Místo pomalé jízdy údolím Orlice pojedou vlaky u Chocně tunely. Jeden z nich bude nejdelší v zemi

3 minuty
Reportáž: Stát chce u Ústí nad Orlicí postavit nejdelší železniční tunel v zemi
Zdroj: ČT24

Po prosincovém otevření ejpovického železničního tunelu na koridoru mezi Prahou a Plzní se Správa železniční dopravní cesty chystá na další rozsáhlou stavbu tunelů – a to na páteřní trati, která spojuje Čechy s Moravou. Dva tunely by měly vzniknout mezi Chocní a Ústím nad Orlicí nedaleko Třebové, cestu by zrychlily o pět minut.

V současné podobě se trať jinak modernizovaného koridoru na zmíněném úseku klikatí údolím řeky Tichá Orlice. To vlakům umožňuje dosahovat nanejvýš osmdesátikilometrové rychlosti. Správa železnic by pohyb po této části trati ráda urychlila – tím, že ji napřímí.

Zcela nový železniční úsek má vedle současných kolejí propojit Choceň a Ústí nad Orlicí. Trať se dostane na povrch pouze u Brandýsa nad Orlicí, jinak má být zanořená pod zem. Počítá se tak hned se dvěma tunely, přičemž jeden z nich by byl s plánovanou délkou pěti kilometrů vůbec nejdelší v republice.

Plán na rekonstrukci trati mezi Chocní a Ústím nad Orlicí
Zdroj: ČT24

Paralelní tratě

Protože frekventovaným úsekem denně projede asi 150 vlaků a už dnes se za něj při dopravních komplikacích jen těžko hledá náhrada, vybralo ministerstvo dopravy variantu, která zachová i původní koleje podél Tiché Orlice.

„Je to proto, aby se zvýšila propustnost daného úseku. Díky dvěma kolejím budou od sebe odděleny rychlé osobní dopravní vlaky od těch pomalejších nákladních,“ vysvětluje mluvčí resortu Lenka Rezková.

Začátek stavby nejdříve v roce 2026

U místních ovšem budí záměry železničářů rozporuplné reakce. „Máme strach z toho, že nám tady zůstanou hlučné nákladní vlaky a že ty tiché a rychlé se schovají do kopce, takže naše městečko na tom nezíská,“ obává se Zdeněk Držmíšek, který stojí v čele spolku Brandýs ve světě.

Právě tento spolek i radnice jedenáct let požadují, aby trať vedla co nejdál od města. A veřejnost bude mít podle všeho ještě silné slovo – celý projekt musí získat několik povolení. Podle Správy železniční dopravní cesty by se tunely mohly začít stavět nejdřív v roce 2026.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 2 hhodinami

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 2 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 3 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 4 hhodinami
Načítání...