Recenze: David Kollar i při Unexpected Isolation došel z Prešova do světa

Slovenskému kytaristovi a skladateli Davidu Kollarovi se daří to, o čem mohou mnozí muzikanti jen snít – na jeho albech hostují hráči skutečně světové úrovně. A ke všemu rádi… Výsledky další z těchto spoluprací najdeme na vynikajícím albu Unexpected Isolation. A nejen na něm.

Na této desce s Kollarem (* 1983), rodákem z Prešova, kde také dodnes žije a tvoří, hraje dánský trumpetista a zároveň hráč na syntezátory Arve Henriksen, a jak název označuje, nahrávky jsou výsledkem karantény vynucené virovou epidemií. Pro někoho to znamenalo útlum, pro Kollara s Henriksenem naopak tvůrčí vzpruhu a možná také jistou formu terapie.

Zvukové krajiny

Těžko nějak zařazovat hudbu, již oba umělci vytvářeli ve svých domácích studiích a posílali si jeden druhému. Nicméně můžeme ocitovat dalšího z Kollarových slavných hostů, amerického bubeníka Pata Mastelotta, jehož můžeme znát především z působení ve skupině King Crimson: „Davidův styl je zajímavá kombinace vlivů klasické východoevropské hudby, jazzu, ambientu, techna, IDM (inteligentní elektronické taneční hudby), ujetého tvrdého blues rocku smíchaného s východními vlivy, a to vše hrané na doma vyráběné kytary a hnané přes nepředvídatelnou kombinaci pedálů a efektů.“

Jak vidno, dost široké vymezení, však také Mastelotto dodává: „Vím, že kritici si libují ve škatulkách, ale u Davidovy muziky je to opravdu dost obtížné.“

Unexpected Isolation je především překvapivé album. Mluvit o zvukových krajinách by bylo asi nejvýstižnější, však se také Kollar věnuje i scénické a filmové hudbě – a dodejme, že úspěšně, viz cena Slovenské filmové a televizní akademie, za hudbu k filmu Punk je hned!

Bacteria vs Virus

Přestože je album celkově laděno spíše ambientně, o vnitřní, skrytou dramatičnost není nouze, jako třeba ve skladbě Modular Breathing, kde se elektronický perkusivní segment vždy jako lavina vevalí do transformované kytarové linky, upomínající – jen v dobrém! – na Roberta Frippa, či v nahrávce Bacteria vs Virus. A třeba skladba In the Time of Plague stojí na silných elektronických plochách, prokládaných tu zvony, tu hlubokým tepem či kytarovými linkami a znepokojujícími zvuky připomínajícími smyčce.

Mimochodem, i názvy skladeb odrážejí vykloubenou dobu vzniku, jako například Covidication, Keep Distancing, Social Breathing či Life vs Death. Myslet si tedy, že je to hudba k nějakému meditačnímu snění, by byl velký omyl. Však také vedle různě modulované trumpety a efektovaných kytar slyšíme i různé neobvyklé elektronické zvuky, sloužící však vždy celku, jako předěl či signál či zneklidňující podklad. A dodejme, že vskutku dojde na všechny Mastelottem zmiňované ingredience, výsledná hudba je však cele v režii obou protagonistů.

I toto je hudba

Byla řeč o slavných spolupracovnících, na též nedávno vydaném Kollarově dvojalbu 10 Poems for Ronroco / Crime on the Bunny najdeme jak Henriksena, tak již zmíněného Mastelotta, ale také francouzského novátorského trumpetistu Erika Truffaze. Kollar zde hraje na desetistrunnou andskou kytaru ronroco a na barytonovou akustickou kytaru, pracuje se samply, a tak i díky použitým nástrojům je spíše klidnější, rozjímavější.

Na druhém disku slyšíme jak dravou, výrazně rockovou a expresivní Crime on the Bunny, tak dvě zajímavé nahrávky: Coronomorphia1 a Coronomorphia 1.1, jež jsou inspirovány silně expresivní experimentální kompozicí skladatele Krzysztofa Pendereckého Polymorphia – moment možná překvapivý, ale vlastně logický. I Penderecki totiž v době jejího vzniku (1961) zkoumal zvukové možnosti klasického orchestru a Kollar vše transponuje do současnosti, jak zvukové, tak inspirační.

Kollar na disk ale také zařadil více než padesátiminutovou terénní nahrávku, natočenou nad ránem za vesnickým domem rodičů. Touto pozvánkou do reálného světa reálných zvuků, cvrlikání ptáků a podobně jakoby říkal: i toto je hudba, uvolněte se a nechte se vést.

Kytarový průkopník

Možná by bylo dobré ještě zmínit – vzhledem k tomu, že u nás nejsou Kollar a jeho hudba stále, bohužel, příliš známi – loňské album Sculpting In Time, na němž vedle již zmíněných hostuje i rakouský zvukový experimentátor a kytarista Christian Fennesz. Název alba odkazuje na Tarkovského výrok o filmu, který je vlastně socháním časových skulptur – a takové nám i Kollar nabízí.

Album je opět plné zvukově bohatých nahrávek, tentokráte ale slyšíme i zhudebněnou báseň Borise Pasternaka a monology z Tarkovského filmů Stalker a Zrcadlo. Jsou zde, podobně jako zmíněné zvuky přírody, připomenutím, alba že nemusí obsahovat jen „tóny“.

A ještě k té známosti (tedy: ne u nás). Z početných pochvalných hlasů ze světa můžeme vybrat opět ten Mastelottův: „David je jedním z nejprůkopničtějších mladých kytaristů na současné scéně, tvrdě maká a jde si neúnavně za svým.“ A můžeme tomu skutečně věřit, tihle hoši ze světové ligy to skutečně nemají zapotřebí, a pochválí-li již někoho, něco to znamená. A je dobré nastražit uši. V případě Davida Kollara a jeho hudby se to více než vyplatí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 6 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 17 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 23 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...