyb v kruhu, zvláště pak ve druhé části, můžeme také vnímat jako varování před sobeckým, nic nerespektujícím přístupem lidstva k přírodě, hlavně k vodě. Jednomu ze zmíněných archetypálních symbolů – vodě jako nositeli života i smrti.

Čímž se dostáváme k důležitému aspektu Štouračova sdělení – V kruhu je totiž hlavně a především velkou moralitou. Konstatující, předjímající. Vypomůžu si opět přirovnáním k filmu: první část projektu V kruhu by se jistě líbila Federicu Fellinimu, druhá bezesporu Ingmaru Bergmanovi, a vše pak Andreji Tarkovskému. A co nám? To lze zjistit na zámku Kratochvíle až do 14. srpna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Lenka Vagnerová & Company dovezou do Edinburghu své Panoptikum

Taneční soubor Lenka Vagnerová & Company se chystá na edinburský festival Fringe. Za britským publikem míří s oceňovanou inscenací Panoptikum, k níž se režisérka a choreografka inspirovala dávnými obludárii.
včera v 14:23

Díky stavebnici Merkur vznikly kontaktní čočky, její autor byl zatím dělníkem ve vlastní továrně

Před 135 lety se narodil strojař a průmyslník Jaroslav Vancl, který je tvůrcem jedné z nejznámějších českých hraček – stavebnice Merkur. Kovové děrované dílky, šroubky a matičky, z nichž se daly sestrojit vlaky či konstrukce podle fantazie, bývaly přáním nejednoho kluka, zapsaly se ale i do historie české vědy. Stavebnice pomohla Ottovi Wichterlemu k vynálezu kontaktních čoček.
včera v 12:35

„Uspěli jen díky konexím.“ Čím dál frustrovanější Číňané kritizují privilegované

Pětatřicetiletá čínská herečka Na-š' dostala velkou roli ve dvou letošních premiérách. Její jméno ale bylo z titulků vyškrtnuto poté, co se objevily nesrovnalosti v jejích deset let starých studijních údajích z prestižní školy. Na-š' se tak zařadila na rostoucí seznam lidí, kteří v Číně schytávají kritiku kvůli svým (údajným) privilegiím. Čelí oficiálnímu vyšetřování úřadů i naštvání Číňanů potýkajících se s vedlejšími příznaky slábnoucí ekonomiky.
včera v 10:00

Fanoušci se v Birminghamu rozloučili s Ozzym Osbournem

Fanoušci se v britském Birminghamu rozloučili se zesnulým zpěvákem Ozzym Osbournem. Frontman kapely Black Sabbath zemřel minulé úterý, bylo mu 76 let. Rakev na cestě ulicemi doprovázela rodina metalové legendy, samotný obřad nebyl veřejný. Namísto smutečních písní hrály na poslední cestě hity Black Sabbath. Podle britské veřejnoprávní BBC měl Ozzy Osbourne před smrtí prohlásit, že je mu jedno, co se na jeho pohřbu stane, pokud to tedy nebude nic deprimujícího.
30. 7. 2025
Načítání...