Až šedesát kilometrů nových dálnic chce otevírat každý rok nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Řekl to po návštěvě na Ředitelství silnic a dálnic, v jehož transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní organizaci chce Kupka pokročit. Zároveň ujistil, že nynější generální ředitel ŘSD Radek Mátl má jeho důvěru.
Mátl zůstává v čele ŘSD, ministr Kupka sází na kontinuitu. Slibuje až 60 kilometrů nových dálnic za rok
Bývalo takřka standardem, že když se vyměnil ministr dopravy, záhy následovala i výměna generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Nynější ředitel Radek Mátl však „přežil“ nahrazení Vladimíra Kremlíka Karlem Havlíčkem (ANO) v roce 2020 a zřejmě i nynější nástup Martina Kupky do čela resortu dopravy.
„Rád bych řekl, že pan ředitel Radek Mátl má moji důvěru. Rád bych, aby se dařilo navazovat na připravené projekty, připravenou práci a podařilo se i díky konktinuitě rozšiřovat aktivity Ředitelství silnic a dálnic o další kilometry jak dálničních tahů, tak silnic první třídy,“ avizoval.
Plány nového ministra: Za jedno volební období více nových kilometrů než za minulé desetiletí
Kontinuita příprav staveb je pro Kupku důležitá vzhledem k tomu, že jeho ambice co do počtu nově otevíraných úseků jsou nemalé. Kdyby se je podařilo naplnit, patrně by dokázal počtem nových dálničních kilometrů za jedno volební období předstihnout celé minulé desetiletí.
Již dříve hovořil o tom, že by jich chtěl zprovoznit na dvě stě, zatímco mezi lety 2011 a 2020 to bylo 175. Začátek přitom bude mít Kupka nesnadný, protože v roce 2022 tempo otevírání nových dálnic oproti letošku zpomalí. Zatímco letos se může ŘSD pochlubit bezmála padesáti čerstvě zprovozněnými kilometry, napřesrok to bude zhruba polovina.
„V dalším roce (2023) bude číslo vyšší než 40 kilometrů a v dalších letech se pokusíme dostat i k číslu 60 kilometrů nových zprovozněných dálnic na zelené louce. Výhled je ambiciózní, ale doufám, že se ho podaří naplnit, aby se během čtyř let významně posunula splátka historického dluhu,“ plánuje.
Radek Mátl ujistil, že jeho lidé nyní pracují na tom, aby bylo možné v budoucnu dostavět všechny plánované dálnice. Každý úsek z 600 chybějících kilometrů je podle něj v některé části přípravy, je proto přesvědčen, že se základní dálniční síť podaří dokončit do roku 2030.
Obdobné plány jako nyní Kupka ovšem měli i jeho předchůdci. Historicky nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok svoji éru završil více než neslavně. V posledním úplném roce ve funkci, tedy roce 2018, otevřel jen čtyři nové dálniční kilometry v podobě úseku D7 poblíž Postoloprt.
Úspěšnější sice byl v počtu nově zahájených staveb, ale ani v tomto ohledu to nebylo slavné. Po neúspěšném roce 2018 sliboval více než šest desítek kilometrů, které se rozestaví v roce následujícím, nakonec z nich bylo jen 40 kilometrů nově zahájených staveb.
Kupka bude pokračovat v transformaci ŘSD, věří, že rozpočtové škrty dopravu neohrozí
Kromě zahajování nových staveb a hlavně jejich zprovozňování má před sebou nový ministr ve vztahu k Ředitelství silnic a dálnic i jinou práci. Již předchozí ministři hovořili o jeho transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní organizaci, což je krok, který zdaleka nespočívá jen ve škrtnutí jednoho slova.
Ministerstvo si od nové podoby ŘSD (respektive Správy dálnic a silnic, jak by se nová organizace měla jmenovat) slibuje, že bude vlastními silami zajišťovat například hlavní inženýry projektů, správu staveb nebo technický dozor a nebude je outsourcovat.
„Je potřeba změnit fungování Ředitelství silnic a dálnic v daleko efektivnější podnik, aby všechny cíle byly naplněny, aby se česká dopravní infrastruktura v následujících letech zlepšovala,“ poznamenal Mátl.
Kupka je přesvědčen, že jeho ambice neohrozí nedostatek peněz, ačkoli vládní koalice hovoří o potřebě šetřit. Dopravní stavby jsou podle něj prioritou v programovém prohlášení. „Je před námi závazek splatit historický dluh, posunout se do rodiny evropských států, které mají dopravní infrastrukturu vyřešenou,“ ujistil.
Problémy podle něj nezpůsobí ani rozpočtové provizorium. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury budou, ujistil ministr dopravy, a všechny stavby, které se na vánoční svátky zastavily, budou po Novém roce nerušeně pokračovat.