Recenze: Šílenství Mejly Hlavsy pořád dovede tnout do živého

Od předčasného úmrtí basisty a skladatele Milana „Mejly“ Hlavsy sice záhy uplyne už dvacet let, jeho hudební odkaz je nicméně stále více než živý – dokazuje to i právě vydané album jeho sólového projektu Šílenství Live 1999. Zároveň vychází na DVD celovečerní dokument o Hlavsově domovské skupině The Plastic People of the Universe.

O tom, že byl Hlavsa mimořádně plodným autorem, netřeba mluvit, mluví o tom už nejen patnáct alb Plastiků, na nichž byl téměř výhradním autorem, ale i řada vedlejších projektů, ať již to byli DG 307, Půlnoc, Fiction či spolupráce s Garáží. A také sólový projekt Šílenství z roku 1999.

Šílenství s Plastiky i bez

Elektronikou, samplováním a dalšími současnými inspiracemi ovlivněné album bylo původně zamýšlené pro Hlavsovu domovskou kapelu, někteří jeho spoluhráči se ovšem novátorského přístupu zalekli, a tak si album Hlavsa nahrál sám, s jinými muzikanty. Album Šílenství vzbudilo zaslouženou pozornost, jako rýpnutí jen dodejme, že po Hlavsově smrti Plastici jednu píseň z tohoto alba nejenže provozovali koncertně, ale také ji znovu nahráli.

Hlavsa s Šílenstvím také koncertoval a při vystoupení v pražském Paláci Akropolis vzniklo recenzované album. Hlavsu tehdy doprovázela basistka Eva Turnová, jež také zpívala, kytarista Joe Karafiát, bubeník Ludvík Kandl a Dušan Vozáry, který obsluhoval syntezátory, samply a živě míchal zvuk celé kapely.

Pokud jde o dramaturgii koncertu, Hlavsa přirozeně sáhl po aktuální desce, z níž pochází naprostá většina písní, sedm z jedenácti. Zabrousil ale také do minulosti, slyšíme tak tři staré plastikovské písně a jednu z jeho dalšího projektu Fiction. Přitom je samozřejmě zajímavé sledovat, jakou proměnou právě tyto „archivní“ skladby prošly, písně ze Šílenství jsou totiž víceméně nezměněny, jen samozřejmě přizpůsobeny koncertním možnostem. A také dravější, živější.

Nesetrvávat na místě

Šílenství – Live 1999
Zdroj: Guerilla Records

Podívejme se tedy na nahrávky, jež ze Šílenství – a jsem teď ve velkém pokušení malého písmena – nepocházejí. Již úvodní Šel pro krev od prvních tónů charakterizují temnější spodní proudy, díky basové kytaře i elektronice, ale i bicím, nad nimiž se pak vine kvílivá linka kytary, posun je přitom v logice originálu.

Což zcela platí i pro další „předělávku“, hezky šlapající skladbu Špatná věc, nemluvě o zcela pochopitelné pořádné naštvanosti. Aby ne, text, vlastně báseň Egona Bondyho, popisující marasmus sedmdesátých let, je jasný: „Se smrtí vstávám se smrtí usínám / tuším že v tom nejsem sám / Tisíce mladších jsou na tom zrovna tak / můžem asi čekat jenom na zázrak.“

Zajímavé přitom je, že obě zmíněné písně pocházejí z alba Plastiků Hovězí porážka, natočeného podomácku v roce 1984. Další starší skladbu, melancholicky laděné Básníky ticha, Hlavsa napsal pro skupinu Fiction, již založil v roce 1994. Nová verze je opět ostřejší a vlastně i hlubší, doslova i přeneseně.

Závěrečné Magické noci pocházejí z prvního alba Plastiků Egon Bondy's Happy Hearts Club Banned, nahraném potajmu v letech 1974 a 1975 a vydaném o tři roky později na Západě. Oproti originálu je tato koncertní klasika delší, od úvodního hypnotického motivu basy přitom krásně graduje, přes atonální linku Karafiátovy kytary procházející víceméně celou skladbou a spíše deklamovaný text Bondyho básně, který možná ještě více sluší náladě celé písně, až k závěrečnému finále.

Celé album je tak poctou jak Hlavsovu kompozičnímu mistrovství, tak jeho schopnosti a potřebě nesetrvávat na místě. A zcela namístě je chvála pro zvuk nahrávky, doplňující již tak – naštěstí – bohatou hlavsovskou diskografii.

Historie Plastiků bez hledání smyslu

Celovečerní dokument Jany Chytilové The Plastic People of the Universe, který nedávno vyšel na DVD, vznikl v roce 2001 v koprodukci ČT a víceméně zachycuje historii kapely a jejího nerovného boje se státní mocí, přičemž vedle kapely samotné v dokumentu promlouvají i Otakar Motejl, Pavel Landovský či Dana Němcová nebo Ivan Martin Jirous. Jistě dobře, že byl takový film natočen, zvláště když se produkci podařilo vyhledat řadu do té doby neviděných archivních záznamů, stejně jako třeba získat cenný rozhovor s Václavem Havlem.

I přes to všechno je také filmu co vytknout. Jistě by bylo ideální spojit historii s hlubším zamyšlením nad smyslem jejího boje, významem celého undergroundu a nadčasovosti tohoto důležitého vymezení se vůči – tehdy – bolševikovi. Režisérka bohužel setrvává u pouhého vyprávění, přičemž se ani té chronologie nedrží, natož aby došlo na potřebnou reflexi.

Píše-li se tedy na stránkách koproducenta, že „spíše než historie kapely je hlavním tématem konflikt svobodně tvořivého ducha s totalitním režimem“, opak je pravdou. A ještě nezvládnutou.

Film například zcela pomíjí debutové album skupiny a důležité okolnosti jeho nahrávání – kapela si tehdy totiž uvědomila, že sice nemůže do státních studií, desku si však může natočit sama, dle vlastních představ. Úvodem vidíme Lou Reeda, jistě slavnou celebritu, ovšem sdělení, že Plastici byli za svou hudbu zavření, český divák příliš nepotřeboval – naopak kytarista Gary Lucas, který by toho mohl říct víc, dostal daleko méně prostoru.

Vše, co chybělo

Zajímavé jsou však bonusy: jednak záznam z koncertu k 20. výročí Charty 77 ve Španělském sále, rozhovor s Věrou Jirousovou, v němž popisuje propojování světa výtvarníků s rockovými muzikanty, krátké lidské medailonky muzikantů, hlavně ale dlouhý monolog Václava Havla o svobodě, za niž je třeba stále bojovat, o svobodné tvorbě a jejím významu tehdy i nyní – právě on, ovšem mimo film, říká vše, co v něm chybělo.

Neznamená to, že by byl dokument o Plasticích špatný, rozhodně je to však promarněná příležitost, na druhý již totiž nedojde – i třeba proto, že mnozí protagonisté již nežijí. A když už jsme úvodem zmínili jedno výročí: v březnu 2021 by Hlavsa oslavil sedmdesátiny.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
21:21Aktualizovánopřed 5 mminutami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 4 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 6 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 12 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...