Tunelem u Plzně projede první vlak 15. listopadu. Nová chlouba železnic zkrátí cestu do Prahy o 9 minut

Od 9. prosince, tedy v den, kdy začne platit nový jízdní řád, začne naplno fungovat železniční přeložka s Ejpovickým tunelem, která má zkrátit cestu vlaků mezi Plzní a Rokycany na polovinu. První vlak ovšem projede po nové trati již 15. listopadu, tehdy ale bude ještě k dispozici pouze jižní tubus tunelu. Při návštěvě premiéra Andreje Babiše (ANO) a ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) na staveništi u Ejpovic to oznámila Správa železniční dopravní cesty.

Naplno začnou jezdit vlaky Ejpovickým tunelem s novým jízdním řádem 9. prosince, do té doby chce Správa železniční dopravní cesty provoz testovat s vlaky bez cestujících. „Začneme 15. listopadu nákladní dopravou, aby se prověřily všechny prvky, které jsou součástí těles a dráhy,“ upřesnil generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Ejpovický tunel bude po svém zprovoznění se svými 4150 metry nejdelším železničním tunelem v Česku, přitom podle Jiřího Svobody zkrátí přeložka trasu mezi Plzní a Rokycany o šest kilometrů. Má ambici být i nejrychlejším tunelem, tu ale prozatím musí zkrotit. Ministr dopravy Dan Ťok však ujistil, že maximální povolená rychlost nebude nižší než standardních koridorových 160 km/h.

„V právě dokončovaném tunelu bude zavedena rychlost 160 km/h, která je v dnešní době nejvyšší možná na české železnici. Směrově je však trasován pro budoucí vysokorychlostní provoz, takže v něm vlaky budou moci jezdit až 200 km/h,“ řekl.

Jaké zrychlení nový tunel přinese, je zřejmé již od června, kdy SŽDC zveřejnila návrh nového jízdního řádu. Z něj vyplývá, že se jízdní doba rychlíků mezi Plzní a Rokycany zkrátí o osm až devět minut. Jízdní doba expresů mezi pražským a plzeňským hlavním nádražím by potom měla klesnout zhruba o čtvrt hodiny.

Ejpovický tunel za 6,8 miliardy korun (což je cena celé investice včetně netunelových úseků přeložky či archeologického průzkumu) se může pochlubit několika prvky, které jsou v českém prostředí málo vídané. SŽDC upozornila na pevnou jízdní dráhu, kterou sice znají cestující z pražského metra, na železnici je ale zatím pouze na krátkém úseku u Rudoltic a v pohraničním tunelu u Horní Lidče.

Současně se ale stavba tunelu výrazně zdržela. Práce na přeložce začaly v roce 2013, původně měla být hotová v roce 2016, nakonec nabrala dvouleté zpoždění. Metrostav, který dílo staví, to vysvětloval náročnými geologickými podmínkami – oproti dokumentaci bylo prostředí méně stabilní a v masivu bylo více vody. Ke zdržení také přispělo nečekané množství archeologických nálezů při záchranném průzkumu před zahájením stavby.