České tunely mají nového rekordmana. Stará trať z Rokycan do Plzně kvůli němu končí

5 minut
U Plzně je zprovozněný nejdelší železniční tunel v Česku
Zdroj: ČT24

Cestující mají poslední příležitost svézt se vlakem z Plzně do obce Chrást. Od soboty tudy již vlaky jezdit nebudou. Všechny, které zamíří z Plzně do Rokycan, již pojedou novým tunelem, kolej do Chrástu začnou dělníci snášet. Ve čtvrtek odpoledne začaly tunelem jezdit nákladní vlaky, od pátku jedou i rychlíky a expresy. První zvláštní vlak s cestujícími projel krátce po osmé hodině ráno. Ejpovický tunel je novým nejdelším železničním tunelem v Česku.

Od 60. let 19. století vedla přes obec Chrást hlavní trať Praha–Plzeň (a dále do Bavorska). Brzy se z Chrástu stal dokonce železniční uzel, když vznikla odbočná trať do Stupna a později do Radnice. S tím je ale konec. Hlavní trať se stěhuje a z chrástského nádraží bude nově jen nácestná stanice na radnické lokálce.

Zároveň ale dostává česká železnice náhradu dosud nevídaného kalibru. Z Plzně do Rokycan se začíná jezdit tunelem postaveným až pro rychlost 200 km/h – i když ta v něm zatím povolená nebude. Ejpovický tunel je také novým nejdelším železničním tunelem v Česku s délkou 4150 metrů. „Zkušební provoz je povolen do 31. prosince 2019,“ uvedl při zprovoznění jižního tubusu tunelu mluvčí Drážního úřadu Martin Novák.

První vlak s cestujícími projel po nové přeložce Ejpovice–Doubravka, která ze dvou třetin vede tunelem, v pátek krátce po osmé ráno. Šlo o protokolární vlak s pozvanými hosty, po něm již budou následovat i běžné vlaky – prozatím ale jen expresy a rychlíky. „Byl to vlak č. 555 Západní expres z Chebu do Prahy,“ přiblížil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

4 minuty
Události v regionech: Ejpovickým tunelem začaly jezdit vlaky
Zdroj: ČT24

Expres ani předchozí protokolární vlak ale nebyl na nové trati úplně první. Již v minulém týdnu po ní projel měřicí vlak a ve čtvrtek po 16:30 na ni železničáři pustili nákladní dopravu. „První vlak, který tunelem projede, bude nákladní vlak, a to rychlostí 50 km/h, první v podvečer, další vlaky v noci,“ upřesnila mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Během noci pak železničáři měřili, jak se vlakům v tunelu a především trati za provozu daří.

Zatímco expresy a rychlíky jezdí od pátečního dopoledne po přeložce, osobní vlaky budou v pátek ještě jezdit po staré trati přes Chrást, od soboty pak z Plzně do Rokycan jezdit nebudou a na další tři týdny je nahradí autobusy. Vlakem ale bude možné dojet z Rokycan do Chrástu. Plzeňské rychlíky budou mimořádně zastavovat v Ejpovicích, kde se nová trať odpojuje od staré. Zároveň budou až do Ejpovic prodlouženy osobní vlaky Radnice–Chrást.

  • z Rokycan do Plzně: rychlíkem nebo autobusem nahrazujícím osobní vlaky
  • z Chrástu do Plzně: osobním vlakem do Ejpovic s přestupem na rychlík nebo autobusem nahrazujícím přímé osobní vlaky
  • z Radnic do Plzně: vlakem bez přestupu do Ejpovic, potom rychlíkem do Plzně
  • z Klabavy do Plzně: autobusem nahrazujícím osobní vlaky
  • z Prahy do Plzně: expresem nebo rychlíkem beze změny, ovšem již po nové přeložce

Čtyřkilometrový tunel budou zprvu vlaky využívat jen napůl. SŽDC zatím zprovoznila pouze jižní tubus, z Plzně do Ejpovic se tedy bude jezdit po jedné koleji. Proto je také výluka, na jednu kolej by se osobní i dálkové vlaky již nevešly. Druhý tubus by měl být v provozu od 9. prosince, kdy zároveň začne platit nový jízdní řád. Ten předpokládá, že se vlakům mezi Plzní a Rokycany zkrátí jízdní doba zhruba o deset minut, tedy o polovinu oproti současnému stavu.

4 minuty
Události v regionech: Nejdelším tunelem v Česku projel první vlak s cestujícími
Zdroj: ČT24

Nemuselo by to být vše, železniční správa totiž uvažuje o zvýšení povolené rychlosti ze 160 km/h až na konstrukční maximum. „V příštím roce plánujeme zkušebně 200 km/h,“ slíbil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Příliš biti by na otevření tunelu a souvisejícího zrušení staré trati neměli být ani cestující z Chrástu. Když budou jezdit do Plzně přes Ejpovice, bude jízdní doba sice delší o pět minut, ale nebudou muset přestupovat, protože motoráky z Radnic budou prodlouženy až do Plzně.

  • Rokycany – Plzeň: přímé rychlíky (jízdní doba 11 min), spěšné vlaky (15 min), osobní vlaky (14 min); nejméně jeden spoj za hodinu
  • Chrást – Plzeň: přímé osobní vlaky (jízdní doba 19 min); nejméně jeden spoj za dvě hodiny, v ranní špičce posily s nepravidelnými intervaly 
  • Ejpovice – Plzeň: spěšné vlaky (jízdní doba 10 min), osobní vlaky na linkách z Rokycan i Chrástu (jízdní doba 9 až 10 min); nejméně jeden spoj za hodinu, většinou dva

Ejpovický tunel přebírá žezlo nejdelšího železničního tunelu od Březenského tunelu dlouhého necelých 1800 metrů. Ten je v provozu od roku 2007. Před ním byl nejdelším železničním tunelem v Česku tunel na Špičáku na Šumavě zprovozněný v roce 1876. Ten býval léta s délkou 1747 metrů vůbec nejdelším tunelem v českých zemích, ale absolutní primát později uzurpovaly silniční tunely. V 90. letech se stal nejdelším tunelem v Česku Strahovský tunel, později tunel Panenská a od roku 2015 je nejdelším českým tunelem Blanka dlouhá 5,5 kilometru.

Na Blanku nemá ani nový železniční tunel u Plzně, ale kdybychom Blanku pojali jako komplex tří samostatných tunelů, z nichž nejdelší Bubenečský tunel má zhruba tři kilometry, bylo by možné Ejpovický tunel považovat za vůbec nejdelší v zemi.

Ejpovický tunel se nevymyká pouze svojí délkou, ale také konstrukcí. Vcelku neobvyklé bylo vyražení dvou samostatných tubusů stejně jako použití pevné jízdní dráhy namísto štěrkového lože. Dvoutubusový železniční tunel v pravém smyslu v zemi není, ačkoli například jeden z tunelů u Blanska je tvořen dvěma paralelními jednokolejnými tunely. Podobný charakter měl do nedávné rekonstrukce Jablunkovský tunel. Pevná jízdní dráha je potom využita ve Střelenském tunelu.

20 minut
Razicí štít denně urazil patnáct metrů, vyhloubil nejdelší železniční tunel
Zdroj: ČT24

Kombinace délky tunelu a pevné jízdní dráhy si vyžádala jeden svéráz. Ve vybraných vozech Českých drah se již objevilo upozornění, že se záchodů nesmí používat nejenom ve stanici, ale také v tunelu. Jde o klasické záchody bez uzavřené odpadové nádrže, ze kterých padají produkty metabolismu do kolejiště. Dnes jezdí na osobních vlacích Beroun–Plzeň i na rychlíkové lince Praha – Plzeň – Klatovy. Z rychlíků by měly v prosinci zmizet, dráhy slíbily, že starší vozy nahradí „moderními oddílovými a velkoprostorovými vagony“. Na regionálních spojích starší vozy z přelomu 80. a 90. let zůstanou, proto přišel ke slovu i nově formulovaný zákaz používání.

I když je nyní Ejpovický tunel nejdelším (přinejmenším) železničním tunelem v Česku, nemělo by to tak zůstat dlouho. Při modernizaci trati z Veselí nad Lužnicí do Českých Budějovic má vzniknout u Chotýčan pětikilometrový tunel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Česko omezí kvůli slintavce dopravu na hranicích se Slovenskem

O půlnoci bude kvůli riziku šíření slintavky a kulhavky omezena doprava na česko-slovenských hranicích na čtyři přechody s povinnými dezinfekčními rohožemi pro nákladní vozidla, uvedl ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) při příchodu na jednání vlády, která se má věcí zabývat. Situace se podle něj začíná výrazně zhoršovat. Nové ohnisko přibylo na pomezí Slovenska, Maďarska a Rakouska, ochranné pásmo zasahuje i do Rakouska.
11:23Aktualizovánopřed 11 mminutami

Krizový štáb doporučil na Přerovsku stav nebezpečí, Okleštěk je zdrženlivý

Krizový štáb ministerstva životního prostředí doporučil Olomouckému kraji vyhlásit pro lokalitu postiženou havárií vlaku převážejícího přes tisíc tun toxického benzenu stav nebezpečí, který má sanaci urychlit. Olomoucký hejtman Ladislav Okleštěk (ANO) se ale stav nebezpečí vyhlásit nechystá. Z pohledu legislativy jde podle něho havárie za státem. Likvidace škod na místě vyjde podle ministra životního prostředí Petra Hladíka (KDU-ČSL) na stovky milionů korun.
09:44Aktualizovánopřed 21 mminutami

ÚS: Podmínkou otčímovi za znásilňování porušil soud práva oběti

Krajský soud v Brně podle Ústavního soudu (ÚS) porušil práva oběti, když otčímovi za znásilňování uložil podmínku. ÚS ale verdikt nezrušil, poukázal například na svou limitovanou roli v systému dělby moci a koncepci trestního řízení. Dívce se otevírá možnost žádat od státu odškodnění. ÚS při rozhodování nebyl jednotný, pět členů navrhovalo verdikt krajského soudu zrušit. V takové rozhodnutí doufal i advokát oběti Marcel Jurčaga.
09:16Aktualizovánopřed 26 mminutami

ŽivěPoslanci schválili reformu sociálních dávek

Zákonodárci ve středu na mimořádné schůzi schválili vládní reformu sociálních podpor, nynější čtyři dávky nahradí jedna. Na programu je v závěrečném kole projednávání také například návrh zákona k podpoře bydlení, pravidla pro lobbování a školská novela s převodem financování nepedagogů na obce a kraje.
09:01Aktualizovánopřed 39 mminutami

V pasti dezinformací končí i mladší a vzdělaní, říká reportérka

Dokument Reportáž psaná na benzince zkoumá, kde je hranice mezi názorem a faktem a koho lidé vlastně poslouchají, když odmítají autority. Snímek vychází z reportáží o lidech podléhajících dezinformacím, jejichž autorkou je reportérka Respektu Ivana Svobodová. V Událostech, komentářích upozornila, že v pasti dezinformací mohou skončit i lidé mladí a vzdělaní.
před 2 hhodinami

Úřad pro ochranu osobních údajů souhlasí s digitálním registrem informací o vzdělávání

Elektronicky doložit potvrzení o studiu nebo diplom při nástupu do práce má umožnit digitální registr informací o vzdělávání. Jeho první návrh předložil resort školství na podzim. Sešly se ale desítky připomínek – hlavně kvůli osobním údajům. Úřad na jejich ochranu teď po sérii jednání a přislíbených změnách souhlasí. Podle ministra školství Mikuláše Beka (STAN) už ale tato vláda záměr nejspíš neprosadí.
před 4 hhodinami

Z MHD mizí papírové jízdenky

Papírové jízdenky pomalu mizí z hromadné dopravy v českých městech. Lidé na řadě míst už víc využívají ty virtuální, zakoupené platební kartou nebo digitálně přes mobilní telefon. Jednodušší je to nejen pro cestující, ale i pro samotné dopravní podniky. Trendu jdou proto naproti.
před 5 hhodinami

Tachov čelí problémům, které při výstavbě průmyslové zóny nikdo nedomyslel, říká starosta

Tachovsko, jedno z hlavních průmyslových center Plzeňského kraje, čelí výzvám spojeným s rostoucím počtem zahraničních pracovníků. Třetina tamní populace jsou cizinci, což způsobuje problémy s bydlením, školstvím i zdravotnictvím. O situaci v regionu debatovali v Událostech, komentářích místopředseda sněmovního rozpočtového výboru Miloš Nový (TOP 09), náměstek plzeňského hejtmana a starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO) a starosta Tachova Petr Vrána (Volím Tachov). Podle něj před dvaceti lety při budování průmyslové zóny nikdo nedokázal současné problémy domyslet.
před 5 hhodinami
Načítání...