Po prosincovém otevření ejpovického železničního tunelu na koridoru mezi Prahou a Plzní se Správa železniční dopravní cesty chystá na další rozsáhlou stavbu tunelů – a to na páteřní trati, která spojuje Čechy s Moravou. Dva tunely by měly vzniknout mezi Chocní a Ústím nad Orlicí nedaleko Třebové, cestu by zrychlily o pět minut.
Místo pomalé jízdy údolím Orlice pojedou vlaky u Chocně tunely. Jeden z nich bude nejdelší v zemi
V současné podobě se trať jinak modernizovaného koridoru na zmíněném úseku klikatí údolím řeky Tichá Orlice. To vlakům umožňuje dosahovat nanejvýš osmdesátikilometrové rychlosti. Správa železnic by pohyb po této části trati ráda urychlila – tím, že ji napřímí.
Zcela nový železniční úsek má vedle současných kolejí propojit Choceň a Ústí nad Orlicí. Trať se dostane na povrch pouze u Brandýsa nad Orlicí, jinak má být zanořená pod zem. Počítá se tak hned se dvěma tunely, přičemž jeden z nich by byl s plánovanou délkou pěti kilometrů vůbec nejdelší v republice.
Paralelní tratě
Protože frekventovaným úsekem denně projede asi 150 vlaků a už dnes se za něj při dopravních komplikacích jen těžko hledá náhrada, vybralo ministerstvo dopravy variantu, která zachová i původní koleje podél Tiché Orlice.
„Je to proto, aby se zvýšila propustnost daného úseku. Díky dvěma kolejím budou od sebe odděleny rychlé osobní dopravní vlaky od těch pomalejších nákladních,“ vysvětluje mluvčí resortu Lenka Rezková.
Začátek stavby nejdříve v roce 2026
U místních ovšem budí záměry železničářů rozporuplné reakce. „Máme strach z toho, že nám tady zůstanou hlučné nákladní vlaky a že ty tiché a rychlé se schovají do kopce, takže naše městečko na tom nezíská,“ obává se Zdeněk Držmíšek, který stojí v čele spolku Brandýs ve světě.
Právě tento spolek i radnice jedenáct let požadují, aby trať vedla co nejdál od města. A veřejnost bude mít podle všeho ještě silné slovo – celý projekt musí získat několik povolení. Podle Správy železniční dopravní cesty by se tunely mohly začít stavět nejdřív v roce 2026.