TÉMA

Recenze

Čeští kaskadéři si zahráli v akčním velkofilmu The Gray Man. První recenze jsou velmi vlažné

Po světové premiéře nejprve v kinech ve vybraných zemích a od příštího pátku na Netflixu. První diváci viděli hvězdně obsazený špionážní snímek The Gray Man. První kritiky z filmu nejsou příliš nadšené. Zmiňovaná placená filmová platforma ho ohlašovala jako svůj nejdražší projekt s rozpočtem 200 milionů dolarů. Loni se natáčel i v Praze. Z Česka však některé zahraniční štáby mizí.
15. 7. 2022|

Recenze: Znepokojivé obrazy mysli na Vrcholu vulkánu

Kniha Vrchol vulkánu amerického prozaika a klasika sci-fi Harlana Ellisona obsahuje jeho nejlepší povídky. Impozantní výběr zabírá roky 1966 až 2011.
12. 2. 2021|

Recenze: Rimbaud nepřeháněl a Topinka nepřehání o Rimbaudovi

Monografií Vedle mne jste všichni jenom básníci se Miloslavu Topinkovi podařilo nejen složit poctu Jeanu-Arthurovi Rimbaudovi, zároveň neotřele a objevně přiblížit jak život, tak tvorbu jednoho z největších básníků všech dob.
10. 2. 2021|

Recenze: Neil Gaiman vede čtenáře do temných hlubin dětství

Román britského prozaika, scenáristy, autora komiksů a publicisty Neila Gaimana Oceán na konci cesty je knihou, po níž mohou sáhnout jak malí, tak velcí – každý si v ní možná sice najde něco jiného, zklamán však nebude nikdo.
5. 2. 2021|

Recenze: Andrej Stankovič. Houbař i básník, nesmířlivý kritik i občan

Z konference, pořádané k nedožitým osmdesátinám básníka a kritika Andreje Stankoviče, vyšel také sborník, který v recenzi hodnotí Josef Rauvolf. Publikace Stankovič 1940–2020 nabízí široký pohled na výraznou osobnost našeho kulturního života.
29. 1. 2021|

Recenze: Nové album Tara Fuki je nápaditá sbírka Motyle

Tara Fuki přišli s albem Motyle. I na šesté desce v pořadí se duo zpívajících nadále drží svého charakteristického zvuku, a to včetně převažující polštiny. Jen vše opět posouvají dál.
28. 1. 2021|

Recenze: Voskovec s Werichem trefili vždy do černého

Album Osvobozené divadlo V+W 1929–1938 nabízí souborné vydání všech dochovaných nahrávek písní legendární prvorepublikové scény. Pozoruhodným počinem je navíc i samo o sobě, mimo jiné díky dosud nevydaným snímkům. A opět se potvrzuje známá pravda, že na pány Voskovce, Wericha a Ježka nikdo nemá.
29. 12. 2020|

Recenze: Starci s klarinety stále mladí ladí

Album Kdyby tisíc klarinetů / Starci na chmelu nabízí písně ze dvou českých filmových muzikálů, které ani po téměř šedesáti letech nezestárly a řada z nich se oprávněně stala navždy součástí naší populární hudby.
27. 12. 2020|

Recenze: David Kollar i při Unexpected Isolation došel z Prešova do světa

Slovenskému kytaristovi a skladateli Davidu Kollarovi se daří to, o čem mohou mnozí muzikanti jen snít – na jeho albech hostují hráči skutečně světové úrovně. A ke všemu rádi… Výsledky další z těchto spoluprací najdeme na vynikajícím albu Unexpected Isolation. A nejen na něm.
21. 12. 2020|

Recenze: Galerie Roudnice sestoupila do propasti, symbolismus drží v covidové izolaci

Výstava Sestup do propasti, již připravila Galerie Roudnice, nabízí zajímavý pohled na období českého symbolismu, obohacený aktuálním přístupem. Historické nazírání tak získává na současnosti a nepřestává znepokojovat, hodnotí Josef Rauvolf.
18. 12. 2020|

Recenze: Šílenství Mejly Hlavsy pořád dovede tnout do živého

Od předčasného úmrtí basisty a skladatele Milana „Mejly“ Hlavsy sice záhy uplyne už dvacet let, jeho hudební odkaz je nicméně stále více než živý – dokazuje to i právě vydané album jeho sólového projektu Šílenství Live 1999. Zároveň vychází na DVD celovečerní dokument o Hlavsově domovské skupině The Plastic People of the Universe.
16. 12. 2020|

Recenze: Absolutní krajina je monografií malíře, který se nikam nehrnul

Malíře Jiřího Kubového představuje obsáhlá monografie Absolutní krajina. Název výstižně charakterizuje nejen umělcovo dílo, ale i jeho přístup k vlastní tvorbě.
16. 11. 2020|

Recenze: Hruška v závalu není povrchní, naopak se noří hlouběji

Svazek kratších textů básníka Petra Hrušky nese název V závalu. Možná si tak autor někdy skutečně připadal, jeho esejisticky laděné miniatury však tak rozhodně nepůsobí. Naopak, autorský nadhled z nich činí četbu nejen dobrou, ale i podnětnou.
3. 11. 2020|

Recenze: Allen Ginsberg vidí do nejlepších hlav své generace

Allen Ginsberg byl nejen z nejvýznamnějších amerických, ale i světových básníků 20. století – byl zároveň velkým znalcem poezie a prózy a často a rád o nich přednášel. Výběr přednášek Nejlepší hlavy mé generace nabízí texty týkající se beat generation a jejích autorů.
27. 10. 2020|

Recenze: Monografie Milana Dobeše neruší jeho kruhy

Monografie Milan Dobeš – Grafika 1962–2017 je nejen důstojným připomenutím, ale také potřebným přiblížením této výrazné osobnosti jak česko-slovenského, tak světového umění.
22. 10. 2020|

Recenze: Mikuláš Medek v Národní galerii je jako nahý v trní, vystaven ze všech stran

Národní galerie připravila malíři Mikuláši Medkovi retrospektivu příznačně nazvanou Nahý v trní. Je poctou vskutku důstojnou, a to nejen počtem vystavených děl, ale také svým záběrem.
5. 10. 2020|

Recenze: Krajina ve stínu se líbit nebude. A proč by také měla?

Nový celovečerní film Bohdana Slámy Krajina ve stínu popisuje krutou realitu jedné pohraniční vsi těsně před válkou, během ní a po ní. Patří ke snímkům, které musely být natočeny – a to, že staré rány nejen otevírá, ale sype do nich i pepř a sůl, je jen dobře. Potřebujeme to, pěkně pořádně, všichni. Nemluvě o tom, že Krajina ve stínu je skutečně vydařený film, jemuž není – nechceme-li se točit na podružnostech – skutečně co vytknout.
10. 9. 2020|

Recenze: Na novince Pipers zašli Clarinet Factory zase o kus dál

Nové album Clarinet Factory Pipers opět překonává již tak vysoce nasazenou laťku tvorby tohoto souboru. Mimořádným počinem je o to více, že potvrzuje správnost nastoupené a velice neprošlapané cesty.
28. 8. 2020|

Recenze: Nadšený Evropan Tony Judt si nedělal o sjednocené Evropě velké iluze

Studie britského historika Tonyho Judta Velká iluze? s překvapivou jasnozřivostí předvídá nejen vývoj Evrospké unie, ale i její současné problémy – byť vyšla již v roce 1996. Judt tím jen potvrdil své schopnosti analyzovat složité jevy, hlavně ale přicházet s následnými vývody. Na jaře vyšla kniha také v českém překladu.
12. 8. 2020|

Recenze: Nová deska Jessie Wareové moc „pleasure“ nepřináší

Jessie Wareová učarovala publiku už v roce 2012, kdy vydala uhrančivou skladbu Wildest Moments. Podpořila ji až téměř triviálním videoklipem, aby posléze zjistila, že se se svou jednoduchostí trefila přímo do černého. Její sametový hlas a melancholický projev patřil k tomu nejlepšímu, co Velká Británie nabídla. Platí to i o novém albu What's Your Pleasure?
10. 8. 2020|

Recenze: Uvěznění na Ostrovech Divadla Continuo vede k poznání vlastních okovů

Již čtyřiadvacátý speciální venkovní projekt, který připravil divadelní soubor Continuo, tentokrát pod názvem Ostrovy, nabízí osobitý pohled nejen na současnou realitu, ale má i obecnější přesahy – což je ostatně pro tvorbu Continua typické.
7. 8. 2020|

Recenze: Nepřekvapivý příběh o ženě, která se může odpoutat od Země, ale ne od dcery

Jak skloubit kariéru a mateřství – centrální, nijak překvapivě zpracované téma francouzsko-německého filmu Proxima. Atraktivní ale tím, že matkou samoživitelkou je kosmonautka vybraná na roční mezinárodní vesmírnou misi. Drama režisérky a scenáristky Alice Winocourové promítají česká kina od 30. července.
31. 7. 2020|

Recenze: Vývar ze života, kohout piv a smrt jako stéblo trávy

Alba Vandy Kavkové, Jaroslava Erika Friče a kapely Dvouletá fáma, jež nedávno vyšla, jsou hudebně sice každé jinde, jedno však mají společné: autentickou výpověď a také osobitý přístup jak k hudbě, tak textu.
26. 7. 2020|

Recenze: Autentický Havel. Film Slávka Horáka zachycuje dramatika a státníka především lidsky

Ani dokument, ani přesná historická výpověď. Režisér a scenárista Slávek Horák se úspěšně odstřihl od patosu osobnosti Václava Havla. Divákovi naservíroval na pozadí klíčových historických událostí Československa 20. století uvěřitelný, upřímný portrét dramatika, později státníka, ale hlavně člověka, který čelil nejen komunistickému režimu, ale hlavně sám sobě a svému svědomí. Film Havel ukazuje prvního porevolučního prezidenta z perspektivy, kterou mnohdy zapomínáme. Od roku 1968 až do sametového roku 1989 připomíná stěžejní momenty, které Havla utvářely ještě předtím, než vystoupil na balkonu Melantrichu.
24. 7. 2020|