České tunely mají nového rekordmana. Stará trať z Rokycan do Plzně kvůli němu končí

5 minut
U Plzně je zprovozněný nejdelší železniční tunel v Česku
Zdroj: ČT24

Cestující mají poslední příležitost svézt se vlakem z Plzně do obce Chrást. Od soboty tudy již vlaky jezdit nebudou. Všechny, které zamíří z Plzně do Rokycan, již pojedou novým tunelem, kolej do Chrástu začnou dělníci snášet. Ve čtvrtek odpoledne začaly tunelem jezdit nákladní vlaky, od pátku jedou i rychlíky a expresy. První zvláštní vlak s cestujícími projel krátce po osmé hodině ráno. Ejpovický tunel je novým nejdelším železničním tunelem v Česku.

Od 60. let 19. století vedla přes obec Chrást hlavní trať Praha–Plzeň (a dále do Bavorska). Brzy se z Chrástu stal dokonce železniční uzel, když vznikla odbočná trať do Stupna a později do Radnice. S tím je ale konec. Hlavní trať se stěhuje a z chrástského nádraží bude nově jen nácestná stanice na radnické lokálce.

Zároveň ale dostává česká železnice náhradu dosud nevídaného kalibru. Z Plzně do Rokycan se začíná jezdit tunelem postaveným až pro rychlost 200 km/h – i když ta v něm zatím povolená nebude. Ejpovický tunel je také novým nejdelším železničním tunelem v Česku s délkou 4150 metrů. „Zkušební provoz je povolen do 31. prosince 2019,“ uvedl při zprovoznění jižního tubusu tunelu mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

První vlak s cestujícími projel po nové přeložce Ejpovice–Doubravka, která ze dvou třetin vede tunelem, v pátek krátce po osmé ráno. Šlo o protokolární vlak s pozvanými hosty, po něm již budou následovat i běžné vlaky – prozatím ale jen expresy a rychlíky. „Byl to vlak č. 555 Západní expres z Chebu do Prahy,“ přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

4 minuty
Události v regionech: Ejpovickým tunelem začaly jezdit vlaky
Zdroj: ČT24

Expres ani předchozí protokolární vlak ale nebyl na nové trati úplně první. Již v minulém týdnu po ní projel měřicí vlak a ve čtvrtek po 16:30 na ni železničáři pustili nákladní dopravu. „První vlak, který tunelem projede, bude nákladní vlak, a to rychlostí 50 km/h, první v podvečer, další vlaky v noci,“ upřesnila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Během noci pak železničáři měřili, jak se vlakům v tunelu a především trati za provozu daří.

Zatímco expresy a rychlíky jezdí od pátečního dopoledne po přeložce, osobní vlaky budou v pátek ještě jezdit po staré trati přes Chrást, od soboty pak z Plzně do Rokycan jezdit nebudou a na další tři týdny je nahradí autobusy. Vlakem ale bude možné dojet z Rokycan do Chrástu. Plzeňské rychlíky budou mimořádně zastavovat v Ejpovicích, kde se nová trať odpojuje od staré. Zároveň budou až do Ejpovic prodlouženy osobní vlaky Radnice–Chrást.

  • z Rokycan do Plzně: rychlíkem nebo autobusem nahrazujícím osobní vlaky
  • z Chrástu do Plzně: osobním vlakem do Ejpovic s přestupem na rychlík nebo autobusem nahrazujícím přímé osobní vlaky
  • z Radnic do Plzně: vlakem bez přestupu do Ejpovic, potom rychlíkem do Plzně
  • z Klabavy do Plzně: autobusem nahrazujícím osobní vlaky
  • z Prahy do Plzně: expresem nebo rychlíkem beze změny, ovšem již po nové přeložce

Čtyřkilometrový tunel budou zprvu vlaky využívat jen napůl. SŽDC zatím zprovoznila pouze jižní tubus, z Plzně do Ejpovic se tedy bude jezdit po jedné koleji. Proto je také výluka, na jednu kolej by se osobní i dálkové vlaky již nevešly. Druhý tubus by měl být v provozu od 9. prosince, kdy zároveň začne platit nový jízdní řád. Ten předpokládá, že se vlakům mezi Plzní a Rokycany zkrátí jízdní doba zhruba o deset minut, tedy o polovinu oproti současnému stavu.

4 minuty
Události v regionech: Nejdelším tunelem v Česku projel první vlak s cestujícími
Zdroj: ČT24

Nemuselo by to být vše, železniční správa totiž uvažuje o zvýšení povolené rychlosti ze 160 km/h až na konstrukční maximum. „V příštím roce plánujeme zkušebně 200 km/h,“ slíbil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Příliš biti by na otevření tunelu a souvisejícího zrušení staré trati neměli být ani cestující z Chrástu. Když budou jezdit do Plzně přes Ejpovice, bude jízdní doba sice delší o pět minut, ale nebudou muset přestupovat, protože motoráky z Radnic budou prodlouženy až do Plzně.

  • Rokycany – Plzeň: přímé rychlíky (jízdní doba 11 min), spěšné vlaky (15 min), osobní vlaky (14 min); nejméně jeden spoj za hodinu
  • Chrást – Plzeň: přímé osobní vlaky (jízdní doba 19 min); nejméně jeden spoj za dvě hodiny, v ranní špičce posily s nepravidelnými intervaly 
  • Ejpovice – Plzeň: spěšné vlaky (jízdní doba 10 min), osobní vlaky na linkách z Rokycan i Chrástu (jízdní doba 9 až 10 min); nejméně jeden spoj za hodinu, většinou dva

Ejpovický tunel přebírá žezlo nejdelšího železničního tunelu od Březenského tunelu dlouhého necelých 1800 metrů. Ten je v provozu od roku 2007. Před ním byl nejdelším železničním tunelem v Česku tunel na Špičáku na Šumavě zprovozněný v roce 1876. Ten býval léta s délkou 1747 metrů vůbec nejdelším tunelem v českých zemích, ale absolutní primát později uzurpovaly silniční tunely. V 90. letech se stal nejdelším tunelem v Česku Strahovský tunel, později tunel Panenská a od roku 2015 je nejdelším českým tunelem Blanka dlouhá 5,5 kilometru.

Na Blanku nemá ani nový železniční tunel u Plzně, ale kdybychom Blanku pojali jako komplex tří samostatných tunelů, z nichž nejdelší Bubenečský tunel má zhruba tři kilometry, bylo by možné Ejpovický tunel považovat za vůbec nejdelší v zemi.

Ejpovický tunel se nevymyká pouze svojí délkou, ale také konstrukcí. Vcelku neobvyklé bylo vyražení dvou samostatných tubusů stejně jako použití pevné jízdní dráhy namísto štěrkového lože. Dvoutubusový železniční tunel v pravém smyslu v zemi není, ačkoli například jeden z tunelů u Blanska je tvořen dvěma paralelními jednokolejnými tunely. Podobný charakter měl do nedávné rekonstrukce Jablunkovský tunel. Pevná jízdní dráha je potom využita ve Střelenském tunelu.

20 minut
Razicí štít denně urazil patnáct metrů, vyhloubil nejdelší železniční tunel
Zdroj: ČT24

Kombinace délky tunelu a pevné jízdní dráhy si vyžádala jeden svéráz. Ve vybraných vozech Českých drah se již objevilo upozornění, že se záchodů nesmí používat nejenom ve stanici, ale také v tunelu. Jde o klasické záchody bez uzavřené odpadové nádrže, ze kterých padají produkty metabolismu do kolejiště. Dnes jezdí na osobních vlacích Beroun–Plzeň i na rychlíkové lince Praha – Plzeň – Klatovy. Z rychlíků by měly v prosinci zmizet, dráhy slíbily, že starší vozy nahradí „moderními oddílovými a velkoprostorovými vagony“. Na regionálních spojích starší vozy z přelomu 80. a 90. let zůstanou, proto přišel ke slovu i nově formulovaný zákaz používání.

I když je nyní Ejpovický tunel nejdelším (přinejmenším) železničním tunelem v Česku, nemělo by to tak zůstat dlouho. Při modernizaci trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic má vzniknout u Chotýčan pětikilometrový tunel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Rusko zůstává největším dovozcem ropy do Česka. Jeho podíl ale klesá

Největším dovozcem ropy do Česka bylo loni opět Rusko, jeho podíl ovšem postupně klesá. Celkem odtamtud loni přiteklo 2,7 milionu tun ropy, což bylo zhruba 42 procent celkového dovozu do České republiky. Zároveň šlo ale o meziroční pokles o 37 procent. Spolu s tím kleslo i využití ropovodu Družba. Stoupá naopak dovoz z dalších zemí, především z Ázerbájdžánu, podíl jeho dodávek je už těsně za Ruskem.
12:47Aktualizovánopřed 3 hhodinami

„Odmítl podíl na chaotickém řešení,“ vítá ANO Pavlovo veto

Opoziční hnutí ANO vítá pondělní rozhodnutí prezidenta Petra Pavla vetovat novelu o platech veřejných činitelů. Šéfka poslanců ANO Alena Schillerová se nediví, že se Pavel „odmítl podílet na chaotickém řešení vlády“. Premiér Petr Fiala (ODS) uvedl, že s výhradami prezidenta „v zásadě souhlasí“, nicméně si prý nedokáže představit, že je v současné situaci možné dojednat a schválit lepší řešení.
14:07Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Prezident vetoval novelu o zvýšení platů ústavních činitelů

Prezident Petr Pavel vetoval novelu o růstu platů vrcholných politiků či soudců. Dostane ji tak k novému projednání Poslanecká sněmovna, která může především hlasy koalice veto hlavy státu přehlasovat.
10:36Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Soud znovu osvobodil pětici viněnou z podvodu při stavbě elektrárny Ševětín

Pražský městský soud v pondělí znovu osvobodil pět lidí obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín na Českobudějovicku. Čtyři muže a jednu ženu vinila státní zástupkyně z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby solární elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun. Rozhodnutí soudu je nepravomocné. Žalobkyně proti němu podala odvolání. Případem se tak bude zabývat ještě Vrchní soud v Praze.
10:58Aktualizovánopřed 7 hhodinami

Týden začal silnými nočními mrazy a skončí víkendovým oteplením

Začátek týdne bude v Česku chladný, s nejvyššími denními teplotami kolem nuly. V noci budou teploty klesat až na minus patnáct stupňů Celsia. Ve druhé polovině týdne se začne oteplovat a o víkendu bude přes den i více než pět stupňů Celsia, vyplývá z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).
08:13Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Zájem o hypotéky byl v lednu nebývale silný

Banky a stavební spořitelny poskytly v lednu hypotéky za 22,6 miliardy korun, což je proti prosinci pokles o pět procent. Většinou však objem nových hypoték klesá se začátkem roku podstatně razantněji. Nové úvěry bez refinancování klesly podobným tempem na 18,7 miliardy korun. Úrokové sazby v lednu pokračovaly v nepatrném poklesu a snížily se v průměru ze 4,8 procenta na 4,78 procenta, vyplývá ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor.
06:26Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Zemřel bývalý šéf lánské obory Miloš Balák

Ve věku 57 let zemřel bývalý ředitel Lesní správy Lány Miloš Balák. Zprávu serveru iDNES.cz potvrdil zdroj tiskové agentury ČTK. Oboru vedl od roku 2014 za prezidenta Miloše Zemana. V souvislosti s působením v čele lesní správy ho soudy třikrát pravomocně uznaly vinným. Do vězení ale Balák nešel, Zeman mu udělil milost. Ve dvou ze tří kauz Balák vinu odmítal.
10:03Aktualizovánopřed 8 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů týdne řešili „smrskflaci“

O takzvané smrskflaci, kdy výrobci zejména potravin nebo drogerie zmenšují obsah produktu a prodávají ho za mnohdy i stejnou cenu, mluvili v Událostech, komentářích týdne neurochirurg Vladimír Beneš, právnička a bývalá politička Petra Buzková, glosátorka Zuzana Bubílková, komentátor a zástupce šéfredaktora MF DNES Petr Kolář a novinář a moderátor Čestmír Strakatý. Řeč byla také o výročí půl století od doby, kdy se Margaret Thatcherová postavila do čela britských konzervativců. Pořad se zabýval i vydáním k trestnímu stíhání šéfa SPD Tomia Okamury a ukončenými předvolebními „námluvami“ mezi SOCDEM a Stačilo!
před 11 hhodinami
Načítání...