Návrh kampaně na dovolenou v Česku ministerstvo stáhlo. Dvěma miliardami měla podpořit i média

3 minuty
Kampaň na podporu cestovního ruchu v Česku
Zdroj: ČT24

Dvě miliardy korun navrhlo ministerstvo pro místní rozvoj vydat na kampaň, která přesvědčí Čechy, aby cestovali po republice a podpořili tuzemské destinace. Záměr se ale nelíbí opozici, podle ní nepomůže a ve skutečnosti může znamenat podporu některých médií. Resort mezitím stáhl návrh z připomínkového řízení a chce na něm ještě pracovat.

Kampaň v médiích, která má podpořit trávení dovolené v Česku na zámcích, hradech i uprostřed přírody, chystalo ministerstvo pro místní rozvoj s agenturou CzechTourism. „Jde o to prosadit pomoc odvětví cestovního ruchu. Ne jenom přímými nástroji, ale všem aktérům,“ uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO).

Ministerstvo už zveřejnilo, kde by chtělo dvě miliardy za propagaci utratit. Téměř 700 milionů by mělo putovat do vybraných komerčních televizí, po 400 milionech do tištěných a on-line médií.

Podpora cestovního ruchu prostřednictvím médií
Zdroj: Hlídač státu/MMR

Vláda se chce prezentovat, peníze jen protečou, zní z opozice

Opozice plán kritizuje. Uvítala by skutečnou pomoc postiženým. Nelíbí se jí taky, že vláda chce utrácet v médiích krátce před volbami. „To považuji za naprostou nehoráznost, navíc z toho budou těžit i média, která vlastní pan premiér Babiš, což je zase další příklad střetu zájmů,“ uvedla předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová s odkazem na média vlastněná holdingem Agrofert, který Andrej Babiš vložil do svěřenského fondu a jejich vlastnictví popírá.

Podle předsedy SPD Tomia Okamury zase peníze jen „protečou médii a cestovní ruch z toho nic mít nebude“. Jako „podplácení v přímém přenosu“ krok zase hodnotí předseda poslaneckého klubu Pirátů Jakub Michálek: „Vláda vyplácí dvě miliardy zástupcům médií, aby hezky informovala o tom, jak vláda skvěle prosperuje.“

Vládním sociálním demokratům záměr nevadí. Připouští, že vedle turismu může jít současně o podporu médií, kterým se propadly kvůli pandemii příjmy z reklamy. „Také zaměstnávají lidi a současně hrají ve společnosti klíčovou roli. Všichni chceme, aby tady zůstala pluralitní média, takže v této rovině chápu ten návrh. Detaily uvidíme, jak řekla sama paní ministryně, je to ještě věc k jednání,“ uvedl vicepremiér a ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD).

Ministerstvo ale mezitím materiál stáhlo, i podle něj nebyl ještě připravený a teď není ani jasné, kdy a jestli ho vůbec předloží. „Na materiálu se neustále pracuje a podle toho, jak bude dopracován, všemi vykomunikován, zejména v rámci agentury CzechTourism, bychom ho buď předložili, nebo uvidíme, jestli nepůjdeme do nějakých modifikovaných verzí,“ uvedla Dostálová.

Na výsledek čeká mimo jiné Syndikát novinářů. Podle něj média podporu potřebují, ale navržená vládní kampaň není ideální.

Havlíček: CzechTourism je pod tlakem cestovních agentur

Podle Adama Černého ze Syndikátu novinářů by bylo lepší, kdyby vláda systémově snížila DPH a nebo ji rovnou zrušila. „Můžeme různě najít spoustu jiných způsobů, jak podpořit podniky. Německý model ohledně snížení DPH například tamní vládou prošel,“ uvedl. 

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO) s mediální kampaní navrženou resortem místního rozvoje souhlasí. České podniky prý v současnosti turisty a zákazníky poptávají. „Doba už není o tom, že budeme stále kompenzovat jejich náklady. Všichni říkají, že chtějí poptávku, zákazníky a turisty,“ řekl ministr v pondělí v pořadu ČT Události, komentáře.

Zároveň dodal, že podobnou kampaň odstartovaly i jiné země, jako například Rakousko nebo Německo. Ty podle něj v českých médiích inzerují a lákají zdejší občany, aby přijeli. „Agentura CzechTourism je pod obrovským tlakem. Vyvíjejí ho na něj cestovky, aby udělala také podobnou kampaň,“ tvrdí Havlíček.

S ministrem nesouhlasila šéfka TOP 09 Markéta Pekarová Adamová. Podle ní se jedná o kamufláž, reklamní kampaň má prý účelově podpořit konkrétní soukromá média před volbami.

„V budoucích letech ani nevíme, jak se bude koronavirová situace vyvíjet. Kdyby vláda zrovna v této chvíli pomohla cestovnímu ruchu, lidé mohou snadno přijet někam do ohniska nákazy,“ řekla. Podle Pekarové Adamové je mnoho jiných způsobů, jak přilákat poptávku k postiženým podnikům, podobně jako Černý zmínila snížení sazby DPH.

16 minut
Události, komentáře: Reklamní kampaň na rozvoj turistiky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Na severu Čech platila výstraha před ledovkou

Na severu Čech se mohla v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ten varoval před úrazy a komplikacemi v dopravě. Během noci na neděli má riziko mrznoucích srážek pominout.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Lidé po Vánocích vyrazili za sportem. Nejen na hory, ale i do měst

Mnozí lidé volné dny využívají k aktivnímu odpočinku – a to nejen na horách, ale i ve městech. Třeba v Praze zájemci už po sedmnácté využívají akci Týden sportu zdarma. Vybírat mohou ze čtyř desítek možností, mezi nimiž nechybí plavání, tenis nebo tanec. Organizátoři doporučují si místo rezervovat. V Ostravě je pak bezplatně přístupné Vánoční kluziště a v Brně mají zase k dispozici Masarykův okruh běžci i pěší.
před 2 hhodinami

Od ledna stoupnou živnostníkům odvody, vzrostou i daně z tabáku a alkoholu

Daňové změny a úprava odvodů od ledna dopadnou hlavně na živnostníky. Minimální sociální odvody se jim mají dočasně zvýšit o 960 korun a zdravotní o zhruba 160 korun měsíčně. Důvodem je především úsporný balíček, který v minulém volebním období prosadil kabinet Petra Fialy (ODS). Koalice ANO, SPD a Motoristů chce růst poslaneckým návrhem zpomalit se zpětnou platností. Od ledna platí také změny u paušální daně a vzroste i spotřební daň na tabák a alkohol.
před 3 hhodinami

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o nadprůměr

Hasiči v tuzemsku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků přitom způsobily mnohamilionové škody.
před 14 hhodinami

Cihlář, Hrůša, Ledecká. Češi, kteří v roce 2025 uspěli ve světě

Věda, hudba či sport patří mezi obory, v nichž Češi uspěli ve světě v roce 2025. A to například díky vědci Tomáši Cihlářovi či dirigentovi Jakubu Hrůšovi.
před 18 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
26. 12. 2025

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
26. 12. 2025

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
26. 12. 2025
Načítání...