Hrozbou pro řidiče na silnicích nejsou jen ostatní auta či přecenění vlastních schopností, ale také zvěř. Nešťastnou podzimní tradicí jsou srážky s divočáky, ke kterým dochází i na dálnicích. I když myslivci ujišťují, že se snaží zvířata udržet mimo silnice, nedaří se to. Letos je podle policie nárůst nehod velmi výrazný. Jen za pondělní večer zkomplikovaly srážky s divočáky dopravu na dálnicích D10 i D11. Reagovat se nyní chystá Ředitelství silnic a dálnic.
Na podzim to táhne na cesty divočáky, nehod se zvěří letos výrazně přibývá. Silničáři připravují obranu
Stáda divočáků pronikla v pondělí na dálnice, které vedou z východu a severovýchodu Čech do Prahy, a způsobila hromadné nehody. Při střetech několika aut se zvěří na dálnici D10 utrpěli lehká zranění čtyři lidé. České dálnice ovšem pamatují i střety s divokými prasaty, při kterých lidé umírali – a srážky obvykle bývají fatální i pro samotná zvířata.
Na podzim jsou takové nehody nejčastější, zvířata totiž migrují za potravou. Je i řidiče se sice snaží ochránit myslivci a kolem silnic osazují pachové ohradníky, každý rok se ale ukazuje, že to nefunguje – přinejmenším ne stoprocentně. „Když je zvěř hnaná z lesa, tak pachový repelent prostě nefunguje,“ podotkl jednatel Okresního mysliveckého sdružení Pardubice Josef Kurča.
Letos je podle policie výrazně vyšší počet takových nehod než loni – nárůst je dvacetiprocentní. „V letošním roce je to od začátku roku do konce září 1345 nehod,“ vyčíslil vedoucí dopravní policie v Ústeckém kraji Jiří Ušák.
Ředitelství silnic a dálnic se chystá na nárůst takových nehod zareagovat. Ny vytipovaných úsecích nechává počty sražené zvěře sčítat a z dosavadních závěrů vyplývá, že skutečnost může být ještě horší, než tvrdí policie – ne každý řidič takovou havárii hlásí.
Obětmi nehod z živočišné říše nejsou jenom divočáci, ale také vysoká zvěř a někdy i ptáci. Podle sčítače mrtvé zvěře Václava Berana lze u silnic nalézt třeba i výry nebo luňáky červené. „Spoustat druhů obojživelníků hyne na silnicích,“ dodal Beran.
Až se ukáže, které úseky jsou nejproblematičtější, chtějí je silničáři lépe zabezpečit. Silnice osadí bezpečnostními svodidly a ploty.